جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

رشد نقدینگی در پایان دی ماه سال ۸۶ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۵ به ۳۱.۵ درصد کاهش یافت تا پس از ۳ سال روند صعودی، بار دیگر این رقم به سطح ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

رشد نقدینگی که از متوسط ۲۶ درصد سال ۸۲ و ۳۰ درصد سال ۸۳ طی ۳ سال اخیر روندی به شدت صعودی طی کرده و به بالای ۴۲ درصد نیز رسیده بود، با تغییر سیاست‌های پولی بانک مرکزی از اواسط سال گذشته، به تدریج در حال کاهش است.

بر اساس آمار اعلامی دایره پولی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، میزان نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه ۸۶ به ۱۵۳ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این میزان در مدت مشابه در سال ۸۵ معادل ۱۱۶ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان بود.

رشد میزان نقدینگی در دی ماه ۸۶ نسبت به مدت مشابه در سال ۸۵ معادل ۳۱.۵ درصد بود که پایین‌ترین سطح آن از سال ۸۴ تاکنون محسوب می‌شود.

۷۸.۴ میلیارد دلار؛ ذخایر خارجی کشور

بنابر آمارهای بانک مرکزی، میزان دارایی‌های خارجی کشور در پایان دی‌ماه به ۷۰.۶ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۷۸.۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دی‌ماه سال ۸۵ بیش از ۲۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در پایان دی‌ماه ۸۶ به ۱۳۷ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به ابتدای سال ۸۶ رشدی ۴.۶ درصدی نشان می‌دهد.

از سوی  دیگر، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور در ۱۰ ماهه نخست سال قبل ۲.۱۰ درصد افزایش یافته و به ۲۸۲ هزار میلیارد ریال رسیده است اما بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با ۲۱۰ درصد رشد در دی ماه نسبت به ابتدای سال ۸۶ به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بدهی‌های ارزی بانک مرکزی نیز در ۱۰ ‌ماهه نخست سال گذشته نزدیک به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 48400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز