جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به‌دلیل واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی، ‌مدیران برای اداره مدارس در مضیقه هستند.

علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: سرانه‌های دانش‌آموزی هنوز پرداخت نشده است، برخی مدیران مدارس از اموال شخصی خود برای حل مشکلات مدرسه استفاده کرده‌اند.

مدیر یک دبیرستان پسرانه گفت: اگر سرانه دانش آموزی به حساب مدارس واریز نشود، برای برگزاری امتحانات با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم بود.

به گفته وی در حالی که وضعیت مدارس از نظر مالی بحرانی است، مسئولان سکوت کرده‌اند و این بار هم کمبود اعتبار مقصر است. متأسفانه آموزش و پرورش هر سال با کسری بودجه روبه‌رو است.

سرانه دانش‌آموزی سال تحصیلی ۸۶-۸۷ مبلغ ۲۰ هزار تومان تعیین شد که با کاهش ۵ هزار تومانی در بهمن ماه ابلاغ شد. البته تا کنون پولی به حساب مدارس واریز نشده است.

برای حل مشکل کمبود اعتبار آموزش و پرورش در سال ۸۶ نمایندگان مجلس، طرح ۲ فوریتی را تصویب کردند که با مخالفت دولت روبه‌رو شد. مجلس نیز با توجه به نظر دولت، یک فوریت آن را لغو کرد.

به گفته تهرانی فرد، حدود ۵۳۰ ‌میلیارد تومان از کسری هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش مربوط به سرانه دانش آموزی و بخشی از مطالبات فرهنگیان است که باید هرچه زودتر پرداخت شود.

وی افزود: ترجیح می دهیم این مشکل از طریق دولت حل شود، اگر حل نشد طرح ۲ فوریتی در مجلس مطرح می شود. البته ۲ نشست مشترک با حضور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی این مشکل در این هفته برگزار و قرار شد موضوع از سوی وزیر در دولت پیگیری شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این باور در دولت وجود ندارد که آموزش و پرورش با یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌رو است.

به گفته عباسپور تهرانی فرد، آموزش و پرورش در چنین وضعیتی توان برنامه‌‌ریزی ندارد و دچار روزمرگی شده است. این موضوع به‌صلاح آموزش و پرورش نیست.

سرانه و خلف وعده های مسئولان آموزش و پرورش

از سوی دیگر خلف وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش تمامی ندارد. علیرضا علی احمدی، نیمه‌بهمن سال گذشته وعده داد که سرانه مدارس به‌زودی پرداخت می‌شود. پیش از وی نیز معاون سابق برنامه‌ریزی این وزارتخانه وعده داده بود که حداکثر تا آذر ماه سرانه‌ها پرداخت خواهدشد.

مدیر یک دبستان معتقد است وزیر آموزش و پرورش قبل از هر کاری باید به فکر ساماندهی وضعیت مالی مدارس باشد زیرا هم اکنون تامین نیازهای مالی مدارس اصلی ترین دغدغه مدیران است.

درحالی که مدیران باید به‌دنبال افزایش سطح آموزشی و پرورشی واحدهای آموزشی باشند. واریز نشدن سرانه به حساب مدارس اعتراض مدیران را به‌دنبال دارد.

مدیر یک مدرسه راهنمایی در حاشیه مراسمی به نمایندگی از ۴۰ مدیر مدرسه اعتراض خود را در باره سرانه دانش آموزی به علی‌احمدی رساند.

وی گفت: از فروردین(۸۶) تاکنون یک ریال بابت سرانه دانش آموزی به مدیران داده نشده است و ما به سختی و از جیب خود، مدارس را اداره می‌کنیم، در حالی که آقای علی‌احمدی از سرانه میلیونی دانش‌آموزان صحبت می کند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران نیز در این باره به مهر گفت: ۱۶ میلیارد تومان سرانه دانش آموزی مدارس شهرستان های استان تهران هنوز پرداخت نشده است.

سید علی یزدی‌خواه افزود: سرانه هر دانش آموز ۱۵ هزار تومان است و وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت این سرانه هنوز صحبتی با ما نداشته است.

سرانه دانش آموزی معمولا طی ۲ نوبت به حساب مدارس واریز و صرف هزینه‌هایی چون پرداخت هزینه‌های آب، برق، تلفن، گاز، مسائل آموزشی و تجهیز کتابخانه می‌شود.

برای حل مشکل کمبود اعتبار آموزش و پرورش در سال ۸۶ نمایندگان مجلس، طرح
۲ فوریتی را تصویب کردند که با مخالفت دولت روبه‌رو شد. مجلس نیز با توجه به نظر دولت، یک فوریت آن را لغو کرد.

کد خبر 48373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز