40 سال است «نه» گفتن را فراموش کرده. خیر محله محمودیه به کمک تعدادی از دوستان و هم محلی های قدیم خود سال ها است نیازمندان را دست خالی از این محله راهی نمی کند.

محمودیه

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: متصدی داروخانه کیسه‌های دارو را بدون دریافت وجه نقد تحویل مراجعه کننده می‌دهد. بعد از رفتن او در گوشه حساب دفتری‌اش مبلغ و نام دارو را یادداشت می‌کند تا آخر ماه حساب و کتابش را با خیر محله محمودیه تسویه کند. بیش از 40 سال است «سعید جوزدانی» ساکن قدیمی محله محمودیه به همراه دوستان قدیمی‌اش هوای نیازمندان را دارد. کافی‌ست یکی از معتمدان فرد نیازمندی را به او معرفی کند تا بعد از تحقیقات اولیه، برای باز کردن گره از مشکلاتش تلاش کنند.

جوزدانی می‌گوید :«این کار از عادت دیرینه‌ای می‌آید که با همراهی تعدادی از دوستانم در محله محمودیه آغاز کردیم. از آغاز همسایگی مان با قدیمی های محله، اگر فرد نیازمندی را به من معرفی می کردند از دوستانم هم کمک می گرفتم. مثلا اگر نیازمندی لباس نداشت آن را به لباس فروشی محله معرفی می کردیم تا بدون دریافت هزینه لباسی برای خودش تهیه کند. بعد من یا خیری که معرف آن فرد بود هزینه لباس را پرداخت می کردیم. مغازه دارها و کسبه هم که می دیدند ماجرا از چه قرار است، به ما برای خرید لباس برای نیازمندان تخفیف می دادند تا سهمی در این کار خیر داشته باشند. این روزها بیشتر نیازمندان از نقاط مختلف شهر به ما مراجعه می‌کنند تا داروی مورد نیازشان را تامین کنیم. برای این کار با داروخانه محله هماهنگ کرده‌ایم تا بدون دریافت هزینه از فرد مراجعه کننده دارو را به او تحویل دهد. من هر ماه حسابم را با داروخانه تسویه می‌کنم. ما حتی برخی از بیماران را به بیمارستان طالقانی هم معرفی می‌کنیم تا بستری و درمان شوند. با مددکاری بیمارستان هماهنگ کرده ایم تا هزینه ای از این بیماران دریافت نکنند و هنگام مرخص شدن بیمار، هزینه درمان و بستری آن فرد را شخصا پرداخت می‌کنیم.» این روزها با شیوع بیماری کرونا در تهران آماده است تا در صورت نیاز برای افرادی که تحت حمایت دارویی و درمانی او و خیران محلی هستند ماسک و ضدعفونی کننده هم تهیه کند.

  • سفره ای خالی نباشد

چرخه کمک به نیازمندان در محله محمودیه این روزها گسترده تر از 40 سال پیش شده است. حالا قدیمی های محله خانواده های نیازمندی را تحت حمایت خود دارند و از هزینه درمان تا تحصیل و لباس و ... را برای آنها تامین می کنند. این کار خیر جمعی که جوزدانی سردمدار آن در محله است یک قانون دارد؛ پول نقد مستقیما به فرد نیازمند داده نمی شود و افراد برای حل مشکلاتشان به کاسبان محله معرفی می شوند.

به رسم عید هر سال سبدهای حمایتی از مواد غذایی و شوینده و مواد بهداشتی تهیه کرده اند تا به دست خانواده‌های نیازمند برسانند. این خانواده‌ها را معتمدان محلی معرفی می‌کنند و از محلات مختلف تهران به محمودیه می آیند. جوزدانی می‌گوید :«هر سال با نزدیک شدن به سال نو بسته‌هایی از مواد غذایی خشک تهیه می‌کنیم تا به دست خانواده‌های نیازمند برسانیم. سال‌های گذشته به همت برخی از خیران به آزاد کردن زندانیان هم کمک می‌کردیم تا خانواده‌ها لحظه آغاز سال نو در کنار هم باشند. اما امسال دو نفر از همراهان من در این کارهای خیر در بستر بیماری هستند و من تنها به این امور در محله رسیدگی می کنم.»

اهالی محله حتی اگر نیازمندی برای تهیه غذا و یا لباس و کفش خود دچار مشکل باشند خیر قدیمی محمودیه را به او معرفی می کنند. جوزدانی می گوید :«قانون ما این است که اگر مستمندی به ما مراجعه کند و چیزی طلب کند، آن را تهیه کرده و به او بدهیم. اما پول نقد در اختیار کسی نمی گذاریم. با تعدادی از مغازه های محله هماهنگ کرده ام و افرادی که به لباس و کفش و یا حتی یک وعده غذای گرم نیاز دارند به این فروشگاه ها می فرستم تا بدون پرداخت هزینه، لباس و کفش مورد نظر خود را تهیه کنند و بعد خودم این هزینه را به کسبه محله پرداخت می کنم. افراد زیادی هم به عنوان در راه مانده به ما مراجعه می کنند. ما با تعدادی از متصدیان ترمینال های مسافربری تهران هم در ارتباط هستیم تا برای این افراد بلیط اتوبوس به شهرهای مختلف را فراهم کنند و بعد این هزینه را خودمان پرداخت کنیم. با خودمان قرار گذاشته ایم نیازمندی را دست خالی از این محله راهی نکنیم.»
 

کد خبر 489556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha