مصرف آب در گیلان و بسیاری از استان‌های دیگر این روزها با توجه به شیوع کرونا در کشور و از طرفی هم‌زمانی آن با سنت خانه‌تکانی، بالا رفته‌است.

قطعی آب

به گزارش همشهری‌آنلاین،  طی روزهای اخیر شهرهای شمالی با قطعی آب مواجه شدند. مصرف آب بین ساروی‌ها از ‌هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ‌هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است. شهروندان آملی هم بیش از ‌هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه مصرف داشتند که این میزان قبلا ۸۰۰ لیتر در ثانیه بود.

شیوع کرونا و باز گذاشتن شیر آب هنگام شست‌وشوی دست‌ها، شستن پتو، در و پنجره‌ و... میزان مصرف را در شهرهای استان به‌شدت بالا برده و افزایش مصرف موجب افت فشار در برخی مناطق و قطع آب شده است. شرکت آب منطقه‌ای گیلان با این‌که روی افزایش مصرف آب در استان به واسطه شیوع کرونا تاکید دارد اما مشکل را فقط به این ویروس مرتبط نمی‌داند. مسئولان شرکت آب و فاضلاب کافی‌نبودن تجهیزات تصفیه را علت اصلی این مشکل عنوان می‌کنند. مقرر شده برای تامین آب مورد نیاز، تاسیسات بیشتری وارد مدار شود. هم اکنون آب شرب با حداکثر ظرفیت در حال تولید است.

در حالی که نسبت به رعایت بهداشت فردی تاکید می‌شود ولی برخی گیلانی‌ها به آب سالم دسترسی ندارند. بندر انزلی از شهرستان‌هایی است که با مشکل افت فشار آب دست‌وپنجه نرم می‌کند. با توجه به تعطیلی مدارس و هجوم مسافران به شهرهای شمالی و بالارفتن میزان مصرف، میزان ذخیره مخزن‌های آب به اتمام رسیده‌است.

املشی‌ها هم تا قبل شیوع کرونا پس از اندکی بارندگی با قطعی آب مواجه می‌شدند. در این روزها هم که به شست‌وشوی مدام دست‌ها تاکید شده، قطعی آب بر مشکلاتشان افزوده و باعث نگرانی آنها شده است.

مقرر شده با به‌کارگیری تانکرهایی از شهرستان‌های هم‌جوار با ظرفیت ۱۰ و ۱۲ هزار لیتری، مخازن آب املش پر و دست‌کم به‌ صورت موقتی قطعی آب برطرف شود. اگر مشکل تصفیه‌خانه طول لات رودسر رفع و حداقل ۴ حلقه چاه آب در املش حفر شود، این مشکلات حل خواهد شد.  

وضعیت مصرف آب در دیگر استان‌ها

تهران، آذربایجان ‌شرقی، کرمانشاه، قزوین و خوزستان از استان‌هایی هستند که به علت شیوع کرونا و رعایت موارد بهداشتی و تاکید به شست‌وشوی مداوم دست‌ها با مشکل آب مواجه شده‌اند. شرکت آب و فاضلاب در هر کدام از این استان‌ها با صدور اطلاعیه‌ای خواستار صرفه‌جویی شهروندان در مصرف آب شد.

تهرانی‌ها جمعه ۹ اسفند، ۳ میلیون و ٣٣٠ هزار متر مکعب آب مصرف کردند. آب شرب ساکنان شهر قدس نیز در این روز قطع شد. در اولین روز هفته با توجه به هشدارهای شرکت آب و فاضلاب استان باز هم میزان مصرف پایین‌ نیامد و تقریبا روی این عدد ثابت ماند. در کرمانشاه هم مصرف آب ۲.۵ برابر افزایش یافت.

در اولین روز هفته، شهروندان قزوینی ۹۹ هزار متر مکعب آب مصرف کردند؛ این در حالی است که این عدد در روزهای عادی زیر ۸۰ هزار متر مکعب است. افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب، شهروندان ساکن در مناطق شمالی این استان را هم با مشکلاتی مواجه کرد. مناطقی همچون عارف، خیابان دانشگاه، مینودر، نوروزیان، پونک، کوثر و غیاث‌آباد از شنبه با افت فشار یا قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

به جز ضرورت شست‌وشوی دست‌ها، با توجه به تعطیلی مدارس، برخی خانواده‌ها اقدام به خانه‌تکانی کرده‌اند که در افزایش مصرف آب بی‌تاثیر نبوده ‌ست.

در یک هفته گذشته مصرف آب در آذربایجان شرقی هم ۱۰ درصد بالا رفته است. در چند ماه گذشته مصرف آب در این استان ۱۹۰ لیتر برای هر فرد در شبانه‌روز بود، اما این میزان در حال حاضر به ۲۱۵ لیتر افزایش یافته است. مصرف آب به خصوص در تبریز هم ۲۱۵ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر برآورد شده و به معنای این است که هر تبریزی‌ افزون بر ۵۰ لیتر آب بیشتر از استاندارد کشوری مصرف می‌کند.

ساکنان برخی از نقاط اهواز هم از چند روز گذشته تاکنون به آب شرب دسترسی ندارند. در برخی نقاط شهر آب شرب تا ۱۲ ساعت در روز قطع است. هم‌زمان شدن شیوع کرونا و قطعی آب در اهواز سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.  

کد خبر 488311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha