همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: طی دو سال گذشته حدود هزار نقطه در معرض آبگرفتگی شناسایی شده بود که تلاش می‌کنیم تا زمستان سال آینده این نقاط در شهر تهران به صفر برسد.

به گزارش سما دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران شنبه 12 آبان در مراسم افتتاح حوضچه‌های آرامش و کانال جمع آوری آب‌های سطحی پروژه بزرگراه شهید باکری (آسیا) در شمال‌غربی تهران، ضمن گرامیداشت 13 آبان ، گفت: این روز در مقاطع مختلف شاهد پدیده‌های متعددی بود ، چه در دهه 40 و  در دهه 50  در زمان تبعید امام خمینی (ره) و آغاز انقلاب اسلامی و چه در روزی که دانش اموزان این سرزمین در روز 13 آبان به خاک و خون کشیده شدند و همچنین در زمان تسخیر لانه جاسوسی که دشمنان نظام آن محل را لانه ای برای براندازی نهال انقلاب کرده بودند .

قالیباف ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی مدیران و متخصصانی که در اجرای این پروژه تلاش کردند، گفت: خدا را شاکریم که امروز قبل از فرارسیدن فصل زمستان شاهد افتتاح یکی از مسیرهایی هستیم که احتمال بروز سیل را داشت و حالا با افتتاح بخشی دیگر از پروژه جمع آوری آبهای سطحی شهر تهران آسیب پذیری این منطقه در مقابل بارندگی ها کم می‌شود.  

قالیباف با بیان اینکه مدیریت شهری در تهران چندین نوع پروژه اجرا می‌کند، گفت: برخی از این پروژه‌ها، پروژه های بزرگی مانند احداث بزرگراه هستند که برای تمام مردم قابل دیدن و لمس کردن است اما برخی پروژه‌ها هستند که علیرغم اینکه پول و اعتبار قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند اما شاید زیاد در مقابل دید مردم نباشند که از این جمله می توان به پروژه هایی که در رود دره های شهر تهران اجرا می شود اشاره کرد که طول عمر مسیل‌ها و کانال‌ها را افزایش می دهد.

شهردار تهران با اشاره به احداث 100 کیلومتر تونل جمع آوری آب‌های سطحی در شهر تهران طی دو سال گذشته افزود: احداث این حجم کانال جمع آوری آب‌های سطحی طی دو سال گذشته در شهر تهران بی‌سابقه بوده و امیدواریم تا پایان سال آینده 500 کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی شهر تهران به اتمام برسد تا بتوانیم تمام آب‌های سطحی شهر تهران را از این طریق هدایت کنیم.

قالیباف تصریح کرد: طی دو سال گذشته حدود یک هزار نقطه در معرض آبگرفتگی در سطح شهر تهران شناسایی شده بود که در حال حاضر این تعداد به 200 نقطه کاهش یافته  و تلاش می کنیم تا زمستان سال آینده این نقاط در شهر تهران به صفر برسد تا دیگر شاهد بروز آبگرفتگی در هیچ نقطه ای از شهر تهران نباشیم .

شهردار تهران تاکید کرد:  مدیریت شهری در کنار اجرای پروژه های بزرگی همچون برج میلاد و یا احداث بزرگراههای مختلف، از اجرای طرح های خدماتی هر چند به ظاهر کوچک در درب منازل شهروندان غافل نبوده است.

قالیباف در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات عمرانی که از سوی شهرداری در شهر تهران صورت گرفته پرداخت و گفت : از سال 79 تا پایان سال 84 شهرداری تهران 412 میلیارد تومان طی مدت 6 سال فعالیت عمرانی انجام داده است که این رقم به ترتیب در سال 79 معادل 6/3 میلیارد ،سال 80 معادل 66 میلیارد ، 81معادل 59 میلیارد ، 82 معادل 65 میلیارد و در سال 84 معادل 103 میلیارد بوده است.

شهردار تهران افزود: حجم فعالیت های عمرانی شهرداری تهران در سطح کلان شهر تهران در سال 85 به 258 میلیارد افزایش یافته است و در سال 86 به 438 میلیارد رسیده است.

وی با بیان اینکه در مجموع شهرداری تهران طی مدت 6 سال 417 میلیارد تومان کار عمرانی در سطح شهر تهران انجام داده است، افزود: فقط در سال 85 و 86 حدود 700 میلیارد تومان کار عمرانی در مجموعه شهرداری صورت گرفته است  و فکر می‌کنم در حال حاضر بستر کار به گونه‌ای فراهم شده که از این پس این روند هر سال رو به افزایش خواهد بود. 

قالیباف برنامه ریزی برای افزایش درآمد را سیاست شهرداری تهران عنوان کرد و افزود : یکی از سیاست های اصلی ما کاهش هزینه های جاری و افزایش هزینه‌های عمرانی است و این همان مساله ای است که در حال حاضر کشور از آن رنج می برد بطوریکه در حال حاضر هزینه کارهای نگهداری و جاری بیش از کارهای عمرانی و توسعه‌ای است.

وی افزود: امسال مجموعه هزینه های جاری و نگهداری ما در شهرداری تهران کمتر از 600 میلیارد بوده است در حالیکه مجموعه کارهای عمرانی و توسعه ای بالغ بر 2500 میلیارد برآورد شده و این برای ما تناسب قابل قبول و قابل دفاعی است اما با این وجود باید روز به روز این هزینه را کاهش دهیم.

شهردار تهران گفت: هزینه‌های جاری شهرداری تهران در بخش نیروی انسانی به کمتر از 280 میلیارد تومان در سال رسیده است که این امر بیانگر توجه به کار مدیریتی و نقش مدیریت صحیح در کاهش هزینه های جاری است.

شهردار تهران با تاکید بر ضرروت زیباسازی سطح شهر در کنار اجرای پروژه های عمرانی ، گفت : تهران دارای 7 دروازه ورودی است که از این دروازه ها فقط نباید انتظار کارایی عمرانی و ترافیکی داشت بلکه باید به زیبایی آنها نیز توجه کرد به عنوان مثال یکی از این دروازه ها از سمت شرق سه راه آزمایش است که هم اکنون عملیات زیباسازی آن در حال انجام است این دروازه به عنوان یکی از زیباترین میادین کشور و منطقه  پایان امسال افتتاح خواهد شد. 

وی با اشاره به دروازه ورودی شرقی تهران ، مسیر میدان جهاد ، سه راه نعمت آباد و بزرگراه ساوه به عنوان تعدادی دیگر از دروازه های شهر تهران افزود : این دروازه های ورودی شهر تهران  باید به گونه ای زیباسازی شوند که هم مردم و هم میهمانان خارجی به محض رسیدن به انها ، این دروازه ها را در اوج زیبایی ببینند.

قالیباف تصریح کرد : به حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ابلاغ شده که در اجرای پروژه های عمرانی شهر تهران هم زیبایی در طراحی پروژه ها ، نوع بکارگیری مصالح و بهره مندی از تکنولوژی های روز را در دستو کار قرار دهد تا در آینده شاهد افتتاح پروژه های موثر و مثبتی برای آسایش و رفاه شهروندان تهرانی در شهر تهران باشیم.

کد خبر 35663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز