شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقتدی صدر به دنبال ترور یکی از معاونان ارشدش، از دولت خواست در خصوص ترور این عضو جناح صدر تحقیقاتی را آغاز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الجزیره، صلاح العبیدی سخنگوی جناح صدر اظهار داشت: مقتدی صدر از روحانیون شیعه در عراق، به دنبال ترور ریاض النوری از معاونان ارشدش در روز جمعه (29 فروردین)، دستور برگزاری مراسم عزاداری را در دفاتر صدر در نجف، بغداد و سوریه داده است.

این سخنگو گفت: ریاض النوری مدیر دفتر جناح صدر در نجف بود. افراد مسلح وی را در برابر منزلش در نجف بعد از بازگشت از نماز جمعه هدف قرار دادند.

العبیدی گفت: نیروهای اشغالگر مسوول این ترور هستند. وی اعضای جناح صدر را به خویشتن‌داری فرا خواند.

حیدر ناطق مدیر سابق دفتر صدر در دیوانیه اظهار داشت: این عملیات ترور یک اقدام بزدلانه در جهت تضعیف جناح صدر بوده است.

همچنین نوری المالکی نخست وزیر عراق، دستور آغاز تحقیقات در خصوص ترور النوری را صادر کرد.

وی این عملیات ترور را وحشیانه خواند و گفت: هدف از این عملیات ناامن ساختن استان نجف بوده است.

بعد از ترور معاون صدر، نیروهای امنیتی در استان بابل از ساعت 8 شب جمعه در منطقه‌ی الحله قانون منع آمد و شد را به اجرا گذاشتند.

علی دباغ سخنگوی دولت عراق نیز عنوان داشت: مالکی دستور تشکیل کمیته‌ وزارتی را به ریاست شیروان الوائلی وزیر امنیت ملی صادر کرده است.

همچنین طارق الهاشمی در دیدار با هیاتی از جناح صدر نسبت به حل بحران عراق و پایان دادن به درگیری‌ها ابراز امیدواری کرد.  وی بر اهمیت مشارکت جناح صدر در روند سیاسی تاکید کرد. الهاشمی از جناح صدر خواست تا به نحو بهتر عمل کند.

در همین حال، عبدالکریم مصطفی رییس پلیس نجف، قانون منع آمد و شد خودروها و افراد را در شهر نجف از بعدازظهر جمعه تا اطلاع ثانونی اعلام کرد.

خبرنگار رویتر گفت: پلیس عراق ایست‌هایی را در مناطق مختلف بغداد ایجاد کرده و دستور بسته شدن تمام اماکن تجاری را صادر کرده است.

همچنین درگیری‌ها میان شبه نظامیان ارتش مهدی و نیروهای آمریکایی طی 24 ساعت گذشته 12 کشته در شهرک صدر و بصره به جا گذاشته است.

ارتش آمریکا اعلام کرد: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حمله‌ راکتی، شش شبه نظامی را در شهرک صدر هدف قرار دادند.

 ارتش انگلیس نیز اعلام کرد:‌ هواپیماهای آمریکایی در درگیری‌های نیروهای انگلیسی و شبه نظامیان شش شبه نظامی را هدف قرار داده و کشتند.

حارث العبیدی معاون رییس کمیته‌ حقوق بشر در پارلمان عراق نیز گفت: نیروهای امنیتی یک گور دسته جمعی را که شامل هشت جسد بود، در منطقه‌ محمودیه واقع در جنوب بغداد کشف کردند.

کد خبر 48480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز