گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرحی را تصویب کردند که درصورت تصویب نهایی، شهرداری مجوز انتشارو فروش ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده در سال ۸۷ را دریافت می‌کند.

به گزارش همشهری، این اقدام درحالی صورت گرفته است که هنوز سهم ۴۰۰ میلیارد تومانی تهران از فروش اوراق مشارکت در سال گذشته محقق نشده است.

به گفته رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گرچه گرفتن اجازه نهایی ازمراکز دولتی مرتبط مانند وزارت کشور، بسیار طولانی است اما مدیریت شهری امید دارد تا پایان سال مالی ۸۶، یعنی پایان اردیبهشت ماه، مجوز نهایی ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت صادر شود.

بنا بر این گزارش، این طرح در نودو دومین جلسه علنی شورای شهر که با حضور مستمع برگزار شد، مصوب و خادم در دفاع از یک فوریت آن گفت: این طرح با استناد پیشنهاد بند ۲۳ ماده واحده قانون بودجه سال ۸۷ کل کشور تهیه شده، چرا که طبق بودجه کشور، شهرداری‌های کشور اجازه انتشار هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده را پیدا کرده‌اند.

وی افزود: از یک هزار میلیارد تومان، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان سهم تهران است که درصورت تصویب شورا باید مراحل قانونی لازم و تایید این سهم در دولت پیگیری شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، مجوز انتشار و فروش ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال ۸۷ را جدا از ۴۰۰ میلیارد تومان سال ۸۶ عنوان و تصریح کرد: سال گذشته، شهرداری لایحه خود را آخر شهریور ماه به شورای شهر ارائه کرد اما با ارائه این طرح ابتدای امسال، می‌توان سریع‌تر مراحل اداری را دنبال کرد.

همچنین یک فوریت طرح پیگیری اقدامات اجرایی برنامه معاینه فنی خودروهای شهرتهران، تعیین شاخص‌های برنامه‌ریزی وتامین اعتبارجهت یکپارچه‌سازی‌ سیاست‌های آموزشی و مدیریت بحران و تشکیل گروه‌های داوطلبانه مردمی مدیریت بحران در محلات شهرتهران نیزتصویب شد.

موانع فروش اوراق مشارکت

حسین محمد پورزرندی، معاون اداری مالی شهرداری تهران در حاشیه نود و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضوردرجمع خبرنگاران گفت: بوروکراسی انتشار و فروش اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده طولانی است و این روند باید اصلاح شود.

وی افزود: سازمان نوسازی از اردیبهشت ماه سال گذشته، اقدامات لازم را در این زمینه آغاز کرد و مراحلی همچون هماهنگی با شورای‌عالی معماری و شهرسازی، تهیه پیش‌نویس لایحه استفاده از تسهیلات، ارائه طرح‌های نوسازی سازمان به همراه توجیهات به وزارت کشور، ارسال لایحه پیشنهادی فروش اوراق مشارکت به شورای شهر تهران، اخذ ضمانت کتبی از شهردار تهران مبنی بر بازپرداخت سود تسهیلات و ارسال این ضمانتنامه به وزارت کشور را طی کرد.

وی افزود: وزارت کشور نیز پرونده شهرداری تهران را جهت فروش و انتشار اوراق مشارکت در آذر ماه سال گذشته، طبق تبصره ۶ قانون بودجه کشور به هیأت ویژه رئیس‌جمهوری ارجاع داده است و از آن تاریخ تا امروز، باوجود پاسخ هیأت ویژه رئیس‌جمهوری مبنی بر نیاز نداشتن به ارسال پرونده به این کارگروه هنوز معاون عمرانی وزیر کشور پاسخی مشخص به شهرداری نداده است.

وی گفت: سازمان نوسازی شهرداری تهران، آذر ماه سال گذشته، جهت پیگیری اخذ مجوز انتشار فروش اوراق مشارکت، نامه‌ای به معاونت عمرانی وزارت کشور ارسال کرد که تاکنون پاسخی داده نشده است.

معاون شهردار تهران گفت: همچنان پیگیر این موضوع هستیم، تا معاونت عمرانی وزارت کشور جلسه‌ای برگزار کندو مشکل فروش و انتشار اوراق مشارکت حل شود.

کد خبر 48906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز