یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

محمود کریمی : دهکده زیبای« لوکرونان» در شمال غربی فرانسه یکی از زیباترین روستاهای این کشور به شمار می‌آید.

ساختمان‌ها و بافت آن یادگار قرن 16 و 17 میلادی است و تاریخ‌نگاران داستان‌هایی از قرن 12 میلادی از این شهر قدیمی نقل می‌کنند. فرانسوی‌ها به تاریخ و فرهنگشان علاقه بسیار دارند و در راه حفظ آثار باستانی‌شان تلاش می‌کنند. تک‌تک مردم خودشان را موظف می‌بینند به قوانینی که برای حفظ این آثار وضع شده احترام بگذارند و اگر خانه‌شان به‌عنوان میراث فرهنگی در شهرداری ثبت شده باشد، طبق ضوابط خاصی باید مرتب مرمت و نگهداری شود.

 با این‌که هزینه نگهداری چنین خانه‌هایی گران تمام می‌شود ولی همه دست به دست هم، این کار را برای نسل‌های آینده می‌کنند.پریسا ترابی‌فرد، دانشجوی ایرانی ساکن فرانسه است. او در یکی از گشت و گذارهایش در این کشور، هنگام ترک دهکده «مهل» به سوی«لوکرونان»، از سوی خانم شهردار -که شب را به خانواده او جای خواب داده بود- گوشزد شد که ماشین را بیرون از لوکرونان پارک کنند، چراکه ورود ماشین به داخل شهر برای بازدیدکننده‌ها قدغن است.

او می‌گوید: وقتی ماشین را در پارکینگی بیرون از شهر پارک کردیم و پیاده وارد شهر شدیم، انتظار داشتیم فرد یا افرادی برای کنترل ورود و خروج ماشین‌ها ابتدای شهر ایستاده باشند‌ اما تنها بر سردرشهر تابلویی با این مضمون به چشم می‌خورد: «ورود هر گونه وسیله نقلیه غیراز ساکنین شهر ممنوع است.» همه بازدیدکننده‌ها چه فرانسوی و چه خارجی، پای پیاده وارد شهر می‌شدند. 

مسئله: فضاهای دیدنی و میراث باستانی هر دیار، جاذبه‌هایی دارد که میهمانان مختلف را به آن جا می‌کشاند. این آمد و شدهای موردی، تبعاتی نیز دارد. میهمانان انتظار دارند با راحتی و آسایش بیایند و گشت و‌گذار خود را انجام دهند و بروند. مسئله‌هایی که آنها در سفر موقت خود بدان توجه نمی‌کنند، ساکنان و میزبانان را دچار مشکل می‌کند. آیا باید از آمدن آنها جلوگیری کرد یا راهی یافت تا بیشتر هم بیایند اما جاذبه‌های منطقه را تحت‌تأثیر قرار ندهند‌؟

تعریف مسئله: برای مسئله‌هایی که در نقاط مختلف دنیا تکرار می‌شود، اغلب راه‌حل‌هایی شبیه به هم دارند. معمولا هر چه مسئله جدی‌تر باشد و حل نکردن آن پیامدهای منفی بیشتری داشته باشد، راه‌حل فکر شده‌تر و دامنه اثرگذاری آن نیز بیشتر است.‌ در این تجربه، امتیاز ورود خودرو به داخل روستای قدیمی، تنها برای اهالی و ساکنان آن در نظر گرفته شده و یکی از اثرات طبیعی آن هم حفظ طبیعت بکر است.

با چنین ترفندی، هم اهالی منطقه آرامش و شیوه زندگی سنتی خود را حفظ می‌کنند و هم بیش از پیش در نگهداری محیط کوشا خواهند بود. شهرداری با محدودیت قائل شدن برای تردد خودروها، جاذبه‌های دیدنی را از درون ساختمان‌ها به کوچه و خیابان روستا هم آورده است. «یکپارچه کردن» و « اقدام مقدماتی» از اصل‌هایی هستند که برای یافتن راه‌حل در مسئله‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایران و تهران از این دست مسئله‌ها کم نداریم.

محدودیت تردد در محدوده بازار تهران، ممنوع بودن ورود خودروها به بافت روستایی ابیانه یا ماسوله و مواردی از این دست، ساده‌ترین کاری است که برای حفظ دیدنی‌های فراوان کشورمان می‌توانیم انجام دهیم، مشروط بر‌ آنکه از قبل برای رفت‌وآمد و دیدن محوطه داخلی آن‌جا هم برنامه درستی داشته باشیم و به راحتی تبصره و استثنا قائل نشویم.

کد خبر 50106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز