برجسته سازی یک پدیده در مقیاس بحران تبعات روانی جبران ناپذیری به جامعه تحمیل می کند که اثرات آن در بلند مدت آسیب‌رسان خواهد بود.

کرونا مشاغل

همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: با شیوع کرونا ویروس بسیاری از شهروندان دچار ترس و استرس‌های غیرمتعارفی شده‌اند که فعالیت‌های روزمره و فرایند ارتباطی آنها در خانواده و جامعه را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است. در همین ارتباط گفت و گویی کوتاه با «شیرین امیری» روانشناس و عضو انجمن علمی روان‌شناسان تهران ترتیب دادیم. این روانشناس که پژوهش‌هایی در حوزه روانشناسی رفتارهای شهری دارد، می گوید:«تاثیرگذارترین وجه گردش اطلاعات و اخبار (شایعه تا واقعیت) مربوط به جهانگردی کرونا ویروس ۲۰۱۹ ایجاد ترس و نگرانی است. ایجاد ۲ احساس که هر زمان با هم آمیخته شدن زمینه بروز بسیاری از بیماری های روحی و روانی را در افراد فراهم کرده اند. تصور کنید به این احساس های ترس و استرس، احساس های ناامنی و وسواس را هم اضافه کنیم. نتیجه این تلفیق ناخوشایند در بلند مدت آسیب رسان خواهد شد طوری که جبران پیامدهای آن دشوار و بعید به نظر خواهد رسید. بنابراین در گام نخست آگاهی و دانش افزایی پیرامون کرونا ویروس و در گام های بعدی حفظ آرامش، خونسردی و همچنین احتیاط در چهارچوب عقل می تواند راهگشا باشد البته اقدامات دولتی و مدیریتی در فراهم کردن بسترها و تجهیزات به عنوان سخت افزار مبارزه با این ویروس هم اهمیت بسیار دارد. در همین مدت که شیوع کرونا ویروس در شهرهای ایران اعلام شد بسیاری از روانشناسان و مراکز مشاوره درمانی به گواه صفحه های شخصی و کاری‌شان در دنیای مجازی، تماس‌ها و مراجعات زیادی داشته اند با این موضوعات که وسواسم بیشتر شده، استرس امانم نمی دهد، نمی خواهم بمیرم، حتی مواردی از افزایش مشکلات پوستی در ناحیه دست و صورت گزارش شده، برخی به داروخانه ها و فروشگاه ها هجوم برده اند تا مبادا در شرایط قرنطینه محصور بمانند و بسیاری دیگر که ریشه همه آنها در تبعات برجسته سازی برخی شایعات و واقعیات است.»
امیری با تاکید بر واقع‌بینی در شرایط بحران می گوید:« واقعیت در شرایط شیوع کرونا که محققان و پزشکان به استناد علم به آن اذعان دارند، رعایت بهداشت فردی است. واقعیتی که با درصد اطمینان بالا، عدم ابتلای شما به این ویروس را تضمین می کند. پس به جای ترس و نگرانی که عملکرد قلب، گردش خون، کلیه و سیستم گوارش شما را مختل می کند همین چند نکته ساده از قبیل شست‌وشوی مدام دست‌ها، ضدعفونی کردن وسایل شخصی، استفاده از دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه کردن، استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف و نیز محدود کردن رفت و آمدهای غیرضروری را رعایت کنید. ویژگی حایز اهمیت انتخاب این رویه عبور از بحران، مجهز شدن به سواد بحران است. متاسفانه در جامعه به مباحثی مانند سواد بحران پرداخته نمی شود. همان‌طور که مدیریت بحران ضعیف عمل می‌کند، سواد بحران هم کم‌رنگ است. اگر سطح سواد بحران در شهر را افزایش دهیم به طور حتم مدیریت بحران سرعت بیشتری خواهد گرفت.»

کد خبر 487354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha