محله قدیمی دولاب این روزها محلی برای فعالیت دلالان و بساز و بفروش‌ها شده و عده ای سودجو با سوء استفاده از فرسوده بودن بافت محله اقدام به ساخت و سازهای بی رویه کرده، ساختار اصیل محله را برهم زده و باعث افزایش جمعیت در این محله شده اند.

دولاب

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: محله دولاب از بخش های اصیل و قدیمی تهران با قدمتی ۸۰۰- ۹۰۰ ساله در منطقه 14 شهرداری است که متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای بی رویه این روزها به جز چند بنای تاریخی اثری از هویت اصیل در معابر آن دیده نمی شود. «محمدعلی متبحری» دبیر شورایاری محله دولاب در این باره می گوید: «اساس مشکلات محله دولاب به وضعیت نامطلوب شهرسازی آن برمی گردد. متاسفانه این محله به رغم اصیل بودنش از داشتن کمترین خدمات رفاهی محروم است. سرانه فضای سبز آن به یک بوستان بسنده می شود که عملا اهالی محله های دیگر هم از آن استفاده می کنند. فضای ورزشی و تفریحی ندارد. مشکل دیگر این که دولاب کوچه پس کوچه های زیادی دارد که عرض ۶۰ درصد از آن ها کمتر از ۶ متر است. بنابراین می توان گفت تردد در آن به راحتی انجام نمی شود. همین باعث شده قیمت ملک در دولاب ارزان تر از دیگر محله های شرق تهران باشد. »

  • توسعه شهرسازی دولاب سلیقه ای است

متبحری در ادامه به دلیل دیگر افزایش جمعیت در این محله اشاره می کند، او می گوید: « بعد از اجرای طرح تعریض خیابان خاوران شهروندانی که در قسمت جنوبی این معبر ساکن بودند ناگزیر به نقل مکان شدند. از آن جایی که وجه قابل توجهی عاید آن ها نمی شد، در محله دولاب که قسمت شمالی خیابان خاوران بود ساکن شدند. اغلب شان هم خانواده های پرجمعیت بودند. در واقع محله دولاب بدون این که توسعه شهری پیدا کند، جمعیتش روز به روز افزایش پیدا کرد.» او با دلخوری از سلیقه ای عمل کردن مدیران شهری می گوید: اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده خود معضل دیگری است که به مشکلات محله دولاب دامن زده است. متبحری ادامه می دهد: «این که محله نوساز شود طرح خوبی است، اما از آن جا که به درستی اجرا نمی شود پای بسیاری از دلالان سودجود را به محله باز کرده است. عده ای سرمایه دار محله دولاب را قرق کرده اند. چند پلاک ریزدانه در کوچه باریک ۴ متری را تجمیع کرده و به جای آن آپارتمانی ۳۰ واحدی می سازند با واحدهای ۴۵ متری. در هر کدام از این ها خانواده ای ساکن می شود که اغلب یک خودرو هم دارند. تصور کنید چه فاجعه ای رخ می دهد.»

  • رشد قارچ گونه مشاوره املاک

«کاظم هادی دولابی» دبیرشورایاری محله گذرپایین دولاب هم از افزایش جمعیت محله دولاب دل پری دارد. او می گوید: «سال ها پیش اهالی دولاب بیشتر به یک طایفه می ماندند. همدیگر را خوب می شناختند. الان به گونه ای شده که از هر قومیتی در این جا ساکن می شوند و فرهنگ اصیل دولاب را تحت شعاع قرار داده اند. بعضی شان اصول فرهنگی را رعایت نمی کنند. سروصدا و ترافیک از جمله معضلات این محله است که قدیمی های دولاب را ناراحت کرده است.»
هادی دولابی در ادامه به افزایش تعداد مغازه های مشاور املاک اشاره می کند. به گفته این معتمد محله، در خیابان کم عرض جنگروی ۴ دفتر مشاور املاک وجود دارد و در خیابان جهان پناه بیش از ۱۰ مغازه در این صنف می توان دید. او ادامه می دهد: «درصد بالایی از این دفاتر به تازگی شکل گرفته اند. چرا بازار خرید و فروش و اجاره خانه در این جا داغ شده است.»

  • خانه های قدیمی در خدمت ابتاع خارجی

«علی عسگری دولابی» از قدیمی های این محله است و مغازه مشاوره املاک دارد. او دلالان را عامل تغییر قیمت ملک در دولاب می داند. می گوید: «سرمایه گذارها با توجه به هزینه ای که برای ساخت و ساز کرده اند، نبض قیمت مسکن را به دست گرفته اند.» عسگری دولابی ادامه می دهد: «خانه های قدیمی و کلنگی با قدمت ۶۰ – ۷۰ ساله که دیگر امکان سکوت ندارد به مستاجرها و کارگران غیر ایرانی اجاره داده می شود. در هر کدام از این خانه ها ۲ تا ۳ خانوار زندگی می کنند.»

کد خبر 482703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha