iهمشهری آنلاین: تالار خدمات امور سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه افتتاح شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، امروز تالار خدمات امور سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، مسئولان سازمان و شرکت بورس و تعدادی از کارگزاران افتتاح، و از فاز اول سامانه‌های IPS و IGS رونمایی شد.

در این مراسم علیرضا حاجی‌نوروزی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان این‌که از مهرماه گذشته واحد جدیدی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با عنوان "واحد خدمات امور سهامداری" پایه‌ریزی شد، گفت: این واحد فعالیت خود را از کوچه هاتف واقع در خیابان حافظ آغاز کرد.

 اما به دلیل شرایط نامناسب مکان، با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار تالار سعدی در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار گرفت. سپس ساختمان به شکل یکی از شعب بانک‌ها درآمد تا خدمت‌رسانی بهتری به سهام‌داران ارایه شود.

حاجی‌نوروزی با اشاره به مزایای این واحد، ابراز داشت: از این پس سهام‌داران برای انجام امور خود نیازی به مراجعه به تک‌تک شرکت‌ها نداشته و می‌توانند کلیه خدمات موردنیازشان را درخصوص سهام در همین واحد انجام دهند. به علاوه سهام‌داران می‌توانند از طریق شبکه‌های اینترنتی هم از خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه استفاده‌ کنند.

وی یادآور شد: در مرحله نخست، فاز اول سامانه‌های (Information Portfolio System) و  (Information Gallery System) رونمایی می‌شود، که در سامانه IPS با ارایه نام کاربری و رمز ورود به سهامداران این امکان ایجاد می‌شود تا در هر لحظه سبد سهام خود را حداکثر تا پایان روز قبل مشاهده کنند.

سامانه IGS نیز این امکان را در اختیار سهام‌داران قرار می‌دهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری و ارایه مدرک، تنها از طریق سایت، اطلاعات سهامداری خود را تکمیل و با ارایه شماره حساب الکترونیک، سود سهام خود را دریافت کنند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با استعلام از سازمان ثبت احوال و بانک مزبور، اطلاعات را بررسی کرده و پس از احراز صحت اطلاعات سود سهام را به حساب سهام‌دار واریز می‌کند. هم‌چنین اطلاعات مربوط به واریز وجه (نحوه محاسبه و مبلغ مربوط به هر شرکتی) نشان داده می‌شود.

حاجی نوروزی با اشاره به این‌که در گذشته کد سهامداری یکی از مشکلات بازار به شمار می‌رفت، گفت: گاهی اوقات، اطلاعات مربوط به یک کد سهامداری ناقص بود، یا یک شخص دارای چندین کد سهامداری بود.

وی در پایان تصریح کرد: این دو سامانه از حدود یک ماه و نیم گذشته به صورت آزمایشی فعالیت می‌کنند و امروز نیز به طور رسمی رونمایی می‌شوند. این مجموعه نیز از هفته پیش به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد و از امروز فعالیت رسمی خود را شروع می‌کند.

کد خبر 61432

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز