چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

فریبا خانی: خیلی دلم‌ می‌خواست حالا که اسفند است و فصل گل نرگس، به رنگ‌های پامچال فکر کنم یا به‌خاطر بنفشه‌های زیبا از زیبایی‌ها بنویسم، اما مگر خبرهای بد می‌گذارند؟

دوچرخه

 مثلاً چگونه می‌توانیم از کرونا غافل باشیم؟ این ویروس، زندگی انسان‌های زیادی در جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. اما در اوایل هفته، زلزله‌ی آذربایجان‌غربی هم غم به دلمان کرد. در زلزله‌ی ۵/۷ ریشتری، شهرستان خوی هزار واحد مسکونی بین ۵۰ تا ۷۰درصد خسارت دیدند.

اما با همه‌ی خبرهای بد و ناامیدکننده، باید به خبرهای خوب هم فکر کرد. یادمان باشد که امروز، ۲۷ فوریه است و مصادف با روز جهانی خرس‌های قطبی. خرس‌های قطبی یکی از مهم‌ترین ساکنان قطب شمال هستند. زندگی جذابی دارند، اما با گرم‌شدن کره‌ی زمین، جمعیت آن‌ها کم و زندگی آن‌ها در خطر است. آب‌شدن یخچال‌ها، خطر بزرگی برای زندگی این موجودات زیباست. اصلاً بیا درباره‌شان بیش‌تر بدانیم تا به چیزهای بد فکر نکنیم.  یک‌بار مقاله‌ای جالب درباره‌ی خرس‌های قطبی در خبرگزاری ایسنا خواندم که شاید برای شما هم جالب باشد. خرس‌های قطبی چه‌رنگی هستند؟ معلوم است سفید! اما جالب است بدانید خزهای پوست آن‌ها در واقع بی‌رنگ‌اند، اما سفید به‌نظر می‌رسند. چون این خزها منعکس‌کننده‌ی نورهای مرئی هستند. اما پوست زیر خز خرس‌های قطبی در واقع سیاه است! به همین دلیل برای انسان و سایر جانداران که تنها قادرند نورهای مرئی را مشاهده کنند، خرس‌های قطبی به دلیل انعکاس نور برف‌های محیط اطراف، کاملاً استتار می‌شوند و قابل تشخیص نیستند.

اما گوزن‌های قطبی که معمولاً شکار خرس‌های قطبی می‌شوند، به‌دلیل داشتن قدرت دید ماورای بنفش به‌راحتی خرس‌های قطبی را از برف‌های اطراف تشخیص می‌دهند.

یک خرس قطبی بالغ نر معمولاً بین ۳۵۱ تا ۵۴۴ کیلوگرم وزن دارد. برعکس نرها، خرس‌های قطبی ماده، نصف نرها یعنی چیزی حدود ۲۹۵ کیلوگرم وزن دارند. جالب است بدانید خرس‌های قطبی در بدو تولد بسیار کوچک‌اند و وزن آن‌ها تنها به ۵۰۰ گرم می‌رسد.

این‌ها را دارم می‌گویم که حواست را از کرونا پرت کنم. مطالعات نشان می‌دهد گرمای جهانی زمین و به‌دنبال آن ذوب یخ‌های قطبی، برای انقراض دوسوم جمعیت خرس‌های قطبی تا سال ۲۰۵۰ میلادی کافی است. کاهش یخ‌های قطبی باعث‌شده خرس‌های قطبی برای شکار به مسافت‌های دورتر شنا کنند و انرژی بسیاری را صرف کنند که به‌راحتی قابل جایگزینی نیست. مثل این‌که حتی وقتی به خرس‌های قطبی هم فکر می‌کنیم، به‌خاطر دسته‌گل‌های این آقا و خانم بشر به چیزهای بد می‌رسیم. اصلاً بیایید به هیچ‌چیز بدی فکر نکنیم؛ نه کرونا و نه انقراض نسل خرس‌های قطبی. بیایید فقط به نرگس‌ها و پامچال‌های اسفند فکر کنیم. به هوای شیشه‌ای و آسمان آبی و ابرهای زیبا...

کد خبر 487370

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha