چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

با اصلاح آیین‌نامه ماده 23 و 24 قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، الزام سرمایه‌گذاران خارجی به انتقال سودشان توسط ارز حاصل از صادرات حذف می‌شود

احمد جمالی- مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران- در گفت‌وگو با برنا از ارسال اصلاحیه آیین نامه ماده 23 و 24 سرمایه‌گذاری خارجی به دولت خبرداد و گفت: این اصلاحیه با هدف تسهیل انتقال سود سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته است. 

وی افزود: پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی در بسیاری از طرح‌های ملزم بودند سود خود را از محل ارز صادرات منتقل کنند. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ادامه داد: براساس اصلاحیه ارائه شده به دولت سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند برای انتقال سود خود از ارزهای نظام بانکی استفاده کند.

 براساس مواد 22‌و‌23 آیین‌نامه قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری کلیه درخواست‌های سرمایه‌گذار خارجی در موارد انتقال سود، سرمایه و عایدات ناشی از افزایش ارزش سرمایه موضوع قانون باید مستند به گزارش مؤسسه حسابرسی عضو حسابرسان رسمی ایران به سازمان ارائه شود.

 طبق ماده 24 آیین نامه، سرمایه‌گذار خارجی موظف است ورود سرمایه‌های خود را از جمله سرمایه نقدی و غیرنقدی در چارچوب مجوز سرمایه‌گذارخارجی صادره به سازمان سرمایه‌گذاری اعلام نماید تا در سازمان به ثبت رسیده و تحت پوشش حمایتی قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی قرارگیرد. عدم‌ثبت سرمایه‌های وارده در سازمان به معنای عدم‌پوشش قانونی و حمایتی به سرمایه‌های مذکور است.

جمالی اظهارداشت: انتظار داریم با اصلاح آیین نامه‌های فوق روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تسهیل شده و حجم سرمایه‌گذاری آن در سال‌جاری از مرز 11 میلیارد دلار فراتر رود.
مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ادامه داد: همچنین آیین‌نامه اصلاح قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری در بورس در دست بررسی است که دو مدل از این آیین نامه تهیه شده است.

وی حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال 86 بدون احتساب نفت و گاز 11 میلیارد دلار اعلام کرد وافزود: از وزارت نفت درخواست کرده‌ایم تا حجم سرمایه‌گذاری نفت و گاز در سال گذشته را اعلام کند تا براساس آن کل حجم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را اعلام کنیم. به گفته جمالی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نسبت به کشورهای منطقه در وضعیت مناسبی قراردارد به نحوی که بیشتر قراردادهایی که سال 86 منعقد شده‌اند هم‌اکنون اجرایی شده است.

کد خبر 52605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز