سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

 "ما قسم خورده‌ایم، برای مواجهه با کرونا همقسم شده‌ایم تا مانند سپری محکم در برابر این ویروس بایستیم و با افتخار، سنگر خود را حفظ کنیم، این یعنی کمترین مشق عشق، چون ایران سرزمین عاشقی و همدلی است".

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این جملات، گل واژه‌های محبتی است که از سوی جمعی از کادر درمان و مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های اصفهان بیان شد تا گواه دیگری باشد بر قداست شغل پرستاری و پزشکی.

بیمارستان‌های کشور این روزها درگیر مهمان ناخوانده جدیدی هستند که روز به روز افراد بیشتری را به خود مبتلا می‌کند و بر تعداد بیماران بستری شده و حجم کار کادر درمان و پرستاری می‌افزاید، ویروس کرونا که از حدود سه ماه گذشته در شرق آسیا پدیدار شد و به مرور زمان پهنه شیوع آن در کشورهای مختلف در حال گسترش است.

با ورود این ویروس به کشورمان و گسترش شیوع آن از اسفند امسال، نظام بهداشت و درمان نیز به مقابله با آن پرداخت و با اتخاذ تمهیدات و تشکیل ستادهای ویژه در سطح ملی و استانی برای رویایی هرچه بهتر با آن برنامه‌ریزی کرد و تعدادی از بیمارستان‌ها به‌عنوان مراکز درمانی اصلی برای تشخیص و بستری بیماران مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا مشخص شدند.

در کلانشهر اصفهان نیز بیمارستان‌های عیسی‌بن‌مریم و خورشید بطور ویژه برای کنترل و مقابله با بیماری کرونا تخصیص یافتند و در سایر بیمارستان‌ها و شهرستان‌ها نیز یک بخش ویژه برای این کار در نظر گرفته شد.

با شروع به کار بخش‌های درمانی ویژه برای پذیرش و بستری بیماران و افراد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها، همه کادر درمانی و پرستاری شاغل در این مراکز درگیر بیماری کرونا شدند و در دو سه هفته اخیر با وجود همه بیم‌ها و اضطراب‌های ناشی از ابتلا به این ویروس، در کمال اخلاص و ایثار، بیماران و خانواده‌های آنها را همراهی و حمایت کردند و با دادن روحیه و امید به آنها، نقش بسزایی در بهبود تعداد بسیاری از بیماران و ترخیص آنها از بیمارستان داشتند.

در حالی که عده‌ای به دلایل مختلف درصددند تا با ایجاد ترس و ناامیدی در جامعه، اینگونه به مردم بقبولانند که اگر کسی به کرونا مبتلا شد، دیگر راه نجاتی ندارد و آخر عمر او فرا می‌رسد، این پرستاران و پزشکان هستند که با تعهد و عمل به آنچه که برای آن سوگند خورده‌اند، این فضای متشنج را آرام می‌کنند و با روحیه و امیدبخشی به بیماران، امکان طی شدن روند درمانی را به بهترین شکل ایجاد می‌کنند.

این پرستاران و پزشکان سفیدپوش با وجود همه خطرهایی که مواجهه با ویروس کرونا به همراه دارد در این راه گام برمی دارند و می‌کوشند تا علاوه بر ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به بیماران بستری در بیمارستان، با مشکلات و نگرانی‌هایی که در این راه وجود دارد نیز کنار بیایند تا مبادا مانعی در سر راه خدمتگزاری به مردم باشد.

یکی از سرپرستاران بیمارستان خورشید اصفهان با اشاره به مسائلی که در بخش بیماران بستری شده مشکوک و مبتلا به کرونا وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهای کادر درمانی و مراقبت این بیمارستان، ارائه آموزش به بیماران و خانواده‌های آنهاست.

اعظم اعلایی با بیان اینکه این آموزش‌ها در باره مسائل مختلف مرتبط با کرونا از کنترل عفونت گرفته تا چگونگی مراقبت از خود و ارتباط با دیگران است، گفت: به دلیل شدت سرایت ویروس کرونا در بسیاری از موارد تلاش می‌کنیم تا از همراهان بیماران کمک نگیریم بلکه خودمان آنها را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران بستری شده مشکوک یا مبتلا به کرونا در این بیمارستان دارای بیماری زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و تنفسی، نقص ایمنی و سرطان یا در سنین سالمندی هستند، در باره فضای حاکم بر جامعه و شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر بیماران توضیح داد: ما تلاش می‌کنیم که بیماران ما اخبار نادرست و شایعه‌ها را دریافت نکنند و از آنها  و خانواده‌هایشان می‌خواهیم تا اخبار را فقط از پایگاه‌های معتبر و علمی دنبال کنند.

این پرستار با تاکید بر اینکه بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اخبار منفی و نادرست درباره کرونا منتشر می‌کنند، افزود: برخی از آنها می‌گویند که احتمال مرگ در این بیماران بالاست در حالی که این موضوع اصلا درست نیست و ما تلاش می‌کنیم که آن را به بیماران و خانواده‌ها آموزش دهیم.

سرپرستار بخش نفرولوژی بیمارستان خورشید اصفهان، یکی از مهمترین کارهای پرستاران در بخش بیماران کرونا را روحیه دادن به آنها خواند و گفت که ما تلاش می‌کنیم تا با آموزش علائم بهبود بیماری، پخش موسیقی، تغذیه مناسب و ارتباط برقرار کردن با بیماران، آرامش را در بین آنها حفظ کنیم.

به گفته وی، بیمارانی که از بیرون به بیمارستان می‌آیند و بستری می‌شوند، ابتدا بسیار نگران هستند و دغدغه دارند اما به مرور زمان وقتی شرایط را می‌بینند و با علائم بهبود آشنا می‌شوند، آرامش خود را باز می‌یابند.

نگرانی خانواده‌ها، مهمترین مشکل پرستاران

اعلایی با بیان اینکه ما مانند سربازانی هستیم که در این زمان برای جنگیدن و دفاع از جامعه تلاش می‌کنیم، یکی از مهمترین مشکلات خود و سایر همکارانش را نگرانی خانواده‌های کادر درمان عنوان و اضافه کرد: ما ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا داریم به همین دلیل ممکن است ناقل این بیماری به اعضای خانواده خود باشیم اما تلاش می‌کنیم تا با رعایت بهداشت فردی و آموزش‌های داده شده، کمترین مخاطره را در این زمینه ایجاد کنیم.

وی، یکی از راهکارهای اطمینان‌بخش به کارکنان و خانواده‌هایشان را تنظیم نوبت‌های کاری برای دادن استراحت کافی و آموزش به خانواده‌های آنها خواند و گفت: یکی دیگر از مشکلات آنها، استفاده مداوم از وسائل تجهیزات فردی است زیرا باعث خستگی می‌شود اما گریزی برای استفاده از آن ندارند و اگر نباشد، مراقبت‌های درمانی را نمی‌توان به خوبی انجام داد.

به گفته وی، کادر درمان و پرستاری، هر دست لباس گان (لباس مخصوص پزشکان و کادر درمان) را در هر شیفت کاری و هر ماسک را چند ساعت یک بار تعویض می‌کنند و تاکنون کمبودی در این زمینه وجود نداشته است.

این پرستار از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و تا زمانی که از علائم اولیه ابتلا به کرونا مطمئن نشدند به بیمارستان مراجعه نکنند زیرا ازدحام در این اماکن یکی از روش‌های انتقال بیماری است.

اعلایی خاطرنشان کرد: برخی از موارد ابتلا در بیماران بستری شده ناشی از حضور در اجتماعات و مکان‌های پرجمعیت مانند جشن تولد و عروسی یا مسافرت‌های طولانی بوده است.

سرپرستار بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان خورشید نیز با بیان اینکه  بیشتر بیماران بستری شده در این بخش دارای وضعیت تنفسی خوبی نیستند، با اشاره به اقدامات درمانی و بهداشتی در این بخش از جمله ضدعفونی کردن هر سه ساعت یک بار آن، گفت: خانواده این بیماران بسیار نگرانند و ما تلاش می‌کنیم به آنها آموزش‌های لازم را در باره بیماری کرونا و مراقبت‌های فردی ارائه کنیم.

فاطمه صدری با بیان اینکه احتمال مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به کرونا، بیشتر در بین افراد با بیماری زمینه‌ای یا سن بالا وجود دارد، تصریح کرد : اما این موضوع برای همه صدق نمی‌کند و ما بیماران کرونایی داریم که اکنون سطح هوشیاری آنها افزایش یافته و در حال بهبود هستند.

وی با اشاره به اینکه پرستاران و کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه بطور مستقیم با ترشح بیماری مواجهند و خطر ابتلا به آن بالاتر است، تاکید کرد که نگرانی در بین خانواده‌ها برای سلامت پرستاران بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه تعدادی از آنها دارای فرزند کوچک یا پدر و مادر سالخورده یا بیمار هستند، خاطرنشان کرد: این پرستاران نیز نگران خانواده خود هستند اما تلاش می‌کنند تا با رعایت همه مسائل حفاظت فردی و داشتن روحیه، این نگرانی را از بین ببرند.

به گفته این سرپرستار، برخی از کادر درمانی و پرستاری به صورت داوطلبانه وقت بیشتری را در بیمارستان می‌گذرانند تا تعداد دیگری از همکارانشان بتوانند وقت بیشتری را در کنار خانواده و فرزندانشان باشند.

صدری، حضور روانشاناسان و مسئولان بیمارستان در بخش را مایه دلگرمی کادر درمان و پرستاری دانست و گفت: روانشناسان با همکاران صحبت می کنند و به آنها آرامش می‌دهند و از طرفی، مدیران بیمارستان نیز با مراجعه به بخش‌ها، به صورت حضوری تشکر می‌کنند.

وی یکی از نگرانی‌های کادر درمان و پرستاری در بخش کرونا را اضطراب ناشی از این موضوع دانست که شیوع ویروس کرونا تا چه زمانی به طول می‌انجامد و با توجه به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم چه چیزی در آینده رخ خواهد داد.

این سرپرستار با تاکید براینکه حضور در سر کار با وجود همه نگرانی‌هایی که بابت ویروس کرونا وجود دارد از وظایف ما است، تصریح کرد: برخی امتیازهای تشویقی باعث دلگرمی بیشتر کادر درمانی و پرستاری می‌شود.

صدری گفت: با وجودیکه خانواده پرستاران بسیار نگران سلامت عزیزان خود هستند و حتی عده بسیار کمی از آنها از کار در این شرایط انصراف داده‌اند، اما بسیاری از این خانواده‌ها به آنها می‌گویند که به سر کار بروید زیرا اگر شما در بیمارستان نباشید، چه کسی قرار است کار پرستاری و درمان بیماران را انجام دهد.

از اوکراین تا کرونا

یکی از پزشکانی که در بیمارستان خورشید در بخش ویزیت و کنترل بیماران مراجعه‌کننده و سرپایی فعالیت می‌کند نیز با اشاره به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان تاکید کرد که این موضوع باعث سخت شدن کار خدمات‌رسانی شده است اما همچنان تلاش می‌کنیم که آگاهی و آرامش بیشتری به مردم دهیم.

این پزشک عمومی که طرز بیان جمله‌ها و کلمات فارسی توسط او گویای خارجی بودنش است، گفت: بیشترین مشکلات و نگرانی ما، شکایت مراجعه‌کنندگان و بیماران از کمبودهای مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در داروخانه‌ها و بازار است.

اِلنا بدیهیان که پزشکی اوکراینی است، افزود: برخی بیماران نیز وقتی به آنها توضیح می‌دهیم که علائم اولیه کرونا را نداشته و نیازی به بستری شدن ندارند، قانع نمی‌شوند و اصرار دارند که تست کرونا را بدهند درحالی که این کار برای همه انجام نمی‌شود و دستور خاصی دارد.

وی با بیان اینکه کار و فعالیت کادر درمانی و پرستاری بیمارستان در این روزها بیشتر شده است، از روحیه دادن بین این افراد صحبت کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا با شوخی کردن و گفت وگو با همدیگر، فضای آرام و امیدبخشی را در بیمارستان ایجاد کنیم.

بدیهیان، بهبود یافتن یک بیمار را برای روحیه دادن به سایر بیماران و کادر درمانی بسیار موثر خواند و تاکید کرد: روحیه بیشتر بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در این بیمارستان خوب است و همین امر به بهتر شدن روند درمانشان کمک می‌کند.

این پزشک با بیان اینکه همیشه برای ما خطر در این شغل وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما زمانی که سوگند خوردیم همه این موارد را در نظر گرفتیم و اکنون هم سپر محکمی در برابر بیماری کرونا هستیم.

النا در پایان گفت: من اوکراینی هستم، شوهرم ایرانی است و ۲۰ سال است که مقیم ایران هستم و افتخار می‌کنم به مردم این کشور خدمت می‌کنم.

بر اساس آمارهای رسمی تا ظهر روز دوشنبه دوازدهم اسفندماه در مجموع در استان اصفهان تاکنون ۶۸ بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شدند که تاکنون آزمایش ۲ مورد آن مثبت بوده است و گفته می‌شود روند پذیرش بیماران در بیمارستان‌های استان نیز رو به افزایش است و همچنان اقدامات درمانی نیز با تمام توان و ظرفیت  ادامه دارد.

کد خبر 488901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha