گروه اقتصادی: رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران گفت:

بانکهای خارجی عمدتا به‌صورت تامین منابع مالی مشارکت می‌کنند و درخواستهای متعددی از بانکهای کشورهای اروپایی و آسیایی و حاشیه جنوب خلیج فارس برای حضور در ایران صورت گرفته که همه آنها در حال بررسی است و به‌زودی شاهد حضور این بانکها در ایران هستیم.

بهروز علیشیری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا خرید بخشی از سهام بانک سامان توسط سرمایه‌گذاران خارجی منتفی شده است؟ گفت: بانکهای خصوصی ایران می‌توانند در بانکهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری کنند و هم اکنون چند بانک ایرانی در حال خرید چند بانک بین‌المللی هستند، منتهی برای خرید این بانکها چند شرط وجود دارد. وی اولین شرط را اخذ ریسکهای رتبه بندی اقتصادی بانکهای ایرانی از مؤسسات رتبه بندی عنوان و تصریح کرد: اگر بانک سامان به‌دنبال شریک خارجی به‌منظور خرید سهام این بانک است، با هیچ محدودیتی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی مواجه نیست. علیشیری در مورد مذاکرات ایران با بانک جهانی برای حضور آنها در بخش مسکن کشور، گفت: بانک جهانی در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و اعتباراتی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کشور پرداخت نموده است.

افزایش صادرات به آلمان

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران رقم مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در سال 86 را 11 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید. بهروز علیشیری میزان صادرات ایران به آلمان در سال 2007 میلادی را نزدیک به 600 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به سال 2006 میلادی با حدود 27 درصد افزایش مواجه است و این در حالی است که واردات ایران به آلمان نزدیک به 3 میلیارد و 604 میلیون یورو است که این تراز منفی است. رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌های مصوب ایران در سال گذشته برای نخستین بار به بالاترین رقم رسیده است، افزود: این رقم رکوردی نزدیک به 11 میلیارد دلار بود. به گفته وی براساس منطق یا مدیریت پروژه اتمام اجرای هر پروژه بین 3 تا 5 سال به طول می‌انجامد، لذا انتظار می‌رود که رقم مذکور در مدت مذکور وارد عرصه اقتصاد کشور شود.

جذب 1 میلیارد دلار سرمایه خارجی

به گفته علیشیری رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است، به عبارت دیگر اگر پروژه‌ها را سرشکن کنیم به تدریج طی سالهای مختلف در حال جذب است. وی پیش‌بینی کرد که با ادامه وضعیت فعلی روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یابد.

وی فرصت یابی در پروژه‌های اقتصادی، تبدیل برخی پروژه‌های فاینانس ( که تامین مالی قرضی می‌کنند) به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و نظارت و راهبری پروژه‌ها را از اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری ذکر کرد و گفت: با توجه به این موارد انتظار می‌رود که امسال با جهش عظیمی در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مواجه باشیم. رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران اظهار امیدواری کرد که امسال نقطه عطف شدیدی در ارقام مصوب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشد.

وی از انجام چند کار بزرگ از جمله فرصت‌یابی دقیق پروژه‌ها براساس استانداردهای بین‌المللی، راهبری پروژه‌ها و بازنگری در فضای کسب و کار کشور خبرداد و گفت: اگر این فضای اقتصادی شفاف و روان باشد، بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در آن راغب خواهد بود.علیشیری ادامه داد: روان شدن محیط اقتصادی ما طی یک یا دو سال اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این اتفاق یک فرآیند بلندمدتی است که انتظار می‌رود با برخی دستکاری‌های کوچک خلاء‌های موجود را پر کنیم. وی با بیان اینکه حدود 75 درصد از رقم مصوب 11 میلیارد دلار مذکور مربوط به بخش صنعت است، گفت: عمده کشورهای مایل به سرمایه‌گذاری در ایران از کشورهای اروپایی و آسیای‌جنوب‌شرقی هستند.

کد خبر 52604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز