گروه اقتصادی: در حالی که دولت مدعی است، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را به دلیل جلوگیری از تحمیل تورم بیشتر به اقتصاد ایران در شرایط عرضه آزاد بنزین به مرحله اجرا درآورده

بانک مرکزی با انتشار گزارشی رسمی اعلام کرد که جیره بندی بنزین تاثیر قابل ملاحظه‌ای را در سال جاری بر قیمت محصولات زراعی و باغی و به تبع آن رشد نرخ تورم در 9 ماهه اول امسال داشته است.

هر چند که در این گزارش که از سوی اداره بررسی های اقتصادی بانک مرکزی منتشر شده رقم افزایش نرخ تورم به دلیل اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اعلام نشده ولی به صراحت تاکید شده که با توجه به فاصله زیاد بین مناطق تولیدی محصولات زراعی و باغی از نقاط مصرف و تاثیر بالای نرخ حمل و نقل بر قیمت تمام شده این محصولات، افزاش قیمت و سهمیه بندی بنزین باعث شده است که برخی از محصولات به نقاط مصرف حمل نشوند و یا با هزینه بالا حمل شوند که این عامل تاثیر قابل ملاحظه‌ای را در سال جاری بر قیمت این محصولات داشته است.

بر پایه این گزارش، در 9 ماهه سال 1386 نسبت به سال قبل در بین گروه‌های اصلی تشکیل دهنده شاخص بهای عمده فروشی کالاها، شاخص بهای مواد خوراکی با برخورداری از نرخ رشدی به میزان 6/17 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بیشترین میزان رشد داشت.

به طوری که افزایش شاخص‌های بهای کالاهای و خدمات مصرفی در 12 ماهه منتهی به آذرماه سال 1386 نسبت به دوره مشابه سال قبل بیشتر ناشی از افزایش شاخص‌ بهای دو گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها بود به طوری که این دو گروه اصلی به ترتیب 3/36 و 9/31 درصد از تغییرات شاخص مذکور را به خود اختصاص دادند.

در میان گروه‌های اصلی تشکیل دهنده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، متوسط شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در 12 ماهه منتهی به آذرماه 1386 با رشدی معادل 8/21 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و با توجه به ضریب اهمیت آن در تشکیل شاخص کل، سهمی معادل 6/36 درصد در رشد شاخص کل داشت.

در میان گروه‌های فرعی، شاخص بهای انواع سبزی، حبوب و فرآورده‌های سبزی بیشترین رشد را در دوره 12 ماهه منتهی به آذرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 30 درصد داشت ، بخش عمده تغییرات شاخص مذکور ناشی از رشد شدید قیمت سبزی‌های بوته ای و ریشه‌ای در دوره مورد بررسی بوده است.

در میان گروه‌های فرعی شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها پس از شاخص بهای انواع سبزی، حبوب و فرآورده‌های سبزی، شاخص بهای روغن‌ها و چربی‌ها و شاخص بهای میوه‌ها و خشکبار بیشترین  رشد را در 12 ‌ماهه منتهی به آذرماه سال 1386 نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 9/27 و 7/26 درصد داشتند، نرخ رشد این دو شاخص در دوره مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 4/4 و 8/3 درصد بود، افزایش شدید قیمت روغن نباتی جامد در گروه روغن‌ها و چربی‌ها و میوه‌های تازه در گروه میوه‌ها و خشکبار مهمترین عوامل رشد شاخص گروه‌های مذکور در دوره بررسی بوده‌اند.

در مجموع بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط شاخص بهای کالاها خدمات مصرفی بر مبنای سال پایه 1383، عمده فروشی و تولیدکننده بر مبنای سال پایه 1376، در 12 ماهه منتهی به آذرماه سال 1386 نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 2/17، 4/15، 16 درصد رشد داشتند. مقایسه این ارقام با ارقام مشابه سال قبل (10، 3/9، 10 درصد) نشان دهنده آن است که رشد هر سه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، تولیدکننده و عمده فروشی افزایش یافته است.

انتشار این گزارش در شرایطی است که با وجود انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس از ادامه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، دولت همچنان در برابر آزادسازی عرضه بنزین به بهانه افزایش نرخ تورم مقاومت می کند.

همشهری امارات

کد خبر 45220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز