حفر پنهانی زمین زیر خانه‌های کلنگی و ساخت یک واحد دیگر، جدیدترین تخلف دلالان و متخلفان ساختمانی در محله شمیران‌نو است که این روزها فراگیر شده است.

زیرزمین فروشی

همشهری آنلاین_ پریسا نوری: بعد از بام فروشی و به دنبال سریال ساخت و سازهای غیرقانونی در محله شمیران‌نو، این بار تخلف دیگری به نام «زیرزمین فروشی» در خانه‌های کلنگی این محله دیده شده است. یعنی ابتدا خانه، طبقه زیرزمین ندارد، اما بعد از چند روز، با حفر زمین، زیرزمین ساخته می شود. «نورعلی توحیدلو» شهردار ناحیه ۷ منطقه ۴ در این باره می‌گوید: «به دلیل اینکه اغلب خانه‌های این محله سند ندارند و قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند، دست متخلفان برای دور زدن قانون در ساخت و ساز باز است و با وجود نظارت‌ها، این معضل از چند سال قبل رواج داشته است. »

توحیدلو درباره فرایند ساخت زیرزمین می‌گوید: ‌«دلالان، خانه کلنگی را به دلیل نداشتن سند به کمترین قیمت می‌خرند و به بهانه مقاوم‌سازی در عرض چند روز، کف خانه را تا ۳ متر حفر کرده و با ایجاد «چاه‌ستون» و آهن‌کشی کف، سقف می‌زنند، و کم‌کم مخفیانه خاک زیرزمین را خالی می‌کنند.» او در ادامه می‌افزاید: «متخلفان به همین هم قانع نیستند و با دور زدن قانون در عرض چند ماه، ۴ یا ۵ طبقه روی این زیرزمین می‌سازند و یک خانه کلنگی یک طبقه را که حداکثر  ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون خریده‌اند را به آپارتمان ۵ طبقه با زیرزمین تبدیل می‌کنند و سود چند صد میلیونی از این قانون شکنی نصیبشان می‌شود.» به نظر می‌رسد تخلف زیرزمین فروشی از سال‌های گذشته در این محله آغاز شده و در ماه‌های اخیر شدیدتر شده، به طوری که شهرداری گشت‌های انضباط شهری را در این محله افزایش داده است. توحیدلو در این باره می‌گوید: «با وجود افزایش نظارت‌ها. متخلفان از روزهای تعطیل که گشت‌زنی کمتر است بیشتر سواستفاده و اقدام به حفر زمین می‌کنند. در حال حاضر هم پرونده ۳۲ مورد زیرزمین فروشی در شهرداری باز است و جلوی ۷ مورد را هم در مرحله چاه ستون گرفته‌ایم.»

  • ۸۰ میلیون تومان خرید زیرزمینی که وجود ندارد

موضوع فروش زیرزمین‌هایی که وجود خارجی ندارد را با یکی از بنگاه‌داران این محله در میان می‌گذاریم. او می‌گوید: «تقریبا هر روز دلالان ساختمانی به بنگاه ما و سایر همکاران می‌روند و سراغ خانه‌های کلنگی در کوچه‌های فرعی را می‌گیرند. آنها به بهانه بی‌سند بودن خانه، آن به ارزان‌ترین قیمت می‌خرند و در اولین اقدام زیرزمینش را حفر می‌کنند. گاهی با مالک همدست می‌شوند تا توافقی از زیرزمین خانه یک واحد مستقل دربیاورند. البته گاهی برخی مالکان خودشان اقدام به فروش زیرز مین خانه می‌کنند. مثلا برای یک خانه ۸۰ متری، ۸۰ میلیون تومان پول می‌گیرند و به سازنده اجازه می‌دهند زیرزمینشان را حفر کند و یک واحد بسازد و اجاره بدهد.» این بنگاه‌دار که نمی‌خواهد نامش فاش شود درباره تخلفات قانونی و مشکلات قانونی که دامنگیر سازنده می‌شود، می‌گوید: « اغلب این خانه ها به دلیل تخلفات ساختمانی مشمول ماده ۱۰۰ است و  مالکانشان معتقدند «آب که از سر گذشت چه یک وجب، چه صد وجب» از این رو اهمیتی به تخلف نمی‌دهند و با سازنده همدست شده و خاک را شبانه با فرغون خارج می‌کنند و با کمترین و بی‌کیفیت‌ترین مصالح یک زیرزمین را آماده اجاره یا فروش می‌کنند.»

  • زیرزمین‌های غیرقانونی و اجاره‌های چند میلیونی

این بنگاه‌گاه درباره کاربری و نرخ اجاره این زیرزمین‌ها می‌گوید: «اغلب این زیرزمین‌ها برای کارگاه و تولیدی به قیمت خوبی اجاره می‌رود. مثلا همین چند روز پیش در بنگاه همکارم، یک زیرزمین غیرقانونی که با هزینه حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ساخته شده به قیمت ۴۰ میلیون تومان پول پیش و اجاره ۴ میلیون تومانی واگذار شد. »

کد خبر 485084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha