وزیر علوم با بیان این‌که در تعدادی از رشته‌های پزشکی و فنی و مهندسی ترکیب جنسیتی حداقلی در نظر گرفته شده است، گفت: برای رشته‌هایی که احساس می‌شود حداقلی از ۲ ‌جنس باید لحاظ شود، سازمان سنجش این حداقل‌ها را اعمال می‌کند.

وزیر علوم با بیان این‌که در تعدادی از رشته‌های پزشکی و فنی و مهندسی ترکیب جنسیتی حداقلی در نظر گرفته شده است، گفت: برای رشته‌هایی که احساس می‌شود حداقلی از ۲ ‌جنس باید لحاظ شود، سازمان سنجش این حداقل‌ها را اعمال می‌کند.

محمد‌مهدی زاهدی در جلسه با اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و سبزوار با تأکید بر این‌که برای بازنگری، تصحیح و به روز کردن کتب آموزشی دانشگاه‌ها به‌خصوص کتب آموزشی رشته‌های علوم انسانی پول خوبی پرداخت می‌شود، درباره ترکیب جنسیتی در دانشگاه‌های کشور گفت: در حال حاضر ۴۹ درصد از دانشجویان پسر و ۵۱ درصد از دانشجویان دختر هستند و به همین دلیل جای نگرانی وجود ندارد.

وی گفت: درصورتی که دانشگاه احساس کند که در رشته‌ای ترکیب جمعیتی خاصی باید لحاظ شود می‌تواند به سازمان سنجش اعلام کند تا سازمان سنجش بر این اساس اقدام به پذیرش دانشجو کند.

زاهدی اظهار داشت: در استان‌ها گروه نظارت دائمی بر دانشگاه‌ها به ریاست رئیس دانشگاه جامع استان در نظر گرفته شده است که این نظارت دائمی از امسال کار خود را به‌صورت جدی آغاز می‌کند.

وی با بیان این‌که از وضعیت مسائل ارزشی و انقلابی در دانشگاه‌های کشور رضایت مطلوب وجود ندارد، افزود: عدم‌رضایت از مسائل ارزشی و انقلابی در دانشگاه‌های کشور به این معنا نیست که وضعیت دانشگاه‌ها نسبت به وضعیت جامعه وضعیت بدتری است. در دانشگاه‌ها جو مذهبی و علاقه مذهبی بسیار بالاست اما برای رسیدن به آرمان‌ها باید کمک کرد.

وزیر علوم با تأکید بر این‌که توجه جدی به مباحث علوم انسانی در دستور کار وزارت علوم در سال‌جاری قرار دارد، گفت: بازنگری کتاب‌های درسی موجود، توسعه تحصیلات تکمیلی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد از برنامه‌های وزارت علوم در سال‌جاری است.

وزیر علوم با بیان این‌که در سال ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر بورس داخلی شدند، گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور درگیر مصاحبه با داوطلبان بورسیه داخلی شدند.

وی گفت: امسال حداقل هزار و ۵۰۰ نفر بورسیه می‌شوند.

وی با اشاره به بودجه پژوهشی افزود: طی ۲ سال گذشته اعتبار بسیار خوبی به پژوهش اختصاص یافته است. در سال ۸۴ بودجه کل وزارتخانه ۴۷۰ میلیارد تومان بود که امسال این اعتبار به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یکی از دلایل جدی رشد اعتبار دانشگاه‌ها بحث سرانه‌ای شدن اعتبار دانشگاه‌های کشور است، چرا که تمام عواملی که در هزینه مؤثرند در سرانه دانشجویی لحاظ شده‌اند.

زاهدی با تأکید بر این‌که وزارت علوم در بحث آی‌تی ضعیف است، گفت: مهم‌ترین ضعف وزارت علوم، ضعف در سیستم آی‌تی این وزارتخانه است.

وی با اشاره به رتبه وزارت علوم در بین ۴۹ دستگاه بزرگ کشور گفت: رتبه وزارت علوم در بین ۴۹ دستگاه بزرگ کشور ۴۶ است که در سال‌جاری قطعاً این رتبه افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که وزارت علوم در حال طراحی نقشه جامع علمی کشور است، اظهار کرد: نظام نوآوری و خط‌مشی‌ها در نقشه جامع علمی کشور قرار دارد و امیدواریم که با آمدن آن مسیرها، اولویت‌ها و مجریان مشخص شوند.

وزیر علوم اظهار امیدواری کرد که نقشه جامع علمی کشور امسال به ثمر برسد.

وی درباره رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورگفت : رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور در حال جمع‌بندی است.

زاهدی همچنین از تشکیل کارگروه نوآوری و شکوفایی در وزارت علوم خبر داد و بیان داشت: تا ۲ ماه دیگر حاصل کار این کارگروه جمع‌بندی می‌شود.

کد خبر 48364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز