گروه شهری: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمان عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن گفت: عملکرد شهرداری تهران در ساماندهی بافت فرسوده بی‌نظیر بوده و این تجربه باید در میان شهرداری‌های کشور عمومی‌ شود.

به گزارش همشهری، دکتر محمد آیینی که در نشستی با عنوان حمایت‌های دولت و شهرداری از بافت فرسوده سخن می‌گفت، افزود: مجموع بافت فرسوده در میان 180 شهر کشور، حدود 43 هزار هکتار است و مسلما در توان دولت و شهرداری‌ها نیست که به صورت واحد و بدون تعامل با یکدیگر این مشکل را ساماندهی کنند.

وی به 4 عنصر مهم برای حل معضل بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: حلقه اصلی در حل مشکلات بافت فرسوده مردم هستند. سامانه بانکی نیز با حمایت‌های مالی دومین عنصر است و دولت نیز با اختیاراتی که به نهادها و سازمان‌ها می‌دهد می‌تواند تکیه‌گاه مناسبی برای حل این معضل باشد.

عنصر مهم دیگر شهرداری‌ها هستند که می‌توانند با صدور مجوز در این راه تأثیر گذار باشند.
آیینی با اشاره به اینکه باید زمینه برای ورود بخش خصوصی به این عرصه فراهم شود، اظهار داشت: همان‌طور که در بخش‌هایی مانند تلفن همراه و سفر به عتبات بخش خصوصی فعالیت قابل قبولی در سطح جامعه داشته، انتظار می‌رود که با ایجاد دفاتر خدمات بخش نوسازی محلات که هم‌اکنون مراحل تصویب را می‌گذراند بتوان در این حوزه تحول جدی به وجود آورد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان عمران و بهسازی شهری افزود: به‌نظر می‌رسد که با کمک تعاونی‌ها بتوان چنین دفاتری را ایجاد کرد.

 این دفاتر مراحل اولیه تصویب را می‌گذرانند و هر گونه پیشنهاد برای اجرای آن مورد توجه قرار خواهد گرفت.وی از حمایت‌های دولتی در قالب تسهیلات بانکی به‌عنوان یک اهرم یاد کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین حمایت دولت، تأمین تسهیلات بانکی است. قانونگذار پیش‌بینی کرده‌است تا 80 درصد تسهیلات از طریق بانک‌ها در اختیار مالکان بافت‌های فرسوده قرار گیرد و 20 درصد باقی مانده را نیز خود سرمایه‌گذار تأمین کند.

آیینی از تدوین آیین نامه اجرایی برای کاهش 2 تا 7 درصدی سود تسهیلات خبر داد و افزود: باز پرداخت تسهیلات بانکی نیز درصورتی که واحد مسکونی به‌صورت مشارکت مدنی ساخته شود در 2 سال و درصورت فروش اقساطی  تا 15 سال امکان پذیر خواهد بود.

وی همچنین از معافیت‌هایی که شهرداری برای مالکان بافت‌های فرسوده ایجاد کرده است نام برد و گفت: شهرداری‌ها مکلف هستند حداقل  50درصد هزینه تراکم و پایه و مازاد را تخفیف دهند.

معافیت هزینه پرداخت تراکم مازاد تا سقف100 درصد را دولت پرداخت خواهد کرد. آیینی همچنین از بخشش عوارض انشعابات تا سقف 300 درصد خبر داد و اظهار داشت: پرداخت وام تا سقف 10 میلیون تومان برای ساختمان‌های دارای ارزش معماری و فرهنگی در این طرح نیز دیده‌ شده است.

کد خبر 36637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز