چنارهای بلندبالا و کهنسال کاشانک هنوز خاطره بخشندگی قنات قدیمی محله را از یاد نبرده‌اند. قنات دست و دلبازی که ده‌ها سال پای درختان این آبادی قدیمی شمیران می‌ریخت و برای پسکوچه‌های کاشانک آبادانی به ارمغان می‌آورد.

کاشانک 1

همشهری آنلاین-حسن‌ حسن‌زاده:اکنون اما سال‌هاست با توسعه ساخت و سازها در کاشانک، آب این قنات نصیب چنارها نمی‌شود. با وجود لوله‌گذاری و ساخت مخزن بتنی در مظهر قنات، هنوز خبری از آبیاری درختان کاشانک با آب قنات قدیمی محله نیست.

آب قنات کاشانک منشأ آبادانی بود

چنار کهنسال محله، همان چنار قدبرافراشته‌ و تنومند که سال‌هاست همسایه دیوار به دیوار مسجد جامع کاشانک است هنوز هم با وجود رشد قارچ‌گونه برج‌ها و آپارتمان‌ها، اصیل‌ترین نماد محله به شمار می‌رود. کمی آن سوتر از چنار خاطره‌انگیز کاشانک که به گفته اهالی این محله بیش از 300 بهار را پشت سر گذاشته، صدای روح‌بخش جوشش آب قنات کاشانک، ساکنان این محله قدیمی شمیران را با خود به روزگار گذشته می‌برد. روزگاری که به جای برج‌های بلندمرتبه‌ای که مثل غول‌های سنگی در زمین‌های این آبادی قدیمی سربرآورده‌اند، همه جا درخت و بود و درخت. اهالی کاشانک، کسانی که هنوز آن روزها را از یاد نبرده‌اند، نقش آب این قنات را در سیراب شدن درختان آبادی فراموش نکرده‌اند. «امیرمهدی امینیان» عضو شورایاری محله می‌گوید:« مظهر قنات کاشانک که در ضلع جنوبی مسجد جامع حضرت ولی عصر(عج)، درست در نزدیکی چنار کهنسال محله قرار دارد در گذشته نقش مهمی در آبیاری درختان، باغ‌ها و زمین‌های زراعی آبادی کاشانک داشت. آب خنکی از دل زمین می‌جوشید، پای درختان پرشمار محله می‌ریخت و باغداران هم از همین آب برای آبیاری درختان مثمر و غیرمثمر استفاده می‌کردند. اما در چند دهه اخیر با افزایش ساخت و سازها و تغییر بافت قدیمی محله، آب قنات وارد جوی خیابان شده و هدر می‌رفت.»

درختان کاشانک از آب قنات سهمی ندارند

اما چند سالی است که یک مخزن بتنی در مظهر قنات کاشانک ساخته شده تا آب قنات مثل چند دهه پیش برای آبیاری درختان محله استفاده شود. اما به گفته اهالی و شورایاران با وجود این اقدام شهرداری هنوز شرایط مناسب برای آبیاری درختان محله با آب قنات کاشانک فراهم نشده است. امینیان می‌گوید:« 6 سال پیش بود که به پیشنهاد شورایاران محله، احیای کاربری قنات کاشانک برای آبیاری درختان در دستور کار شهرداری قرار گرفت اما هنوز اوضاع تغییری نکرده و از آب قنات برای آبیاری درختان استفاده نمی‌شود. در واقع 6 سال پیش از شهرداری خواستیم با ساخت یک مخزن بتنی و لوله گذاری در خیابان‌های محله شرایط را برای آبیاری درختان باقیمانده محله فراهم کند. اگرچه لوله گذاری به طول بیش از 3 کیلومتر انجام شد و حتی آب قنات از مسجد جامع کاشانک به محدوده موزه حیات وحش دارآباد رسید، اما هنور خبری از نصب چشمه در مسیر لوله برای آبیاری درختان نیست.» با وجود این، امید چنارها و درختان کهنسال خیابان‌های کاشانک، به اهالی قدیمی محله است.امینیان می‌گوید:« پیشنهاد ما این بود که پس از نصب مخزن بتنی، از ظرفیت قنات قدیمی محله برای آبیاری درختان استفاده شود. اما باز هم اهالی درختان را آبیاری می‌کنند و گاهی هم در فصل گرما شهرداری با تانکرهای آب درختان محله ما را سیراب می‌کند. این در حالی است که در دل محله کاشانک قناتی داریم که ده‌ها سال برای آبیاری درختان محله استفاده می‌شد و هنوز هم آب این قنات جاری است.»

کد خبر 489443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha