حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در یادداشتی سهم بانوان را در بدنه و همچنین در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران اعلام کرد.

نمودار

به گزارش همشهری آنلاین، حامد مظاهریان استاد دانشگاه تهران و معاون پیروز حناچی در این یادداشت نوشت: گرامیداشت مقام زن فرصتی را فراهم می‌آورد تا جایگاه بانوان این سرزمین مورد پرسش قرار گرفته و قول و قرارها به یاد آورده شود. واقعیت آن است که یکی از خواسته‌ها و شعارهای دولت اصلاحات و دولت اعتدال ارتقا جایگاه مدیریتی بانوان در کشور بوده است.

ارتقای جایگاه زنان موضوعی جهانی شمرده می‌شود و در طی دهه‌ها مبارزات فراوانی برای نیل به آنچه که استحقاق زنان نامیده می‌شود در جریان است. یونسکو در کنفرانس سال ۱۹۹۵ با عنوان «تحصیلات زنان راهی به سوی توانایی» دستاوردهای زنان در قرن گذشته را شامل موارد ذیل می‌داند:

  • گسترش خودباوری و اعتماد به نفس
  • کسب دانش بیشتر در مورد باروری
  • توانایی تصمیم‌گیری و چانه‌زنی
  • افزایش مهارت برای کسب درآمد
  • آگاهی از حقوق مدنی و مشارکت مؤثر

مدیریت شهری نیز در دوره کنونی با وجود همه تغییرات در نام‌ها و چهره‌ها، همواره به اصل ضرورت استیفای سهم شایسته بانوان در اداره شهر باور عمیق داشته و به دنبال حذف جایگاه‌های تشریفاتی و صوری بانوان و فراهم آوردن فرصت‌های واقعی و عملیاتی برای مشارکت ایشان بوده و هست.

آمارها نشان می‌دهد که در طول بیش از ۱۰ سال گذشته و بویژه در دوره پنجم مدیریت شهری، سهم بانوان در بدنه شهرداری تهران همواره و به آرامی روبه افزایش بوده و اکنون قریب به ۲۰% کارکنان را شامل می‌شود (۱۲۵۵۶ نفر از ۶۴۲۹۲). همین آمارها جهش قابل ملاحظه‏ سهم بانوان در پست‌های مدیریتی را در طول دو سال گذشته و مقارن با استقرار مدیریت شهری جدید نشان می‌دهد به گونه‌ای که هم اکنون حدود ۱۵% پست‌های مدیریتی شهرداری تهران (۷۰۳ پست) به بانوان اختصاص یافته است.

توجه به روند تغییر سهم بانوان در سطوح ارشد مدیریت شهری در ماه‌های اخیر نیز گویای افزایش تدریجی نقش‌آفرینی بانوان در پست‌های انتصاباتی شهرداری تهران و اهتمام تمامی ارکان مدیریت شهری به این مهم است. باید توجه داشت که این نرخ‌های مثبت و افزایشی، در شرایطی حاصل می‌شود که تجربه‌های میدانی حاکی از پایین بودن نسبی آمادگی‌های ذهنی، روحی و خودباوری بانوان برای تصدی مسؤولیت‌های بیشتر و بزرگتر است.

مبنای انتخاب مدیر باید و باید صلاحیت او باشد و در نظرم آنچه مانع سهمی درخور برای زنان در عرصه مدیریت است بیشتر مانعی ذهنی است بصورتی غیرقابل توضیح از سوی خود زنان. باور داشته باشیم این شرایط می‌تواند و باید تغییر کند. امید است با حمایت‌های حقوقی، مادی و معنوی از فعالیت‌ها در حوزه حقوق بانوان، نقش آنان در اداره شهر بیش از پیش استیفا شده و لطافت طبع و زیبایی منش بانوان در مدیریت، روز به روز در شهر نمایان‌تر گردد.

کد خبر 484517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha