پلاک طلایی جشنواره شمعدونی امسال در محله کیانشهر به یک شهروند خوش ذوق رسیده که توانسته با رعایت مسایل زیست محیطی، بین بالکن ساختمان و انواع گل ها و گیاهان رابطه زیبایی خلق کند.

جشنواره شمعدانی

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: جشنواره شمعدونی هر سال با هدف پاکسازی، بهینه سازی، پیرایش شهری و حذف زوائد بصری به منظور نهادینه‌کردن فرهنگ زیباسازی در میان شهروندان اجرا می‌شود. از معیارهای این جشنواره می‌توان به نبود زوائد بصری در بالکن‌ها و نمای ساختمان(رخت و لباس و وسایل اضافه)، رنگ‌آمیزی مناسب درها و پنجره‌ها، استفاده مطلوب از گل و گیاه در تزئین بالکن و پنجره، کاشت گل و گیاه در ورودی ساختمان، استفاده از فضای سبز عمودی و مشجر در فضای مشاع ساختمان و ... است. امسال هم پلاک طلایی این جشنواره به ساختمانی با نمای سنتی و بالکنی تزئین شده با گلدان‌های گل سرخ در محله کیانشهر رسید.

ساعاتی دور از هیاهوی شهر

وارد خیابان امام رضا(ع) در محله کیانشهر که می‌شویم ساختمانی با نمای آجرهای سنتی از دور خودنمایی می‌کند و پر واضح است که یکی از اهالی همین ساختمان موفق به کسب پلاک طلایی شده است. «محسن صالحی» شهروند محله کیانشهر و مالک این ساختمان اخیرا موفق به کسب پلاک طلایی در جشنواره شمعدونی شده است.
او در این‌باره می‌گوید:‌«ایده زیباسازی نمای ساختمان و بالکن از علاقه خانواده‌ام به گیاهان آغاز شد. من و همسرم با توجه به علاقه‌ای که به گل و گیاهان داشتیم سعی کردیم نمای بیرونی بالکن خود را با گلدان‌های خورجینی که خطر سقوط آن‌ها تقریبا صفر است، تزئین کنیم  و به دلیل اینکه در آپارتمان زندگی می‌کنیم با قرار دادن میز و صندلی دربالکن خانه فضای دلنشینی را ایجاد کرده‌ایم  و با قرار دادن تعدادی کتاب در میز داخل بالکن اوقات فراغت خود را در این مکان سپری می‌کنیم و در واقع ساعاتی را دور از هیاهو شهر و شلوغی‌هایش در این بالکن می‌گذرانیم.» صالحی می افزاید: «البته ما سعی کرده ایم فضای داخلی منزلمان را هم با استفاده از گل و گیاه تزئین کنیم و حتی اهالی ساختمان را هم به استفاده از گل و گیاه تشویق می کنیم و از طرفی نمی شود دوستدار گیاهان باشم اما حامی محیط زیست نباشیم و به همین دلیل اصول تفککی پسماند را هم سعی می کنیم به صورت کامل رعایت کنیم.»

نهادینه کردن فرهنگ زیباسازی

یکی از مسائلی در حال حاضر در حوزه شهرسازی در شهرداری روی آن تمرکز دارد، زیباسازی در تمام وجوه است. حالا این زیبا سازی به رنگ آمیزی دیوارهای شهر، زیباسازی و بهبود وضعیت ظاهری نمای ساختمان‌ها و موارد مختلف دیگر مطرح می‌شود. ‌«محسن صالحی» درباره فرهنگ سازی در زمینه زیباسازی می‌گوید: «زمانیکه من و همسرم مشغول تزئین نمای ساختمان و بالکن خود بودیم قطعا با نظرات متفاوتی روبه رو شده ایم که شاید دلسردمان می کرد، اما موضوع اینجاست که شهروندان از نتایج این حرکت بی اطلاع هستند و باید کارشناسان درحوزه زیباسازی در شهرداری به شهروندان در خصوص زیبا سازی فضای بیرونی ساختمان، نما و حتی ورودی‌های ساختمان آموزش بدهند تا فرهنگ زیباسازی در میان شهروندان نهادینه شود البته در شهر هم چندان جلوه های بصری و زیبایی در مقابل بیننده قرار نمی گیردو شاید باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.»

زوائد فیزیکی یا زوائد روحی

در کلان شهر تهران با قدم گذاشتن در کوچه‌ها خیلی حال و هوای خوشی پیدا نمی‌کنیم این حاکی از این است که جلوه های بصری در نمای ساختمان‌ها و حتی در و پنجره ها وجود ندارد. صالحی ادامه می‌دهد:‌«همیشه بااین صحنه که همسایه‌ها بندهای رخت را در بالکن آویزان می‌کنند یا اسباب و وسایل اضافه را در بالکن خانه‌هایشان قرار می‌دهند در محله مواجه می‌شوم و تعجب می‌کنم که چطور اهالی از دیدن این منظره ناراحت نمی‌شوند. از لحاظ روانی وجود زوائد فیزیکی در شهر بعد از مدتی در ذهن ما حک شده و باعث آشفتگی روح و روان ما می‌شوند و به نوعی تبدیل به زوائد روحی می‌شوند. به همه اهالی محله توصیه می‌کنم  قدری به ظاهر ساختمان و محل زندگی خود اهمیت بدهند و با خلاقیت خودشان با وسایل ساده تغییرات هر چند کوچک اما وسیعی را در منزل خود به وجود بیاورند و آن وقت شاهد تغییر روحیه خود و اطرافیانشان می شوند.»  

کد خبر 484385

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha