مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

وقتی با شهروندان یزدی به گفت‌وگو می‌نشینی، متوجه می‌شوی که درد آنها فقط خود کرونا نیست و از کنار این بیماری، زخم‌های دیگری هم سر باز کرده است.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، یزدی‌ها قرار گرفتن این استان در کریدور شمالی- جنوبی و شرقی- غربی و در مرکز ایران و نزدیک بودن آن به قم و تهران را عاملی برای احتمال افزایش شیوع این بیماری می‌دانند.

نبود وسایل مصرفی مانند ژل ضدعفونی، ماسک و دستکش هم ازجمله دغدغه‌های یزدی‌ها برای مقابله با کروناست.

یکی از شهروندان در این زمینه گفت: قرنطینه، یکی از راه‌های اصلی کنترل این بیماری است، اما متاسفانه هنوز در کشور این موضوع جدی گرفته نشده است.

زهرا حسین‌زاده افزود: امروز در خبرها خواندم که در فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال استان تب مسافران پایش می‌شود، به نظرم این تب‌سنجی نمی‌تواند بازدارنده باشد چون به گفته متخصصان در روزهای اولیه ابتلا به این بیماری هیچ نشانه‌ای از ابتلا در بدن فرد دیده نمی‌شود و تب یکی از علائم پس از آسیب‌زدن ویروس به ریه است.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم باید ورودی استان‌های درگیر بسته شود تا نتوانند افراد به استان‌های اطراف بروند و شرایط از این بدتر شود.

شهروند دیگر یزدی هم که از ویروس کرونا بسیار مضطرب است گفت: خوشبختانه تا امروز در استان یزد بر اساس اخبار، یک مورد به ویروس کرونا در استان شناسنایی شده و برخی هم مشکوک است، از طرفی ما نگران هستیم شاید در روزهای آتی و با ورود برخی از افراد از استان‌های دیگر ما هم گرفتار شویم.

علی امیری خاطرنشان کرد: شنیدیم برخی از افراد از قم به این استان آمده‌اند و در مهمانسرا، هتل‌ها و یا منزل اقوام و آشنایان خود ساکن شدند این خیلی نگران‌کننده است اگر این‌ها حامل بیماری کرونا در استان هستند چه باید کرد؟

وی اضافه کرد: از مسئولان ارشد استان به ویژه استاندار می‌خواهیم  در این زمینه تدابیری در نظر بگیرند تا وضع استان در حالت بحرانی قرار نگیرد.

محمد غفارزاده هم از کمبود ماسک و دستکش و ماده ضدعفونی کننده در استان گلایه کرد و گفت: به چند داروخانه مراجعه کردم با پاسخ منفی روبرو شدم، چرا این مواد در دسترس مردم قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای است که هر قیمتی برای این محصولات ضدعفونی تعیین شود شهروندان خریداری می‌کنند زیرا سلامت خود و خانواده‌شان مهم است اما مسئولان باید برمراکز عرضه توزیع این مواد نظار ت کنند.

این شهروند با ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده از مسئولان کشور اظهار گله‌مندی کرد و گفت: چرا مسئولان در روزهای نخست که این ویروس در کشور مشاهده کردند بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند و در این زمینه اطلاع‌رسانی نکردند.

وی افزود: خیلی از این موضوع ناراحت هستم که چرا وقتی کشور چین درگیر شد، از  ورود و خروج به این کشور جلوگیری نشد  که مردم بی‌گناه گرفتار نشوند؛ درست که اکنون همه مسئولان به پای کار آمدند و کادر درمان تلاش زیادی می‌کنند اما حالا نوش دارو بعد از مرگ سهراب است.

وی اضافه کرد: به نظرم اکنون باید همه ادارات، بازار و واحدهای تولیدی استان برای مدتی تعطیل شوند تا این بیماری کنترل شود، درست که ضربه اقتصادی به کشور وارد می‌شود اما سلامتی مردم مهم‌تر است.

وی ادامه داد: واقعا مردم تا می‌توانند نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به این مهمان ناخوانده گرفتار نشوند اما اگر از استان دیگر به این استان بیایند و مبتلا شویم چه باید کرد.

شهروندی دیگر هم که یک فروشنده است، گفت: بزرگترین نگرانی ما این است کسی از ما خرید نمی‌کند؛ امیدواریم که کرونا همین هفته ریشه‌کن شود و بازار به حالت عادی خود برگردد، هیچ‌کس دیگر برای خرید نمی‌آید البته مردم حق دارند چون سلامتی آنها مهم است.

حسین حسینی تصریح کرد: بیشتر خرید محصولات ما مربوط به ماه‌های پایانی سال بود اما ترس از کرونا سبب شده تا مردم از خرید این اجناس خودداری کنند.  

وی گفت: شهروندان از دست زدن به اجناس  واهمه دارند، تا برسد به خرید. البته بیشتر مغازه‌ها برای پیشگیری  کرونا، ژل ضدعفونی‌کننده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند اما باز هم مشتری ندارند.

شهروندی دیگری هم گفت: یکی از نگرانی‌های‌ ما نانوایی‌ها هستند، در نانوایی‌ها، برخی از شاطرها  دستکش در دست دارد برخی هم ندارند نکته مهم اینجاست که با همان دست که نان تحویل مردم می دهد، با همان دست پول را می‌گیرد و یا باقی پول را به مشتری برمی‌گرداند.

وی افزود: نگران بیماری کرونا هستیم اما نمی‌توانیم نان نگیریم، کاش صنف نانوا در این زمینه تدابیری می‌اندیشیدند که این دغدغه شهروندان رفع شود.  

وی اضافه کرد: من این روزها فقط چیزهای ضروری منزل خرید می‌کنم زیرا می‌ترسم خود و خانواده‌ام به این مهمان ناخوانده چینی مبتلا شویم.

شهروندی دیگری هم که کارمند یکی از ادارات است گفت: من هر روز برای رفتن به اداره از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردم اما اکنون با وجود اینکه گفته شده اتوبوس‌های خط واحد ضدعفونی می‌شود بازهم می‌ترسم ترجیج می‌دهم که صبح زودتر بیدار شوم و پیاده بروم چون استفاده از تاکسی هم در هراس هستم.

یک کارمند بانک هم گفت: ما به دلیل شغلمان در روز با هزار ارباب رجوع سر و کار داریم که در معرض خطر کرونا هستند.

علی رضایی اضافه کرد: همه پرسنل، دستکش و ماسک به سختی تهیه کردیم اما  با دستکش هم نمی‌شود پول شمرد، برخی از مشتریان که نمی‌دانند می‌گویند رعایت نمی‌کنند بهداشت را.

وی افزود: سوالم این است که تفاوت مردم با  نمایندگان مجلس چیست؟ مجلس تعطیل اعلام می‌شود یا اینکه توزیع بسته‌های حاوی ماسک و ژل بهداشتی بین نمایندگان مجلس انجام می‌شود؛ اما ادارات و بانک‌ها باید باز باشند و این بسته‌ها در اختیار آنها قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این روزها که در زمینه برخی تجهیزات پزشکی برای تست کرونا با مشکل مواجه هستیم اما می‌بینم مسئولان عالی رتبه آن هم در حالیکه هنوز علائمی از ابتلا به کرونا نداشتند، تست کرونا انجام می‌دهند اما یک فرد عادی اگر به یک مراکز درمانی مراجعه کند گفته می‌شود شما علائمی ندارید و هیچ گونه تستی انجام نمی‌شود مگر مسئولان تافته جدابافته هستند.

شهروندی دیگری هم که کارمند کمیته امداد استان یزد گفت: ما روزانه مراجعات زیادی داریم و مددجویان برای دریافتن خدمات و یکسری کارها به مراجعه می‌کنند که اکثریت آنها نکات بهداشتی رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: به نظرم باید ادارات و دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها تعطیل شوند و به نوعی همه خانه‌نشین شویم تا بتوان این بیماری کنترل کرد درست است امروز ساعت ادارات کاهش یافته است اما ممکن است هر فرد در یک لحظه به این ویروس مبتلا شود.

۱۰۲ نفر طی یک هفته گذشته بعلت بیماری‌های تنفسی در مراکز درمانی استان یزد بستری شدند که یک نفر از آنان بعلت ابتلا به کرونا فوت کرد، ۲ نفر دیگر هم به دلیل بیماری‌های تنفس درگذشتند، ۳۰ نفر مرخص و هم اکنون ۷۲ نفر بستری هستند.

کد خبر 487722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha