رئیس و اعضای زن شورای شهر تهران در صد و نود و هشتمین جلسه این شورا بر تحقق سهم ۳۰ درصدی زنان از پست‌های مدیریتی در شهرداری تهران تاکید کردند؛ معاون شهردار پایتخت هم می‌گوید که ملاک انتخاب مدیران صلاحیت است نه جنسیت.

زنان

به گزارش همشهری آنلاین، یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن برگزار شد، فرصتی بود تا اعضای شورای شهر تهران وعده‌ها و دغدغه‌ها درباره ارتقای سطح مشارکت زنان در جامعه و حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی را دوباره مرور کرده و در قالب مطالبه و تذکر از شهرداری تهران بخواهند که هرم جنسیتی در مدیریت شهری را به حد انتظار نزدیک کند.

ماده ۷۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران بر افزایش میزان حضور و ارتقای زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تاکید دارد و معاون شهردار تهران هم می‌گوید که مبنای انتخاب مدیران باید فارغ از جنسیت و بر اساس صلاحیت افراد باشد. حامد مظاهریان در ویژه‌برنامه‌ای که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن و مادر در برج میلاد برگزار شده است، این رویکرد را بیان کرد و از جهش قابل ملاحظه سهم بانوان در پست‌های مدیریتی در طول دو سال گذشته گفت و عنوان کرد که در دوره مدیریت شهری جدید حدود ۱۵ درصد پست‌های مدیریتی شهرداری تهران - معادل ۷۰۳ پست - به بانوان اختصاص یافته است.

اما انتظار اعضای شورای شهر تهران فراتر از گزارش‌های معاون حناچی درباره جهش قابل ملاحظه سهم بانوان در پست‌های مدیریتی در طول دو سال گذشته بود به طوری که در جلسه امروز یکشنبه شورا، بخش قابل توجهی از نطق‌های منتخبین مردم به سهم زنان از پست‌های مدیریتی شهر تهران اختصاص پیدا کرد.       

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با تاکید بر فعالیت برای اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به باورهای خرافی و جنسیت‌زده در مورد فعالیت حرفه‌ای بانوان در جامعه، سهم پرسنل زن در مدیریت شهری تهران را حدود یک پنجم و کمتر از نصف نسبت بانوان در دولت عنوان کرد. وی در حالی که روند تغییر نسبت مدیریتی بانوان در شهرداری تهران در دوره فعلی مدیریت شهری را افزایشی خواند، تصریح کرد که در این حوزه همچنان با وضع مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد.

رئیس شورای شهر تهران در ارائه نتایج یک پژوهش درباره تاثیر عملکرد زنان در دستگاه‌های اداری، گفت: حضور زنان در حوزه‌های اداری و اجرایی موجب افزایش نظم، کاهش رانت و فساد اداری و ایجاد رقابت حرفه‌ای می‌شود.

الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران و شهربانو امانی دیگر عضو شورا نیز با اشاره به مصوبه‌های این شورا برای افزایش انتصاب جوانان و زنان در تصدی پست‌های مدیریتی شهر، خواستار رعایت سهم ۳۰ درصدی زنان در مدیریت شهری و شورای شهر شد.

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس ماده ۷۴ برنامه پنج ساله سوم شهر تهران، شهرداری تهران مکلف است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری اقدام کند.

همچنین مطابق تبصره دوم ماده واحده مصوبه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقای سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران که ۲۴ شهریور ماه ۹۸ به تصویب رسیده است، حداقل ۳۰ درصد از پست‌های مربوط به جوانان، به زنان جوان می‌رسد.

تذکرات اعضای شورای شهر تهران درحالیست که حامد مظاهریان معاون شهردار تهران، روز شنبه ۲۶ بهمن ماه از ابلاغ شیوه‌نامه جدید انتصاب مدیران توسط شهردار تهران خبر داد و مدت‌دار شدن احکام انتصاب مدیران، ساماندهی دوره سرپرستی مدیران، ارتقای انتصاب جوانان و زنان و بازتعریف سطوح مدیریتی را از محورهای اصلی بازنگری شیوه‌نامه جدید برشمرد.

کد خبر 484583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha