گروه بورس: پیش‌بینی می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانند حداکثر تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

اولین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ تا پایان فصل بهار در بورس راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش خبرنگار همشهری، پس از صدور مجوز ۶ صندوق سرمایه‌گذاری کوچک در روزهای پایانی سال گذشته این بار سازمان بورس و اوراق بهادار درصدد راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ است.

پیش‌بینی می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بتوانند حداکثر تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

براساس آیین‌نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۲ گروه صندوق‌های کوچک و صندوق‌های بزرگ تقسیم‌بندی می‌شوند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک مجوز سرمایه‌گذاری تا سقف ۵ میلیاردتومانی (۵۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری) و صندوق‌های بزرگ بیش از ۵ میلیارد تومان را دارا هستند.

در همین رابطه رضا کیانی، رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و گو با همشهری از راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ تا پایان فصل بهار خبر داد و گفت: در حال حاضر چند درخواست برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به سازمان بورس ارسال شده و ما امیدواریم تا پایان فصل بهار مجوز یکی از این صندوق‌ها را صادر کنیم. 

وی اشاره‌ای به نام این متقاضیان نکرد اما در عین حال افزود: پیش‌بینی ما این است که این صندوق‌ها بتوانند حداکثر تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند.

کیانی در عین حال پیش‌بینی کرد  شرکت‌های تامین سرمایه در تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ پیشگام باشند. براساس آخرین اخبار دریافتی شرکت تامین سرمایه نوین یکی از متقاضیان تاسیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری بزرگ است.

استقبال بورس از تقاضاهای جدید

کیانی همچنین در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک گفت: پس از صدور مجوز ۶صندوق سرمایه‌گذاری در سال گذشته، امسال هم چند درخواست جدید به سازمان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه درخواست‌های جدید استقبال خواهد کرد گفت: هیچ منعی بر تاسیس این صندوق‌ها وجود ندارد و در صورتی که کسانی علاقه‌مند به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند، در صورت رعایت الزامات سازمان بورس می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در صورتی که مردم از این صندوق‌ها استقبال کنند مجوز صندوق‌های بیشتری در آینده صادر خواهد شد، ضمن اینکه بازار سرمایه ناگزیر به تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر است.

وی افزود: تجربه کشورهای دیگر دنیا نشان داده است که هر بازاری دیر یا زود مجبور به استفاده از این صندوق‌ها و دیگر ابزار مالی است چرا که همه سهامداران توانایی سرمایه‌گذاری حرفه‌ایی را ندارند.

کیانی خاطر نشان کرد: در بورس‌های پیشرفته دنیا بیشتر مردم و غیرحرفه‌ای‌های بازار از طریق این صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا که بسیاری از مردم نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

او با بیان اینکه سهامدار بودن قشر زیادی از بورس‌های پیشرفته دنیا به معنای حرفه‌ایی بودن آنها نیست افزود: تلاش ما این است که با ایجاد این صندوق‌ها طیف بیشتری از مردم سهامدار شوند.

نظارت بر صندوق‌ها

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه درباره نحوه نظارت بر این صندوق‌ها گفت: نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۲ بعد درونی و بیرونی دارد. از بعد درونی حسابرسان و متولیان صندوق بر نحوه عملکرد صندوق، رعایت مفاد اساسنامه و امیدنامه و محاسبه ارزش خالص دارایی را برعهده دارند و از بعد بیرونی نیز سازمان بورس وظیفه نظارت بر این صندوق‌ها را برعهده دارد.

کیانی تاکید کرد: مهم‌ترین نکته در مورد صندوق‌ها، محاسبه ارزش خالص دارایی(NAV) آنها است که این رقم نیز به وسیله نرم‌افزاری آن‌لاین که مستقیما توسط سازمان بورس کنترل می‌شود، محاسبه می‌شود.

کد خبر 48648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز