«گلدسته» یکی از روستاهای قدیمی و پرجمعیت منطقه ۱۸ است که بیش از ۳۰۰سال قدمت دارد و به دلیل این که محدوده شهری محسوب نمی شود، ساکنان آن اجازه ساخت و ساز ندارند

گلدسته

همشهری آنلاین- مریم قاسمی: با اینکه روستای گلدسته خیلی زودتر از محله های دیگر منطقه۱۸ شکل گرفته، اما پیشرفتی در حوزه شهرسازی در آن دیده نمی شود، به همین دلیل اگر در کوچه و پسکوچه های گلدسته قدم بزنید، با خانه هایی مواجه می شوید که بسیار فرسوده اند. «علی علیخانی» عضو شورای روستای گلدسته در این باره می گوید: «این روستا توسط دهیاری اداره می شود. شورای روستا نیز با همکاری دهیاری تلاش می کند تا نیازهای شهری و مشکلات شهروندان را پیگیری و برطرف کند، اما مشکل اصلی ساکنان گلدسته قرار گرفتن اینجا در حریم شهر تهران و عدم برخورداری از تسهیلاتی مثل دریافت پروانه ساختمانی و جواز ساخت است. با اینکه گلدسته چند قرن قدمت دارد، اما هنوز داخل محدوده شهری محسوب نشده و مسئولان شهرداری اجازه ساخت آپارتمان های نوساز را به شهروندان نمی دهند. به همین دلیل خانواده ها مجبورند در خانه های قدیمی و فرسوده زندگی کنند.»
وی در ادامه درباره کسب و پیشه اهالی گلدسته می گوید: «درصد بالایی از ساکنان گلدسته از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند، اما بقیه مردم در کارخانه های خودروسازی که در این محدوده وجود دارد کار می کنند. بخشی از بانوان هم در مشاغل خانگی مثل تولید قارچ خانگی، گلیم بافی، قالیبافی و... مشغول به کارند و کمک خرج خانواده هستند.»
به گفته عضو قدیمی شورای روستای گلدسته، اینجا ۱۲هزار نفر جعیت دارد که بیشتر آنها نوجوانان و جوانان هستند، اما این روستای پرجمعیت امکاناتی مانند ورزشگاه، خانه فرهنگ، بیمارستان و... ندارد.
«ولی محمدی» یکی دیگر از ساکنان این روستا که اجدادش نیز در گلدسته زندگی می کردند، درباره علت نامگذاری این روستا می گوید: «از یک قرن پیش این روستا را با دشت های پر از گل می شناختند. در این محدوده از شهر دشت های وسیعی از گل های رز، محمدی و یاس وجود داشت و بخشی از درآمد مردم از پرورش و نگهداری این گل ها بود. بنابراین کارهایی مثل گلاب گیری و عرضه انواع گل از اینجا به شهرها و نقاط دور و نزدیک رونق زیادی داشت، به همین دلیل نام اینجا را گلدسته گذاشتند، روستایی که به هرطرف آن نگاه می کردید، دسته هایی از گل های رنگی می دیدید و از آن لذت می بردید. البته هنوز بخشی از آن مزارع پرورش گل باقی مانده است.»
این شهروند قدیمی می افزاید: «بیشتر مشتری گل های روستای گلدسته کارخانه های گلاب گیری و گلفروشان محدوده بزرگراه آزادگان و بهشت زهرا(س) هستند.»


نکته جالب اینکه روستای گلدسته آثار تاریخی و باستانی جالبی هم دارد که به ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی رسیده اند. یکی از این نقاط باستانی «تپه گلدسته» با قدمتی ۳۰۰ساله است. سال ها قبل بعد از وقوع زلزله، آثار و نشانه هایی از زندگی و تمدن کهن در این محدوده کشف شد. همین موضوع  باعث شد تا کاوشگران و باستان شناسان به این محدوده سر بزنند و با بررسی آثار کشف شده، این تپه باستانی را به ثبت ملی رساندند.

کد خبر 487810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha