مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از افتتاح شعبه تعاونی اعتباری شهر در محله شهید خوب بخت منطقه 15 با هدف جلوگیری از سرگردانی ساکنان بافت فرسوده این محل برای دریافت تسهیلات بانکی و ودیعه مسکن خبر داد.

دکتر علیرضا عندلیب گفت: تمام مناطق جنوبی شهر تهران از خیابان انقلاب به سمت جنوب و بخش‌هایی از مناطق یک، 2، 3 و 4 که دارای بافت فرسوده هستند، دارای طرح منظر شهری شدند.

وی گفت: همه اقدامات این سازمان در نوسازی بافت های فرسوده در چارچوب فرایندی با عنوان " نوسازی مشارکتی بافت‌های فرسوده " انجام می‌شود. در مدل نوسازی مشارکتی بافت‌های فرسوده شهر تهران، قرار نیست مردم آواره شوند که تهیه طرح منظر شهری اولین گام در این راستا است و چنین طرحی در گذشته وجود نداشت و در سال 84 نیز فقط منطقه 15 به صورت آزمایشی دارای طرح منظر شهری شد.

وی گفت: در حال حاضر از خیابان انقلاب به سمت جنوب تهران در تمام مناطق و همچنین در بافت‌های فرسوده مناطق یک، 2، 3 و 4 ، دارای طرح منظر شهری هستیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران عندلیب اظهار کرد: طرح منظر شهری در سه گام تهیه شده است که گام اول آن الگوسازی است و در این گام  190 هکتار به صورت طراحی نوسازی تهیه شده است. در مرحله اول در حقیقت هم مطالعات اولیه و هم سازمان فضایی هر محله تهیه شده و در مرحله دوم نیز نوبت تهیه طرح‌های معماری در مقیاس یک پانصدم است و این کار برای 190 هکتار در گام نخست که گام الگوسازی بود انجام شد.

وی افزود: همچنین در گام اول برای حدود 360 هکتار در 16 منطقه دوباره همان مراحل پیش گفته طی شد که همه آنها تا پایان سال 86 و ظرف سه ماه اول 87 تا مرحله دوم که تهیه طرح‌های معماری، شناسنامه‌ها و مدارکی که برای اجرای طرح نیازاست، پیش خواهد رفت.

مدیر عامل سازمان نوسازی افزود: در گام دوم نیز حدود  300 هکتار شامل 16 محدوده در حال حاضر عقد قرارداد شده و مطالعات اولیه آنها نیز به پایان رسیده  است. پس در حوزه طرح یک 300 هکتار، یک 360 هکتار  و یک  190 هکتار و یک گام الگوسازی در دو مرحله انجام شده است.

عندلیب ادامه داد: در مرحله گام سوم هم حدود  600 تا 700 هکتار مطرح شده که از این میزان تا سقف یک هزار تا یکهزار و 200 هکتار تا سال آینده  به پایان می‌رسد و این در واقع اقدامات سازمان نوسازی در حوزه تهیه طرح بوده است. 

وی افزود: در بخش اجرای پروژه‌های نوسازان فعلا از خط انقلاب به پایین در تمام مناطق جنوب شهر پروژه نوسازان فعال است که در چهار اقدام شامل تملک زمین، سرمایه گذاری، طراحی و معماری و اجرا است. 

عندلیب اظهار کرد: حدود 19 ردیف به عنوان پروژه نوسازان در حال حاضر در دست انجام است که همگی آنها تملکشان به پایان رسیده است و اکثرا سرمایه‌گذاری‌شان با بخش خصوصی انجام شده  و در مرحله تهیه طرح یا انجام عملیات اجرایی هستند. همچنین 5 محله نوسازان را در دست اقدام داریم که جمع همگی آنها حدود 30 هزار واحد مسکونی می‌شود که در گذشته نیز درباره آن صحبت شده است.

به گفته مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تا کنون تملک حدود 23 هزار واحد به اتمام رسیده است با 15 هزار مورد از این واحد‌ها قرارداد مشارکت با طرفیت قرارداد منعقد شده و بیش از 7 هزار مورد از این واحدها در مرحله طراحی است و عملیات ساخت  4 هزار مورد نیز در دست اجراست. 

پروژه‌های متمرکز نوسازی
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه اظهار کرد: درپروژه‌های متمرکز نوسازی، در مرحله تملک بسیاری از کارهای ما انجام شده ( به جزیک تا دو مورد از پروژه ها که چون فقط ما طرف قضیه نیستیم و مردم نیز به نوعی دخیل هستند هنوز نتوانسته‌ایم به انجام برسانیم) در مقابل تعدادی از پروژه‌ها را قرارداد سرمایه‌گذاری بسته‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم وارد عملیات اجرایی شویم به عنوان نمونه روگذر نواب در حال حاضر تمام کارهایش انجام شده و عقد قرارداد صورت گرفته و حتی یک مورد از عملیات اجرایی آن که به حاشیه‌های نواب بر می‌گردد را انجام داده‌ایم اما چون باید یک لاین از بزرگراه را ببندیم که باید هماهنگی‌های آن انجام شود و همین امر کار را معطل نگه داشته است.

وی افزود : در بحث تملک به دلیل ورود یک تئوری جدید تحت عنوان طرح خانه به جای خانه و بازارآشفته‌ای که در شهر تهران در زمینه مسکن وجود دارد، بحث تملک سرعتی را که در گذشته داشته در حال حاضر ندارد اما  پیش بینی می‌کنیم با توجه به سرعتی که پروژه نوسازان ما در سال 87 خواهد گرفت قطعا شاهد تحولات چشمگیری در این زمینه خواهیم بود و به این ترتیب تا حدی پاسخگوی مشکلات مردم خواهیم بود.

دکتر عندلیب با اشاره به اقداماتی که باید در حوزه تملک انجام شود نیز گفت : بازدید اولیه و بررسی مقدماتی تا برداشت میدانی، کنترل اطلاعات موجود در نرم افزار GIS، تعیین روش تملک و انعقاد قرارداد از جمله این اقدامات است که تا کنون در  80 درصد مناطق انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نوسازی محلات که به صورت آزمایشی در محله شهید خوب بخت به منظور رسیدن به الگوی قابل تکثیر در تمام بافت‌های فرسوده شهر تهران انجام می‌شود، گفت: سیاست سازمان نوسازی حداقل دخالت ما و حداکثر مشارکت مردم است که در این راستا در محله شهید خوب بخت یک دفتر محله ای با هدف پاسخگویی به سوالات ساکنان محل  راه اندازی شده است، همچنین  یک بانک اطلاعاتی، یک واحد شهرسازی محله و اولین شعبه تعاونی اعتباری شهر با هدف جلوگیری از سرگردانی مردم برای دریافت ودیعه مسکن و تسهیلات در محله شهید خوب بخت راه اندازی شده است که این اقدام برای نخستین بار صورت گرفته است.

عندلیب همچنین با اشاره به استقرار دفتر مدیران مشاور در محلاتی که قرار است نوسازی شوند با هدف ارائه اطلاعات دقیق و مشاوره با ساکنان محل بدون دریافت حتی یک ریال پول از آنها، افزود : در گذشته مدیران مشاور از سوی ما تعیین می شدند اما در حال حاضر تعدادی از ساکنان  هر محله‌ای که قرار است طرح نوسازی در آن اجرا شود می‌تواند در صورت داشتن سابقه کار و فعالیت در حوزه ساخت و ساز و ارتباط دوستانه با مردم، به عنوان مدیر مشاور بخشی از اقدامات مربوط به پیگیری انجام عملیات نوسازی در محله‌شان را از طریق ادارات و سازمانهای مختلف بر عهده بگیرند.

مشکلات و موانع پیش روی نوسازی
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به مشکلات اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی، حقوقی، مسائل ثبتی و اجرایی به عنوان مهم‌ترین موانع  پیش روی این سازمان در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران اشاره کرد و گفت : در بحث مسائل اجتماعی اصلی‌ترین چالش ما بی اعتمادی مردم به طرح‌ها و برنامه‌هایی است که از ناحیه شهرداری و ... انجام می‌شود و این بی‌اعتمادی نیز امری است که طی سال‌ها بوجود آمده و رفع آن نیاز به اعتماد سازی از جانب ما دارد.

دکتر عندلیب با اشاره به حمایت جدی شورای اسلامی شهر تهران در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران اظهار داشت: در بخش موانع اقتصادی و مالی مهم‌ترین مشکل ما اقتصادی نبودن ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده است و از آنجا که ساکنان این بافت‌ها نیز از تمکن مالی برای نوسازی محل زندگی شان برخوردار نیستند و از سوی دیگر قیمت مسکن نیز دائما در حال نوسان است، این عوامل موجب کندی پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران می‌شود.

وی به نداشتن منابع درآمدی پایداردر شهرداری تهران و عدم برخورداری از ردیف بودجه ثابت برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: ناکارآمدی در سازو کارهایی که در استفاده از تسهیلات بانکی ایجاد می‌شود، همچنین طولانی و پیچیده بودن روند دریافت تسهیلات بانکی که مردم قادر به طی این مراحل نیستند همگی دست در دست یکدیگر می‌دهند تا روند نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کنند.

عندلیب به وجود قوانین پراکنده و اندک در بحث مسائل ثبتی برای چند واحد مسکونی فرسوده که قرار است با یکدیگر تجمیع کرده و سپس این اقدام را به ثبت برسانند، اشاره کرده  و اظهار داشت : در بحث اجرایی نیز باید دستگاه‌هایی که در این امر دخیل هستند ملزم به مشارکت فعال و جدی  برای نوسازی بافت‌های فرسوده شوند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پایان در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پروژه نوسازی محله خوب بخت در منطقه 15 نیز گفت: از 138 بلوکی که به صوت مشارکتی باید توسط ساکنان محل انجام شود تا کنون 11 بلوک تقریبا در حال طی مراحل نهایی است که امیدواریم با اعتماد سازی و جلب همکاری شهروندان در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات جدی در محله خوب بخت و به تدریج در سایر محلات فرسوده شهر تهران باشیم.

کد خبر 37709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز