رعایت بهداشت فردی و جمعی مهم‌ترین عامل در پیشگیری از شیوع عفونت‌های ویروسی چشم است.

عفونت چشم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمود جباروند رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران گفت: در فصل سرما عفونت‌های ویروسی چشم یا «آدنو ویروس» در بعضی مواقع چشم را مبتلا می‌کند و باعث ایجاد کدورت‌ در سطح قرنیه چشم می‌شود که کاهش دید بیمار، ترس از نور و احساس جسم خارجی در چشم از عوارض آن است.

وی با توصیه به مردم در مراقبت از سلامت چشم‌ها اظهار کرد: افرادی که دچار عفونت‌های تنفسی هستند و سرماخوردگی دارند و این عفونت به چشم‌های آنها سرایت کرده است حتماً استراحت کامل کنند و در محیط‌های پرجمعیت حاضر نشوند.

جباروند ادامه داد: افرادی که دچار عفونت‌های ویروسی چشمی می‌شوند سعی کنند در مرخصی باشند و بهداشت فردی را رعایت کنند و از دست دادن و روبوسی با دیگران به مدت ۷ تا ۱۰ روز پرهیز کنند تا باعث انتشار آلودگی به افراد دیگر نشوند.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران افزود: ویروس عفونت چشمی بسیار مسری است و باعث آلودگی افراد دیگر می‌شود و مشکلات چشمی که ایجاد می‌کند بسیار شدید است. سرماخوردگی‌هایی که به چشم می‌زند معروف به «آدنو ویروس» است که باید مراقبت شود.

وی تصریح کرد: زمانی که در معرض هوای آلوده قرار می‌گیریم بهتر است لبه پلک‌ها را با آب و شامپو بچه کاملا شست‌، زیرا این کار باعث می‌شود تمام رسوبات آلوده‌ای که روی پلک و مژه نشسته پاک شود و حساسیت چشم و تاثیرات آن در لایه‌های اشکی را کم می‌کند.

جباروند با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و شستن چشم‌ها و عدم تماس دست روی پلک‌ها و مژه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروسی چشمی، گفت: شیوع این عارضه در فصول سرما و تابستان بیشتر است و کودکان نیز به آن مبتلا می‌شوند و پدر و مادر از طریق کودک مبتلا می‌شوند.

این چشم‌پزشک توضیح داد: متاسفانه این روزها این ویروس‌ها زیاد شده است و فقط با رعایت بهداشت فردی و جمعی می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد.

وی با اشاره به خوددرمانی‌هایی که بعضاً خانواده‌ها عادت به انجام آن‌ها دارند، گفت: به هیچ وجه درمان خودسرانه نباید انجام شود و چشم‌پزشک باید فرد مبتلا را معاینه کند. این عارضه چشمی خود به خود مهار می‌شود، ولی تجویز برخی داروها می‌تواند از بروز عفونت‌های ثانویه جلوگیری کند.

جباروند با خطاب قرار دادن خانواده‌ها و افرادی که دچار عارضه عفونت ویروسی چشمی می‌شوند، افزود: خودسرانه از قطره‌های چشمی استفاده نکنید چون باعث وابستگی می‌شود. در این قطره‌ها مواد نگهدارنده است که باعث حساسیت و ناراحتی بیشتر چشمی می‌شود. بنابراین بهترین راه شستن چشم‌هاست و برای استفاده از قطره حتما با چشم‌پزشک مشورت کنید.

کد خبر 482459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha