یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

مدیرکل ژئودوزی سازمان نقشه‌برداری گفت: طبق آمارهای دستگاه جی پی اس، سالانه ۵ تا ۶ سانتی‌متر نشست در دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد.

درياچه اروميه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرضا سعادت گفت: اطلس فرونشست برای استان‌های زنجان، خراسان رضوی، کرمان، قزوین آماده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تهیه اطلس دریاچه ارومیه و استان سیستان و بلوچستان در حال آماده‌سازی است.

سعادت عنوان کرد: اطلاع‌رسانی لازم در خصوص فرونشست منطقه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است و فرونشست باعث تاثیر روی شیب منطقه و خشکی منطقه می‌شود.  

وی تصریح کرد: به طور کلی درباره فرونشست دریاچه ارومیه در یک دوره ۱۰ ساله که در هر سال ۵ سانتی‌متر فرونشست اتفاق افتاده، ۵۰ سانتی‌متر فرونشست داشته است.  

مدیر کل ژئودزی سازمان نقشه برداری عنوان کرد: فرونشست به طور مستقیم روی خشکی دریاچه ارومیه تاثیر نداشته، فرونشست به دلیل برداشت و کاهش آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد و می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث کاهش حجم دریاچه ارومیه شود.

 سعادت در ادامه گفت: جلسات و کارگروه‌های زیادی برای جلوگیری و کاهش اثرات فرونشست در استان‌ها برگزار شده و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

  • فرونشست با فروریزش تفاوت دارد

وی توضیح داد: فروریزش با فرونشست متفاوت است و فرونشست به صورت آرام و کاسه‌ای در دشت‌ها با دانه‌بندی ریز اتفاق می‌افتد و آنچه که ما به عنوان ریزش در شهر مشاهده می‌کنیم، فروریزش است.

کد خبر 483363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha