شهروند محله تاکسیرانی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین نوجوان و جوانان پارکینگ خانه اش را تبدیل به کتابخانه محله کرده است.

کتابخانه محلی

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: «مهدی شیری» و «سمیرا قدبیگی» زوج فعالی در محله تاکسیرانی بعد از شروع زندگی مشترک شان با هم عهد بستند تا در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی گام بردارند. آن ها با همه مشغله ای که داشتند تلاش خود را به کار گرفتند تا برای پرورش نسل جوان اقدام ارزنده ای انجام دهند. برای همین پارکینگ خانه شان را که در یکی از مجتمع های مسکونی تاکسیرانی است، تبدیل به پاتوق فرهنگی و کتابخانه کرده اند.
 «مهدی شیری» در این باره می گوید: «در محله ما پاتوقی برای جوانان و نوجوانان وجود ندارد. در واقع فضایی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد. برای این که جوانان محله وقت شان با حضور در گذر به بیهودگی سپری نکنند، من و همسرم تصمیم گرفتیم پارکینگ خانه مان را به مکانی برای جمع شدن آن ها تبدیل کنیم. » شیری متذکر می شود در این راه همسرش او را خیلی یاری کرده و به عنوان مشوق دوشادوش او بوده است.

کتابخانه ای با ۵۰۰۰ جلد کتاب

شیری می گوید: «ابتدا هیئت کوچکی تشکیل دادیم و هفته ای یک بار بچه های محله در خانه ما جمع می شدند. همسرم با این که خیلی جوان بود ولی رفتار مادرانه ای در پیش گرفته بود. غذای هیئت را می پخت. تا این که به این فکر افتادم کتابخانه ای در پارکینگ دایر کنم. موضوع را با بچه ها درمیان گذاشتم و استقبال کردند. بیشتر کتاب ها را خودم تهیه کردم اما اهالی هم یاری کردند و هر کس کتاب های اضافه خود را به کتابخانه ما اهدا کرد.»
فضای کتابخانه شیری خیلی بزرگ نیست. مساحتش شاید ۲۰ متری بشود. دور تا دور آن قفسه های فلزی گذاشته شده و قریب به ۵۰۰۰ جلد کتاب در آن چیده شده اند. یک میز و چند صندلی هم وجود دارد تا هر کدام از نوجوانان و جوانان محله تمایل به استفاده از کتابخانه داشتند از آن جا استفاده کنند.
شیری می گوید: «کتابخوانی و مطالعه فرهنگی است که در جامعه ما کم رنگ شده است. متاسفانه این روزها نسل جوان ما گرایش زیادی به استفاده از فضای مجازی دارد. البته مسئولان فرهنگی ما مرتب درباره خواندن کتاب توصیه می کنند اما این موضوع زمانی اثربخش است که امکانات مطالعه برای آن ها فراهم شود. در محله ما متاسفانه کتابخانه ای وجود ندارد. برای همین کتابخانه محلی ما توانسته تا حد قابل ملاحظه ای نیاز بچه ها را جبران کند.»

 کتابخانه های محله به روز نیستند

رمان، کتاب های علمی، کمک درسی، تاریخی، مذهبی و ... از جمله عناوینی است که در کتابخانه محلی شیری پیدا می شود. او ادامه می دهد: «خود من علاقه زیادی به خواندن کتاب دارم و خانواده ام را همیشه به این کار تشویق کرده ام. در خانه ما هر موضوع جالب توجهی باشد درباره اش تحقیق می کنیم.» در کتابخانه محلی به روی همه باز است. نوجوانان و جوانان رایگان از امکانات کتابخانه استفاده می کنند. به گفته او در مساجد و سراهای محله هم کتابخانه دایر شده اما به دلیل نبود پشتوانه مالی، اغلب کتاب ها به روز نیست و برای هم سلیقه ها کتاب وجود ندارد. او توصیه می کند اگر نهادهای مردمی به جای اینکه فعالیت مستقلی داشته باشند. در کنار هم باشند قطعا بازتاب بهتری خواهد داشت.

کد خبر 483668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha