عملیات مرمت نمای خانه اتحادیه که یکی از باارزش‌ترین آثار معماری بازمانده از دوره قاجار به شمار می‌آید و در خیابان لاله‌زار تهران قرار دارد، پایان یافت.

مرمت نمای عمارت اتحادیه

به گزارش همشهری آنلاین، مجید غمخوار مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در بازدید از این پروژه، با بیان اینکه پیشرفت عملیات اجرایی مرمت نمای این عمارت تاریخی طبق برنامه زمان‌بندی صورت گرفته است، بر لزوم تسریع اقدامات باقیمانده تاکید کرد.

«خانه باغ اتحادیه» یا «خانه امین‌السلطان» عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در مرکز تهران قرار گرفته‌ است. این خانه تاریخی به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از باارزش‌ترین معماری‌های دوره قاجار است. این خانه به دلیل موقعیت مکانی بین خیابان فردوسی و لاله‌زار تهران قدیم، محل رفت‌وآمدهای میهمانان خارجی آن زمان و محل نشست‌های سیاسی بوده است.

«خانه باغ اتحادیه» در ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۰۵۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد اما بعد از مدت نه چندان کوتاهی به حکم دیوان عدالت اداری، این خانه به همراه خانه پدری پروین اعتصامی از فهرست آثار ملی خارج شده و در خطر تخریب قرار گرفتند. در بهمن ماه ۱۳۹۲، اعضای شورای شهر تهران به فوریت طرح الزام خرید و بازسازی این خانه تاریخی توسط شهرداری رای داده و خانه باغ اتحادیه در مهر ماه ۱۳۹۴ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران به قیمت ۲۸ میلیارد تومان خریداری و باززنده سازی آن در دستور کار این سازمان قرار گرفت. نکته قابل توجه در تملک خانه توسط شهرداری در این است که ورثه به هیچ کدام از خریداران خانه اعتمادی نداشتند تا نکند خانه تخریب شود اما در نهایت مدیریت شهری توانست این اطمینان خاطر را به ۱۵۰ ورثه بدهد که این خانه بازسازی و نگهداری خواهد شد.

این خانه تاریخی که خانواده اتحادیه در آن زندگی می‌کردند؛ دارای ۳۵۰۰ متر بنای مسقف است که ۴ امارت و ۳ حیاط که شامل حوضخانه و حمام است و متشکل از ۸ حوض ،۶ آب انبار قدیمی و مجموعه‌ای از شبکه‌های آبرسانی تاریخی است که تمام این بناها توسط سازمان زیباسازی باززنده سازی شده و به موزه ای با عنوان موزه مشاهیر تبدیل خواهد شد.

ابنیه‌های موجود در محوطه خانه تاریخی اتحادیه متشکل از معماری دوره قاجار، پهلوی اول و دوم است، این مجموعه دارای دو در ورودی است که یک ورودی از خیابان لاله زار و یک ورودی از خیابان فردوسی است و همه این ویژگی‌های منحصر به فرد باعث شد تا معاونت خدمات شهری و سازمان زیباسازی برای باززنده سازی آن به سراغ معماران برجسته رفته و از آنها برای حفظ تمام فضای تاریخی کمک بگیرند.

کد خبر 488121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha