شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهر آنلاین: شهردار تهران گفت: تا پای جان و آبرو برای حل معضل بافت‌های فرسوده شهر تهران می‌ایستم.

دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی نوسازی محله شهید خوب بخت منطقه گفت: به یاد دارم یک سال قبل که در همین منطقه کلنگ پروژه اتابک بر زمین زده شد که در حال حاضر نیز عملیات اجرایی ساخت و ساز آن ادامه دارد، ساکنان آن محله بسیار نگران و ناراحت بودند و البته حق هم داشتند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی با بیان اینکه موضوع بافت های فرسوده مساله بغرنج و سختی است که ابعاد گوناگونی داشته و مهمترین آن موضوعات اجتماعی و سپس اقتصادی است، افزود : مباحث فنی و ساخت و ساز و همچنین موضوعات حقوقی موارد بعدی را شامل می‌شود که اگر مباحث اجتماعی و اقتصادی ان به درستی تدبیر شود‌، دو مورد بعدی نیز قطعا حل خواهد شد. 

شهردار تهران افزود: در حال حاضر ما در این محله با خانه‌های 70 ، 80 و یا 100 متری مواجه هستیم که اکثر آنها بدون استانداردهای لازم و یا حتی بدون پروانه، اقدام به ساخت و سازهای دو تا سه واحده کرده‌اند و این درحالی است که در یک زمین 80 متری حداقل دو خانواده زندگی می‌کنند و چاره‌ای جز این نیز ندارند پس اگر با شرایطی که در حال حاضر مسکن در تهران دارد خانه این افراد را از آنها بخریم قطعا هرچه پول بدهیم، این مبلغ پول ودیعه مسکن این خانواده‌ها نیز نخواهد شد.

قالیباف با اشاره به دغدغه‌های ساکنان بافت‌های فرسوده شهر تهران و از جمله محله اتابک و خوب بخت در منطقه 15 گفت: باید به جهت اقتصادی کاری کنیم که اگر 80 متر بنای فرسوده داریم بتوانیم آن را به 80 متر بنای نو با همین وضع موجود تبدیل کنیم یعنی باید کاری کنیم که در این محله و سایر محلات، وقتی ساختمانی نوسازی می‌شود حتما ارزش افزوده‌ای پیدا کند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در همین ماه مبارک رمضان قول می‌دهم که تمام تلاش خود را انجام دهم که  این ارزش افزوده نه به جیب شهرداری برود و نه پیمانکاری که مسئولیت ساخت پروژه را بر عهده دارد، تصریح کرد: در همین جا قول می‌دهم که نوسازی محله ای در شهر تهران با مشارکت مردم پیش برود و بنده نیز هیچ نقشی به عنوان شهردار تهران نداشته باشم مگر در بخش‌هایی که مردم در آن ضعیف باشند و لازم باشد که شهرداری وارد عمل شود.

شهردار تهران تصریح کرد : ما در شهرداری تهران حتی یک ریال هم به دنبال منفعت اقتصادی از بافت فرسوده نیستیم و حتی تلاش می‌کنیم که از سرانه خدماتی و تجاری که ممکن است در این محلات ایجاد شود، برای کمبودهای موجود از جمله تعریض کوچه‌ها و معابر و ... استفاده کنیم.

قالیباف گفت : روزی که وارد پروژه بافت فرسوده شدم بسیاری به بنده گفتند که تو خودت را وارد کاری کردی که ممکن است حتی آبروی خود را هم در این راه بگذاری اما من معتقدم که حتی اگر بتوانیم 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهر تهران را نیز نوسازی کنیم، باز هم شاید توانسته باشیم گوشه‌ای از دین خود به شهدا را ادا کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه حداکثر ظرف 3 سال آینده به طور کامل محله شهید خوب بخت باید ( طبق ماکتی که از قبل طراحی شده است )نوسازی شود ، اظهار داشت : مهمترین بحث در بعد اجتماعی، معضل بافت های فرسوده و طرح های نوسازی شهرداری تهران این است که هم ما و هم ساکنان بافت های فرسوده در این راه  به یکدیگر اعتماد کنیم  تا بتوانیم به رفع این معضل که در تهران قدمتی 40 ساله دارد ، امیدوار باشیم .

قالیباف گفت: شهرداری تهران در محله شهید خوب بخت و نه در هیچ محله دیگری که دارای بافت فرسوده است در پی این نیست که از مردم زمین بخرد . تلاش می کنیم که ارزش افزوده این محل متعلق به ساکنان محله شده و نه برای شهرداری و یا کسانیکه به دنبال منفعت طلبی و سودجویی هستند.

کد خبر 33274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز