عضو هیات‌مدیره خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه ایلام گفت: با انتشار ویروس کرونا در کشور نگرانی‌ها افزایش یافته است اما آرامش روحی و روانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر این این ویروس افزایش دهد.

کرونا

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا،  ایوب همتی اظهار کرد: هنگام شیوع یک بیماری ناشناخته در جامعه، معمولا موجی از ترس، نگرانی، اضطراب و استرس ایجاد می‌شود اما چنانچه از محدوده منطقی خارج شود موجب مختل شدن زندگی روزانه و شخصی افراد می‌شود.

به گفته وی نگرانی شدید از ابتلا شدن به این بیماری و یا احتمال ناقل بودن، ترس از وضعیت سلامت خود یا اطرافیان یا تجربه علایم خفیف سرماخوردگی، نگرانی و استرس افراد در جامعه را دوچندان می‌کند.

این دکتر روانشناس گفت: اضطراب، نگرانی، استرس، تمایل به گریه و بروز اختلال در خواب از جمله علائمی هستند که نشان می‌دهد سلامت روان افراد بخاطر دغدغه ذهنی حول موضوع اخبار مربوط به کرونا دچار اختلال شده است.

ترس بیش از حد موجب تفسیر نادرست علائم بدنی می‌شود

عضو هیات‌مدیره خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه ایلام گفت: ترس و استرس زیاد موجب حساسیت بیش از حد افراد شده و این امر موجب تفسیر نادرست از علایم بدنی خود می‌شود.

همتی افزود: طبق پژوهش‌های علمی، استرس سبب ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود و این هورمون سیستم ایمنی بدن را ضعیف و مختل می‌کند و همین امر زمینه را برای ابتلا به کرونا مساعدتر می‌کند.

وی یادآور شد: در واقع خطر ابتلا به بیماری کرونا بیشتر بستگی به قدرت سیستم ایمنی بدن دارد، هرچند گروه‌های خاصی از جامعه در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و باید مراقبت‌های بیشتری ازسوی این گروه‌ها انجام شود.

همتی اظهار کرد: در واقع ترس از کرونا تا آن اندازه مفید است که سبب شود ما با این موضوع بصورت منطقی و اصولی با رعایت اصول علمی پیشگیری که از سوی کارشناسان مربوطه توصیه می‌شود، برخورد کنیم.

به شایعات دامن نزنیم

این روانشناس گفت: به شایعات دامن نزنیم و این ویروس را به هیولایی برای غلبه بر ذهن جامعه تبدیل نکنیم چرا که سیستم بهداشتی و درمانی کشور و حافظان سلامتی و بهداشت که امروزه درخط مقدم مبازه با این بیماری هستند با تمام توان و تلاش برای مهار و ریشه‌کنی، شبانه‌روز در حال مبارزه‌اند و ما قدردان این سربازان سلامتی وطن هستیم و به کار، تلاش و توصیه‌ها و اقداماتشان اعتماد کنیم.

افراد در معرض خطر را دچار تشویش نکنیم

دکتر همتی تاکید کرد: یکی از توصیه‌های مهم این است مراقب باشیم هنگام صحبت کردن پیرامون موضوع کرونا کودکان، سالمندان و افراد در معرض خطر را دچار تشویش و نگرانی بی‌مورد نکنیم و به آنان آرامش دهیم.

وی افزود: همه ما باید در کنار هم با آرامش خاطر و به دور از هیجانات غیرمنطقی به موضوع بنگریم و اصول اولیه پیشگیری از ابتلای به کرونا را رعایت کرده تا بتوانیم به سلامت از این بحران عبور کنیم.

دکتر همتی ضمن اشاره به رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد: از اخبار ضد و نقیض که در فضای مجازی و یا شایعاتی که از منابع غیر رسمی با هویت نامعلوم منتشر می‌شوند، پرهیز کنیم.

وی افزود: خانه بهترین مکان امن برای مقابله با ویروس است، وقتی در خانه هستید ارتباطات شما محدود و سلامتی شما بیشتر تضمین می‌شود.

همتی تاکید کرد: تعطیلاتی که از سوی مسئولان کشوری یا استانی اعلام می‌شود بدلیل رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از ابتلای به کروناست، این تعطیلات را فرصتی برای دید و بازدید، تفریح و مسافرت در نظر نداشته باشیم.

وقت بیشتری را در خانه با اعضای خانواده، فرزندان و همسر بگذرانید

عضو هیات‌مدیره خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه ایلام گفت: اوقات فراغت خود را در خانه با خواندن کتاب‌های مورد علاقه، تماشای فیلم و بازی‌های سرگرم‌کننده سپری کرده و با تمرینات سبک ورزشی در طول روز در خانه محیطی شاد و مفرح را ایجاد کنید.

دکتر همتی اضافه کرد: سعی کنید انجام امور خارج از منزل را به حداقل برسانید و تا آنجایی که مقدور است از طریق فضای مجازی با منبع موثق پیگیر امور خود باشید.

وی تاکید کرد: تغذیه مناسب داشته باشید و با توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه از ویتامین‌های آ، سی، و دی و غذاهایی که حاوی موادی برای بالابردن سطح ایمنی بدن هستند، استفاده کنید.

دکتر همتی تصریح کرد: همدلی، همیاری و کمک به یکدیگر برای آرامش روحی و روانی خود و سایر افراد جامعه فرهنگی غنی بین ما ایرانیان است و در این ایام باید با دلگرمی به یکدیگر زمینه‌ساز انتشار محبت و نوعدوستی باشیم و جامعه را به سوی آرامش هدایت کنیم.

در حال حاضر آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در استان ایلام ۹ نفر است و ۱۷ بیمار مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام بستری و قرنطینه هستند.

کد خبر 489248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha