استفاده از دوچرخه برای تردد در محدوده‌های شهری و محلی علاوه براینکه در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسیار دارد می‌تواند از ترافیک های سنگین درون شهری بکاهد.شاید به همین دلیل است که شهرداری منطقه ۲۲ قصد دارد با بهره برداری از بزرگترین رینگ دوچرخه سواری خاورمیانه تحولی شگرف در این عرصه ایجاد کند،رینگ دوچرخه سواری که دورتادور منطقه را احاطه می کند.

دوچرخه سواری

 همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: اکنون منطقه ۲۲ در مقایسه با سایر مناطق شهر تهران بیشترین مسیر دوچرخه سواری را دارد و به زودی با بهره برداری از مسیر دوچرخه سواری استادیوم آزادی که ۸/۸ کیلومتر وسعت دارد، همه رینگ های دوچرخه سواری منطقه به هم متصل می شود تا عنوان بزرگترین رینگ دوچرخه سواری خاورمیانه را ایجاد از آن خود کند.

«مریم نخعی پور» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲ معتقد است که استفاده از دوچرخه و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در بین شهروندان منطقه  به سرمایه بالایی نیاز ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه می تواند به سیستم حمل و نقل عمومی کمک کند. نخعی پور به بهره برداری از بزرگترین رینگ دوچرخه سواری شهر تهران در منطقه ۲۲ اشاره می کند و درباره فعالیت های مدیریت شهری در این زمینه می گوید: «برای کاهش معضلات ترافیک، حمل و نقل، آلودگی هوا و کاهش سفرهای درون منطقه ای برنامه ها و طرح های متنوعی اجرا می شود. از جمله این کارها توسعه و ساخت مسیرهای دوچرخه سواری است. اکنون بیش از ۳2 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در منطقه ۲۲ ایجاد شده که با اجرای مسیر دوچرخه سواری استادیوم آزادی به ۴1 کیلومتر افزایش پیدا می کند.  با اجرای این طرح رینگ استادیوم آزادی به رینگ‌های ایستگاه مترو چیتگر، حاشیه آزادگان، خرگوش دره، صدرا و دریاچه شهدای خلیج فارس متصل می شود. همچنین عملیات اجرایی قسمت هایی از مسیر دوچرخه سواری آزادگان باقی مانده است که تا پایان سال یا ابتدای سال آینده این بخش هم تکمیل می شود. اگر متراژ این مسیر را با سرانه استاندارد مسیر دوچرخه سواری در مناطق شهر تهران مقایسه کنید اکنون سرانه‌ منطقه ۲۲ از حد استاندارد بسیار بیشتر است.»


ترویج فرهنگ دوچرخه سواری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲ از فرهنگسازی برای استفاده و همگانی شدن دوچرخه می گوید و می افزاید: « در برخی مکان ها مسئولان شهری همه زیرساخت ها را فراهم و مسیر دوچرخه سواری در مناطق ایجاد می کنند. اما شهروندان به دلیل ضعف فرهنگی تمایلی به استفاده از این امکانات ندارند. شهروندان هنوز نپذیرفته اند که این مدل حمل و نقلی عمومی در همه کشورها وجود دارد و شهروندان بسیاری با دوچرخه تردد می کنند. آنها اعتقاد دارند مُد حمل‌ونقلی دوچرخه پایین است و اگر دوچرخه سوار شوند همه می‌گویند که این فرد بی‌پول و فقیر است. به همین دلیل حوزه‌های اجتماعی فعال در تهران از جمله سازمان های مردم نهاد و معاونت اجتماعی شهرداری تهران باید برای تشویق شهروندان به استفاده از این وسیله تبلیغات گسترده ای را انجام دهند و این فرهنگ را بین اهالی و ساکنان محله ها نهادینه کنند.»


 

کد خبر 482454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha