دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

لیلا رستگار*: مدرسه سیدول در آمریکا به عنوان سبزترین مدرسه جهان شناخته شده.

اما چیزی که این مدرسه را جالب می‌کند، اتفاقی است که آن را به سبزترین مدرسه تبدیل کرد. در واقع بنای این مدرسه یک ساختمان پنجاه ساله قدیمی و بازسازی شده است.

نکته جالب این است که در این بازسازی دانش‌آموزان شرکت داشتند و توانستند  در مورد یک ساختمان سبز اطلاعات جالبی کسب کنند. خصوصیت‌های این مدرسه  عبارتند از: کنترل میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن، روشنایی طبیعی، گیاهان بومی منطقه، پشت‌بام سبز، صفحه‌های خورشیدی، ‌بازیافت گرما و...

مدیریت آب

یک حوضچه جمع‌آوری فاضلاب در محوطه‌ای در نزدیکی مدرسه ساخته شد تا آب را برای مدرسه و فضای اطراف آن بازیافت کند. برای اینکه فاضلاب در این حوضچه‌ها به آب تمیز تبدیل شود، از شیوه‌های طبیعی و بیولوژیکی استفاده می‌شود و نه مواد شیمیایی.

 از طرف دیگر ایجاد فضای سبز روی پشت‌بام مدرسه باعث نگه‌داری و فیلترشدن آب باران می‌شود، سپس این آب جمع‌آوری شده از طریق کانال‌هایی به سمت یک استخر طبیعی هدایت می‌شود.

 از آب این استخر برای آبیاری گیاهان  و استفاده حیوان‌هایی که در اطراف  آن زندگی می‌کنند به کار می‌رود. نکته جالب دیگر این‌که، گل و گیاهانی که دانش‌آموزان روی پشت‌بام پرورش می‌دهند، در تزیین سالن غذاخوری مدرسه استفاده می‌شود. این کار باعث تشویق دانش‌آموزان و ایجاد خلاقیت‌های بیشتر آنها می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

جهت قرارگرفتن ساختمان،‌ در‌ها و پنجره‌ها،‌ شیوه تهویه هوا و دودکش‌های خورشیدی، همه به شکلی درست شده‌اند که برای گرم‌کردن یا سردکردن اتاق‌ها به انرژی کمی نیاز باشد.

مدل و جای پنجره‌های دیواری،‌ نورگیرهای سقفی و صفحه‌هایی که برای انعکاس نور خورشید قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند تا از نور خورشید بیشتر استفاده بشود و در بیشتر وقت‌ها نیازی به روشن‌کردن لامپ نباشد. وقتی لامپ کمتری روشن شود، گرمایی هم که به دلیل روشن‌بودن لامپ‌ها ایجاد می‌شود، کمتر می‌شود و در نتیجه برای خنک‌کردن اتاق هم نیاز به استفاده از انرژی نیست. 5 درصد از میزان برقی که در این مدرسه استفاده می‌شود، از صفحه‌های خورشیدی که روی پشت‌بام ساختمان قرار دارد، تأمین می‌شود.

مصالح ساختمانی

برای ساخت و تجهیز این مدرسه از مواد بازیافتی محلی و موادی که دوباره بتوان آنها را سریع بازیافت کرد استفاده شده است: موادی مانند چوب‌پنبه، سنگ کچ، نی و حصیر و کف‌پوش‌هایی که از کاه و اضافه‌های گندم درست شده‌اند.

کیفیت هوای داخل مدرسه

رنگ‌ها، کف‌پوش‌ها، فرش‌ها و چسب‌ها همه از مواد طبیعی هستند؛ به همین دلیل در اثر گرم‌شدن یا سرد‌شدن هوا، مواد شیمیایی فرار که برای سلامت مضر هستند، از آنها خارج نمی‌شوند.

فعالیت‌های کلاسی

مدرسه سیدول برای دانش‌آموزانش این فرصت را فراهم کرد تا تجربه و درک مستقیمی از طبیعت و محیط زیست خود به‌دست آورند. در آزمایشگاه مدرسه بچه‌ها این امکان را دارند که چرخه‌های طبیعی را از نزدیک ببینند.

 از دیگر فعالیت‌های دانش‌آموزان این است که خودشان وضعیت بخش‌های مختلف و تأسیسات مدرسه را به صورت دایم کنترل می‌کنند و مطمئن می‌شوند که همه چیز سالم و درست کار می‌کند.

معلم‌های مدرسه هم این فرصت را دارند تا در آزمایشگاه‌ها و فضاهای علمی مدرسه در مورد گیاهان و جانوران، جنگل‌های بارانی، ساختمان سلولی بدن انسان و علوم مربوط به محیط زیست  و نیز علوم مکانیک‌، لوله‌کشی و کلا معماری سبز مطالعه و تحقیق کنند.

در این مدرسه دانش‌آموزان فقط محدود به کتاب‌های درسی نیستند، بلکه می‌توانند فعالیت‌های علمی مورد علاقه خود را برای درک بهتر درس‌ها در محیط‌های علمی و آزمایشگاهی انجام دهند.

* کارشناس محیط ‌زیست

کد خبر 48599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز