یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

محمود کریمی: تا به حال فکر کرده‌اید واقعا بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌های شهرمان چطور شب را صبح می‌کنند؟

خوشبختانه بنا بر آمار رسمی اعلام شده، زمستان ۱۳۸۶ تهران، جان کسی را نگرفت و تمام بی‌خانمان‌ها در شب‌های سرد زمستان به گرمخانه‌ها برده شدند.

اما یکی از راه‌های شناخت این افراد، کمک گرفتن از مردم است.پریسا ترابی‌فرد، کارشناس‌ارشد مهندسی الکترونیک، از ایرانیان مقیم فرانسه است.

ترابی‌فرد از یک روز سرد زمستانی در فرانسه، خاطره‌ای را نقل می‌کند: یک روز برفی که از شدت سرما و خستگی به سرعت به سمت خانه می‌رفتم، منظره همیشگی ۲ کارتن خواب کنار خانه‌مان بیش از همیشه غمگینم کرد.

همیشه فکر می‌کردم «رستوران همدلی» نزدیک خانه، دلیل خوبی برای زندگی این ۲ در این خیابان است و از اینکه می‌دانستم غذای گرمی در آن مکان در انتظار آن‌هاست، خوشحال بودم. رستوران‌های زنجیره‌ای همدلی در سراسر فرانسه، یک حرکت خودجوش مردمی است برای کمک به افراد کم‌‌درآمد.

دراین رستوران‌ها افرادی چون زنان خانه‌دار و بازنشسته‌ها، داوطلبانه و بدون مزد کار می‌کنند و خوراک، پوشاک و مواد بهداشتی مورد نیاز افراد بی‌خانمان و کم‌درآمد را از پیشکش‌های مردمی یا گروه‌های خیریه تهیه می‌کنند.

با همین افکار به خانه رسیدم و تلویزیون را روشن کردم. اخبار، گروه‌های خیریه‌ای را در حال جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و رساندن آنها به پناهگاه نشان می‌داد.

به سرعت گوشی تلفن را برداشتم تا آدرس ۲ کارتن خواب همسایه را به گروه‌های امداد اطلاع دهم. در همان حال به سمت پنجره رفتم تا از حضور آنها مطمئن شوم. اما صحنه‌ای که دیدم، از ادامه تلفن منصرفم کرد.

۲ خانم مسن کنار آنها ایستاده بودند و لیوان‌های چای داغ در دستان کارتن خواب‌ها بود. پنجره را باز کردم تا صدای مکالماتشان را هم بشنوم.

یکی از آن خانم‌ها که کارمند داروخانه محل هم بود، دارویی را به دست کارتن خواب مسن‌تر داد و سفارش کرد در کانون نگه‌داری حتما به پزشک مراجعه کند. خانم دیگر هم به آنها اطمینان می‌داد که پس از مستقر شدن در کانون، می‌توانند به کسب و کار مناسب با توانایی‌هایشان بپردازند.

شاید اگر همه جای دنیا همه به فکر هم بودند، کسی بی‌سرپناه نمی‌ماند.

مسئله: این‌طور متداول است که انجام کارهای بزرگ توسط سازمان‌های بزرگ انجام شود. از این رو، فرض بر این است که سامان دادن به بی‌خانمان‌ها، نیاز به شبکه گسترده و مجهز دولتی یا شهری دارد.

تعریف مسئله: سرویس دادن به بی‌خانمان‌ها با توجه به پراکندگی آنها و محدود بودن سامانه ۱۳۷ به تهران، مسئله‌هایی هستند که نمی‌گذارند در همه جای ایران، بتوان مشاهده موارد لازم را گزارش کرد و سامان دادن به کارتن‌خواب‌ها را به خوبی اجرایی نمود.

یکی از ۴۰ اصل نوآوری ـ که اتفاقا اولین آنها است ـ «تقسیم» نام دارد. این اصل‌ها که از میان اختراع‌های بی‌شمار استخراج شدند معمولا برای رفع تضادها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴۰ اصل یکی از ابزارهای پرکاربرد دانش نوآوری نظام‌یافته و TRIZ است. اصل «تقسیم» می‌گوید که برای انجام دادن کارها، آنها را تکه‌تکه و بخش‌بخش‌ کنید و اگر پیشتر تقسیم شده‌اند، اندازه این قطعه‌ها را کوچکتر و تعداد آنها را بیشتر نمایید.

نمونه‌های فراوانی از آن سراغ داریم: پره‌  رادیاتورهای شوفاژ، نرده‌های حایل خط ویژه اتوبوس‌ها و سرعت‌گیرها ی پلاستیکی کف خیابان نمونه‌هایی از کاربرد اصل «تقسیم» هستند.

یافتن راه‌حل‌ها: کارهای بزرگ بسیاری هستند که انجام‌شان توسط یک نهاد و سازمان با محدودیت همراه است. برقراری نظم و پایش اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیازمند تعداد بسیار زیاد مأموران راهنمایی و رانندگی است.

در این میان، می‌توان به کسانی فکر کرد که اشتیاق پلیس شدن دارند و با مسئولیت‌پذیری بسیار، داوطلبانه کار می‌کنند.

طرحی مثل هبه که به ابتکار شهرداری تهران به اجرا در آمده، راه‌حلی است خلاقانه برای پاسخ به هر دو نیاز؛ بی‌آن‌که دشواری و پیچیدگی داشته باشد یا پرهزینه اجرا شود.

کد خبر 48634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز