چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

محمد منتظری: در روزهای نخستین ماه آوریل، دیگر واضح شد که اعتصاب کشاورزان آرژانتینی(تولید کنندگان سویا، ذرت و گندم ) در حال تبدیل شدن به یک بحران برای اقتصاد جهان است.

پس از گذشت چند روز از اعتصاب، مقامات برخی کشورها در تماس با دولت کریستینا کرشنر  اعلام کردند که بحران توقف تولید سویا در آرژانتین دیگر یک مسئله داخلی نیست و بعدی جهانی یافته است.

متعاقب این مواضع، کریستینا کرچنر سفر خود به انگلیس و فرانسه را به تعویق انداخت تا نخست با مذاکره با کشاورزان آرژانتینی بحران به وجود آمده در کشورش را حل کند.

درصورت ادامه اعتصاب فلج‌کننده فعالان بخش کشاورزی آرژانتین، بحران غذایی شدیدی در سراسر این کشور بروز خواهد کرد.

با گذشت ۳ هفته از اعتصاب کشاورزان آرژانتینی، هنوز بین دولت و اعتصاب‌کنندگان هیچ توافقی حاصل نشده است.

هراندازه این اعتصاب طولانی‌تر شود به همان اندازه مردم معمولی آرژانتین بیشتر ضربه می‌بینند چراکه کمبود مواد غذایی به‌ویژه فرآورده‌های پروتئینی در شهرهای مختلف این کشور مشهود شده است. این اعتصاب تاکنون برای اقتصاد آرژانتین بیش از 100 میلیون دلار هزینه داشته است.

بحران تولید سویا در آرژانتین از ۱۱ ماه مارس و پس از آن آغاز شد که دولت آرژانتین طی لایحه‌ای اعلام کرد که مالیات بر این محصول کشاورزی از ۳۵ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری آرژانتین معتقد است افزایش مالیات‌ها برای درآمدزایی بیشتر برای دولت، کنترل تورم و محافظت از اقتصاد آرژانتین در برابر بازارهای جهانی ضروری است. این میزان مالیات اما از دیدگاه کشاورزان بسیار زیاد بود.

در تاریخ ۱۴ مارس کشاورزان دست از کار کشیدند و ماشین‌های کمباین خود را به خیابان‌ها راندند و جلوی بارگیری محصولات کشاورزی را گرفتند. در اواخر ماه مارس، اقلامی چون نان، گوشت، مرغ و فرآورده‌های مربوط به ماکیان و شیر در فروشگاه‌های بسیاری از شهرهای آرژانتین نظیر بوینس آیرس پایتخت این کشور ناپدید شد.

در کشوری که مردمش بیش از هر کشور دیگری از گوشت گاو استفاده می‌کنند _ هر آرژانتینی به‌طور معمول در طول سال ۷۴ کیلو گوشت مصرف می‌کند در حالی‌که هر آمریکایی و هر روسی در طول سال به‌ترتیب ۴۶ و ۱۶ کیلو گوشت مصرف می‌کنند_ این اعتصاب کشاورزان می‌تواند یک فاجعه تمام عیار باشد. اما کشاورزان همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند و حتی برخی   از تولید‌کنندگان و حتی مردم عامه نیز از آنها حمایت کردند.

حقیقت این است که زوج کریستینا کرشنر و شوهرش مورد تنفر کشاورزان آرژانتینی و آن بخش از آرژانتینی‌های طرفدار جنبش پرونیست که برای مدت‌های طولانی نمادی از حاکمیت ثروتمندان و ملاکان بودند، قرار دارند.

کریستینا کرشنر رئیس‌جمهوری آرژانتین با باج خواهی خواندن اعتصاب کشاورزان اعلام کرده است که تسلیم کشاورزان نخواهد شد و کار کشاورزان را به این خاطر که تمایلی به تقسیم کردن منافع خود با دیگران ندارند، تقبیح کرد.

در نخستین روز از ماه آوریل اعتصاب کشاورزان آرژانتینی به یک بحران ملی تبدیل شد.

در دومین روز از اعتصاب، کشاورزان متعهد شدند که از بستن جاده‌ها دست بردارند و کرشنر نیز آماده بود تا برخی امتیازات را به کشاورزان اختصاص دهد؛ اما این امتیازات به جای اینکه بیماری را معالجه کند تنها برای مدتی نشانه‌های بیماری را برطرف کرد.

اگر تمامی نکات و اجزا منفی بحث جهانی شدن را در نظر بگیریم پرواضح است که اعتصاب کشاورزان آرژانتینی می‌تواند به دیگر کشورها نیز تسری پیدا کند و این دقیقا همان مسئله‌ای است که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند.

کرشنرها خود به‌عنوان مسئول آنچه اکنون در آرژانتین در حال رخ دادن است شایسته سرزنش هستند. کریستینا کرشنر همسر نستور کرشنر زمانی به ریاست‌جمهوری آرژانتین رسید که همسرش برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نشد.

نستور کرشنر درست پیش از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری بودجه آرژانتین را برای به سرانجام رساندن طرح‌های دولتی و افزایش حقوق مستمری بگیران ۲برابر کرد.

با وجود این جای تعجبی وجود نداشت که آرژانتینی‌ها به همسرش رأی بدهند. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری که کریستینا کرشنر در آن به پیروزی رسید نشانه‌های کسری بودجه در اقتصاد آرژانتین رفته رفته هویدا شد؛ کسری بودجه‌ای که پیش از این ۱۵ درصد بود.

بنابراین دولت چاره‌ای جز این نداشت که این کسری بودجه را از طریق افزایش مالیات بر محصولات کشاورزی جبران کند. دولت آرژانتین به دریافت درآمد بیشتری بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار از این طریق ابراز امیدواری کرده است.

تا آنجا که به تولید سویا مربوط می‌شود آرژانتین پس از کشورهای آمریکا و برزیل سومین تولیدکننده بزرگ سویا در جهان است. اما این کشور در صادرات روغن سویا و دیگر فرآورده‌های مربوط به این محصول در رتبه نخست جهان قرار دارد.

به‌طوری‌که در سال گذشته میلادی درآمد آرژانتین از صادرات این محصول بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که درآمد کل کشورهای صادرکننده سویا در جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

در آرژانتین بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی به کشاورزان داده شده است و اگر وضعیت اعتصاب کشاورزان به همین صورت پیش برود به‌زودی زمین زراعتی در آرژانتین باقی نمی‌ماند که سویا کشت کند.

چین بیش از نیمی از نیاز خود را به دانه روغنی سویا از طریق واردات از آرژانتین تامین می‌کند. متعاقبا چین نخستین کشوری بود که در تماس دولت کریستینا کرشنر از بوینس آیرس خواست تا هر چه زودتر مشکلات خود را با کشاورزان حل و فصل کند.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که مشکلات به وجود آمده در آرژانتین بیش از آنکه مشکلی داخلی باشد ابعاد فراملی یافته و رفته رفته بر اقتصاد داخلی برخی دیگر از کشورها نیز که نیازمند صادرات محصولات کشاورزی از آرژانتین هستند، لطمه وارد خواهد کرد.

کریستینا کرشنر رئیس‌جمهوری آرژانتین با باج خواهی‌خواندن اعتصاب کشاورزان اعلام کرد که تسلیم کشاورزان نمی‌شود.

کد خبر 48243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز