اجاره خانه‌های کلنگی به مدت محدود به صورت ماهانه یا شبانه به شهروندان غیر ایرانی و افراد مختلف در محله سبلان به موضوع مورد بحث اهالی این محله تبدیل و باعث نگرانی آنها شده است.

خانه های کلنگی  در تملک اتباع

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: بحث داغ این روزها در محله سبلان مربوط به اجاره خانه‌های کلنگی به شهروندان افغانستانی و افراد ناشناس به صورت ماهانه و حتی شبانه است. آسیبی که اگر جلوی آن گرفته نشود عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. موضوع اینجاست که بیشتر مالکان بدون هیچ مدرک و اجاره نامه‌ای ملک خود را اجاره می‌دهند. این خانه‌ها به صورت کلنگی وفرسوده اند و اغلب آنها ۳ یا ۴ اتاق کوچک دارند که در شرایط عادی برای سکونت چندان مناسب نیستند.

ماهی ۵۰۰ هزار تومان

اینکه در قلب تهران بتوان بدون پرداخت مبلغی به عنوان پول پیش و با کمترین میزان اجاره بها خانه‌ای را اجاره کرد رویایی بیش نیست. «محسن صالح آبادی» جانشین دبیر شورایاری محله سبلان در این‌باره می‌گوید: «اغلب خانه‌های کلنگی محله سبلان بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و فرسوده هستند، در این شرایط کمتر مستاجری تمایل به اجاره یک خانه کلنگی و قدیمی را دارد و از طرفی مالکان هم برای بازسازی  رغبتی ندارد و ترجیح می‌دهند که بدون صرف هزینه اضافی از ملک خود درآمدزایی کنند.»
صالح‌آبادی ادامه می‌دهد: «نکته جالب توجه این است که به دلیل اینکه مالکان مبلغی به عنوان رهن از مستآجر دریافت نمی‌کنند، افراد بی‌سرپناه، اتباع بیگانه، افراد معتاد و ...مشتری پروپا قرص این خانه‌ها هستند. و با کم ترین مبلغ به عنوان مثال ماهی ۵۰۰ هزار تومان این خانه‌ها را اجاره می‌کنند.»

اجاره ملک توسط سارق مسلح

یکی از مشکلاتی که در این بین وجود دارد این است که مالک هیچ اطلاعات تکمیلی و هویتی درباره مستآجر ندارد و همین عدم شناخت کافی باعث می‌شود پای افراد غیر موجه به این خانه‌های کلنگی باز شود.
صالح‌آبادی می‌افزاید: «در حالت عادی اطلاعات هویتی مالک و مستآجر در مبایعه نامه قید می‌شود تا طرفین قرارداد، اطلاعات هویتی از یکدیگر در اختیار داشته باشند اما در مورد اجاره خانه‌های کلنگی به افراد مختلف، فقط یک شناسنامه از سوی مستآجر به مالک داده می‌شود که تجربه نشان داده که در اکثر مواقع حتی مستآجر شناسنامه هم ندارد. همین موضوع در سال‌های اخیر باعث شد یکی از مالکان در کمال بی اطلاعی ملک خودر ابه یک سارق مسلح اجاره بدهد و در نهایت با افشا شدن توسط پلیس این موضوع این سارق از راه پشت بام پا به فرار گذاشت.»

اجاره در اجاره

در سال‌های اخیر هیچ گونه نظارتی بر نحوه اجاره خانه‌های کلنگی فرسوده به افراد ناشناس و اتباع صورت نگرفته و بارها شهروندان نارضایتی خود را به کلانتری و شهرداری اعلام کرده‌اند و حتی برخی از مالکان هم به دلیل اینکه در محله حضور ندارند، از رفت و آمدهای مستآجران اطلاع ندارند. «محمد مرادی» یکی از ریش سفیدان محله سبلان است که در این باره می‌گوید:‌ «در رابطه با اجاره این خانه‌ها انگار همه چیز دست به دست هم می دهد تا هر گونه هرج و مرج و بی اخلاقی در این زمینه اتفاق بیفتد این درحالی است که  برخی از مستآجران با وجود اینکه خودشان در خانه اجاره‌ای سکونت دارند، یکی از اتاق‌های خانه را به صورت شبانه     به مبلغ ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان به افراد دیگر اجاره می‌دهند تا بتوانند اجاره خود را تامین کنند. این کار چه از لحاظ عرفی و چه قانونی جرم محسوب می‌شود و از طرفی اجاره شبانه این خانه‌ها مهر کاروان سرا را روی این خانه ها ثبت می کند و باعث می‌شود هر شخصی با هر هویتی پایش به محله باز شود.»

سکونت ۱۸ نفر در یک اتاق ۱۲ متری

امکانات خانه‌هایی که اتباع در محله سبلان اجاره می‌کنند چندان مطلوب نیست ودارای کم ترین امکانات ممکن است. «مائده رسول وند» که یکی از ساکنان محله سبلان است و خانه‌اش در مجاور یکی از خانه هایی است که توسط اتباع اجاره شده است. او در این باره می‌گوید:‌ «برخی از خانه‌های کلنگی در محله از بنای ظاهری مناسبی برخوردارند اما برخی از آنها به صورت فرسوده هستند و اغلب دارای چند اتاق تو در تو و حیاط هستند. مشکل اینجاست که مالکان این خانه‌ها را به تعداد زیادی از افراد اجاره می‌دهند در واقع یک اتاق ۱۲ متری را به ۱۸ نفر اجاره می‌دهند علاوه بر شلوغی و رفت وآمدهای گاه و بیگاه این افراد فرهنگ زندگی مجردی بدون رعایت حد و مرزهای اخلاقی  را رواج  می‌دهند.»

کد خبر 482466

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha