جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس از کاهش کارمزدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور ۸ مجوز جدید و آغاز به‌کار صندوق‌های زمین و ساختمان خبر داد.

به گزارش همشهری، بورس اوراق بهادار تهران از سال گذشته تلاش کرد تا با صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری از یک طرف به جذب نقدینگی در بورس تهران بپردازند و از سوی دیگر مکانی برای سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای به وجود بیاورد. 

این راهکار براساس روش‌هایی که هم‌اکنون در کشور‌های پیشرفته دنبال می‌شود طرح‌ریزی شد. در اغلب کشور‌های پیشرفته مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛

به‌طوری که به گفته علی سنگینیان، معاون مطالعات شرکت بورس اوراق بهادار در حال حاضر 1083صندوق قابل معامله در سراسر دنیا با 550میلیارد دلار سرمایه وجود دارد.

این صندوق‌ها همچنین نقش مهمی در کنترل تورم و جمع‌آوری نقدینگی جامعه دارند اما کمتر از 6 ماه از آغاز به کار این صندوق‌ها، مسئولان سازمان بورس از گسترش فعالیت این صندوق‌ها و تاسیس صندوق‌های جدید از جمله صندوق‌های زمین و مسکن خبر دادند.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که در سمینار صندوق‌‏های سرمایه‌‏گذاری مشترک سخن می‌گفت از اجرای طرحی خبر داد که بر مبنای آن کارمزد این صندوق‌ها کاهش می‌یابد.

او افزود: در نظر داریم تا کارمزدهای فعلی سازمان را برای صندوق‌ها کاهش دهیم تا جذابیت بیشتری برای مردم ایجاد شود. به گفته او تاکنون 13 صندوق مجوز پذیره‌نویسی اولیه را دریافت کرده‌اند که از این تعداد 11 صندوق فعالیت خود را آغاز کردند.

8 مجوز جدید

رئیس سازمان بورس در ادامه از صدور مجوز 8 صندوق جدید دیگر در چند روز آینده خبر داد و گفت: برنامه ما این است که به‌زودی صندوق‌های جدید را در قالب شرکت‌های تامین سرمایه و سبد گردان‌ها گسترش دهیم تا راه‌اندازی صندوق‌ها فقط مختص به شرکت‌های کارگزاری نباشد.

او با بیان اینکه هنوز در کشور صندوق‌هایی با تضمین حداقل سود ایجاد نشده، از بررسی راه‌اندازی تشکیل چنین صندوق‌هایی توسط سازمان بورس خبر داد و گفت: گسترش انواع صندوق‌ها با طراحی‌های مختلف مدنظر است.

صالح‌آبادی هدف اصلی از توسعه صندوق‌ها را جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه اعلام کرد و ادامه داد: این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری را برای افرادی که فرصت سرمایه‌گذاری ندارند به‌وجود می‌آورد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از مزیت‌های وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری را اعمال مدیریت حرفه‌ای و کاهش هزینه‌ برای افراد اعلام کرد.

معافیت کارمزد

در ادامه این سمینار علی سنگینیان، معاون مطالعات شرکت بورس درباره فعالیت این صندوق‌ها گفت: بورس برای تمام کارگزارانی که صندوق سرمایه‌‏گذاری دارند، یکسری ایستگاه معاملاتی رایگان در نظر گرفته و در مورد عرضه‌های اولیه نیز برای صندوق‌‏های کوچک یک سهم و برای صندوق‌‏های بزرگ 2 سهم پیش‌‏بینی شده است.

علاوه بر این معافیت کارمزد به‌منظور کاهش هزینه و کمک به سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده و از 50 تا 100درصد معافیت کارمزد به آنها تعلق می‌گیرد.

صندوق‌های زمین و مسکن

رئیس سازمان بورس با اشاره به تصویب مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در شورای بورس گفت: در حال حاضر نشست‌های متعددی در هیأت‌مدیره سازمان بورس برای نهایی کردن مقررات این صندوق‌ها در حال برگزاری است تا افرادی که علاقه‌مندند از سودآوری بخش مسکن استفاده کنند، بتوانند از این طریق اقدام کنند.

او توضیح داد: در صندوق‌های زمین و ساختمان وجوه گواهی سرمایه‌گذاری که به مردم فروخته می‌شود به ساخت طرح‌ اختصاص می‌یابد و طبق اساسنامه مدت ساخت طرح حداکثر 5 سال است.

او افزود: گواهی‌های سرمایه‌گذاری دست مردم باقی می‌ماند و این برگه‌ها در تابلوی جداگانه‌ای در بورس معامله می‌شود تا چنانچه فردی پیش از پایان دوره تصمیم به فروش بگیرد، این امکان برای او فراهم باشد.

البته در پایان طرح معامله روی این برگه‌ها متوقف شده و پس از فروش ساختمان عایدی میان دارندگان گواهینامه‌ها تقسیم می‌شود.

کد خبر 61893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز