عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به این‌که پایداری ویروس کرونا نسبت به دمای محیط تعریف می‌شود، گفت: وقتی دمای محیط سردتر باشد سبب پایداری بیشتر این ویروس می‌شود و هر چه دمای محیط بالاتر برود و هوا گرم‌تر شود، ویروس با از دست دادن پایداری خود غیرفعال می‌شود.

کرونا توئیتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مسعود پارسانیا عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اظهار کرد: به طور کلی ویروس‌ها در دمای حدود ۲۵ درجه پایداری محدودی دارند. هرچه دما سردتر باشد، پایداری بیشتری خواهند داشت و حتی تا چند روز هم پایدار خواهند ماند.

وی ادامه داد: اگر ویروس کرونا روی لباس باشد، امکان دارد به افراد دیگر منتقل شود، اما امکان انتقال این ویروس از سطح صاف بیشتر از البسه است.

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی افزود: این ویروس معمولا داخل ترشحات تنفسی وجود دارد و بعد از پخش شدن از طریق عطسه و سرفه در محیط، در سطوح صاف جذب نمی‌شود و مدتی روی آن باقی می‌ماند، اما نمی‌توان گفت ترشحات روی لباس سبب عفونی شدن آن پارچه نمی‌شود. بخشی از ترشحات به عمق لباس نفوذ پیدا می‌کند و طبیعتا امکان تماس با سطح دست کمتر می‌شود، به عبارتی احتمال انتقال ویروس از طریق البسه نسبت به سطوح صاف بسیار کمتر است.

  • آیا درمان‌یافتگان مجددا مبتلا به کرونا می‌شوند؟

پارسانیا درباره این‌که درمان‌یافتگان مجددا در معرض ابتلا قرار می‌گیرند یا نه، گفت: اعلام نظر قطعی در مورد این مسئله قدری زود است، اما به عنوان یک قاعده کلی در ارتباط با واکنش سیستم ایمنی در برابر عفونت‌های ویروسی می‌توان پیش‌بینی کرد که افراد برای مدتی در مقابل آن ایمنی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: چون از پیدایش این ویروس حدود دو ماه بیشتر نمی‌گذرد، نمی‌توان در این مورد به طور دقیق اظهارنظر کرد. معمولا فردی که به بیماری ویروسی مبتلا می‌شود، در بدنش ایمنی به وجود می‌آید.

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی توضیح داد: معمولا بعد از ابتلا به عفونت در هر بیماری ویروسی سیستم ایمنی بدن برای مقابله مجدد، یک خاطره ایمنی در خود باقی می‌گذارد و این موضوع از چند ماه تا چند سال بر حسب نوع بیماری ویروسی می‌تواند فرد را حفاظت کند.

پارسانیا افزود: کسانی که دچار عفونت‌های وسیع سیستمیک می‌شوند، معمولا سیستم ایمنی در طول مبارزه با آن ویروس بیشتر تحریک خواهد شد و خاطره ایمنی داوم بیشتری در بدن داشته و فرد را در برابر آن ویروس محافظت می‌کند.

این متخصص گفت: افراد درمان‌شده بیماری کرونا از یک زمان موقت تا زمان نسبتا طولانی در برابر این ویروس محافظت شوند، البته اظهارنظر در این باره به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

  • کرونا با شیوع بالا و کشندگی کم

پارسانیا با اشاره به این‌که ویروس کرونا خیلی کشنده نیست، بیان کرد: امکان شیوع این ویروس بین افراد خیلی بیشتر از کروناویروس‌های عامل سارس و مرس است و اغلب افراد به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند، چراکه اغلب افراد سیستم ایمنی نرمالی دارند.

وی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا را در افراد مبتلا بین ۲ تا ۳ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عفونت با این ویروس در افراد پرخطر معمولا شدیدتر خواهد بود و این موضوع به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا ضعف شرایط بدنی افراد فوق است. توصیه می‌شود این افراد در اماکن عمومی و پرازدحام حضور پیدا نکنند.

متخصص ویروس‌شناسی پزشکی با اشاره به این‌که بیشتر کسانی که تاکنون فوت کرده‌اند دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند، گفت: بررسی آمار بیش از ۲ هزار نفری که براثر این بیماری فوت کرده‌اند نشان می‌دهد آنان عمدتا دارای بیماری زمینه‌ای اولیه بودند و با ابتلا به این بیماری تنفسی جدید دچار مشکلات شدید شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند.

پارسانیا افزود: بیماران قلبی و عروقی، ریوی مزمن و افراد مبتلا به دیابت و همچنین زنان باردار، به عنوان گروه‌های پرخطر، در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که اکثرا ویروس کرونا بخش فوقانی دستگاه تنفس و حتی در مواردی بخش تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند، گفت: اگر سیستم ایمنی بدن این افراد قوی باشد، بیماری کنترل خواهد شد. کروناویروس‌ها معمولا به شکل سرماخوردگی ظاهر می‌شوند.

کد خبر 487114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    1 0
    سلام از متصدیان بهداشت درمان تقاضا می شود در خصوص بازرسی بدنی خانواده زندانیان از شهرستان واستانهای مختلف جهت ملاقات زندانیان به زندانها و اردوگاه معتادین مراجهه مینمایند این کارمند بارزس جهت ورود خانواده به سالن ملاقات باید تمام بدن حتی دهان او را بازرسی نماید و این بازدم با راحتی بیماری را انتقال میدهد و رییس اداره خودش پشت میز نشسته به فکر کارمند نمی باشد