سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: موضوع فرونشست تهران که بحث داغ این روزهای پایتخت است، امروز با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر و مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی فرونشست تهران؛ گزینه روی میز شورای شهر

به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی صبح سه‌شنبه در نشست بررسی فرونشست تهران گفت: فرونشست در یک بازه ۱۰ ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در محل سازمان نقشه‌برداری کشور ادامه داد: برای این که داده‌ها صحت‌سنجی شود، نیاز به بررسی میدانی و همچنین داده‌های ثقل‌سنجی و جی آی اس داریم که امکانات آن در سازمان وجود دارد.

 شفیعی گفت: بر اساس وظایف سازمان، پایش و بررسی تغییرات زمین به طور متوالی در حال انجام است. هم اکنون نیز تغییرات زمین اندازه‌گیری و به مخاطرات و رخدادها پی برده می‌شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری تصریح کرد: در خصوص علت و پدیده‌شناسی فرونشست با سازمان زمین‌شناسی در حال همکاری و برنامه‌ریزی هستیم.

  • ارائه ۷۰ پیشنهاد کنترلی به هیات دولت و شورای شهر

همچنین در ادامه، حمید مجرب کارشناس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز گفت: با توجه به پایش‌های این مرکز که طی ۳ سال انجام شده است، در اتوبان آزادگان ۱۳ تا ۱۴ سانتی‌متر فرونشست صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین تهران در حدود ۵ میلی‌متر در سال فرونشست دارد. در مرکز فرونشست از فرو چاله و فرو ریزش تفکیک شده است.

این کارشناس تصریح کرد: فرونشست بر اساس برداشت آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد. هم اکنون در شهریار بیش‌ترین فرونشست اتفاق افتاده و خسارت‌ها نه تنها در بالا دست بلکه در بیشتر اطراف آن آثار بسیاری دارد. همچنین شرق تهران در مناطق گرمسار، ورامین و سمنان آثار بسیار زیادی وجود دارد و با چشم مشاهده می‌شود.

مجرب گفت: پایش در جنوب غربی تهران آغاز شده و اطلاعات در اختیار محققین قرار گرفته است. پس از مطالعات تیم متخصصین تشکیل شد و دو لایحه برای شورای شهر و هیات دولت ارسال و ۷۰ اقدام کنترلی پیشنهاد شده است. با توجه به نیاز ما به آب زیرزمینی و شرب، برای تحقیق و برنامه‌ریزی‌ها به زمان طولانی نیاز است تا مشکلات رفع شود.

بازدید و بررسی چگونگی و نرخ فرونشست در منطقه شهریار با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و اعضای این شورا در حال برگزاری است. همچنین در این بازدید بخش‌های ژئودینامیک، کارتوگرافی و ثقل سنجی سازمان نقشه‌برداری و نحوه طراحی نقشه‌های فرونشست، مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 453794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha