چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری آرژانتین اعلام کرد که قیام کشاورزان با هدف برکناری وی از قدرت صورت می‌گیرد.

به نوشته ال موندو، کریستینا فرناندس دکرچنر در سخنانی در برابر مردمی که در میدان ماه مه بوئنوس گردهم آمده بودند، گفت: به نظرم گذشته (اشاره به کودتاهایی که در گذشته در آرژانتین صورت می‌گرفته‌اند) مجددا قصد دارد خود را احیا کند، اما این بار نه با استفاده از تانک‌ها که با ژنرال‌های چند رسانه‌ایی (اشاره کریستینا فرناندس به رسانه‌های جمعی).

رییس جمهوری آرژانتین در واقع اعتصابات کنونی کشاورزان را که از 20 روز پیش در این کشور ادامه دارد، به اعتصابات سال 1976 تشبیه کرده است. در پی اعتصابات سال 1976 هولناک‌ترین کودتای آرژانتین رخ داد.

با این حال کریستینا فرناندس گفت: گذشته آکنده از کودتا مجددا تکرار نخواهد شد چرا که آرژانتین کنونی کشوری دیگر است، کشوری آزادتر و دموکراتیک‌تر است.

رییس جمهوری آرژانتین ضمن تشکر از حضور مردم در میدان ماه مه گفت: از شما می‌خواهم که مرا یاری دهید چرا که به تنهایی نمی‌توانم با  اقدامات تقابل جویانه مقابله کنم و در این راه به نیروی خستگی ناپذیر و نستوه ملت نیاز دارم.

تجمع مردم در میدان ماه مه در واقع در تلاش برای نشان دادن قدرت دولت و تضعیف کشاورزان و زمینداران انجام گرفته است که از سوی ائتلاف مدنی، اصلی ترین حزب مخالف دولت حمایت می‌شوند.

اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به وضع مالیات از سوی دولت بر صادرات برخی محصولات کشاورزی آرژانتین از جمله سویا و آفتاب گردان صورت گرفته است.

کریسیتینا فرناندس روز دوشنبه هفته جاری به منظور جبران ضرر ناشی از بالارفتن تحمیلی بهای   محصولات کشاورزی در آرژانیتن، پیشنهاد ارائه سوبسید به کشاورزان کم درآمد را ارائه کرده بود.اخیرا بهای محصولاتی نظیر سویا، گل آفتاب گردان، گندم و ذرت در آرژانتین بالارفته است.

اما این پیشنهاد رییس جمهوری آرژانتین با واکنش منفی کشاورزان روبرو شد، زیرا آنان اعلام کرده‌اند که ارائه سوبسید به کشاورزان کم درآمد اقدامی ناکافی است.

بنابراین پیشنهاد اخیر دولت نیز موءثر نبوده و اعتصابات همچنان در مزارع این کشور ادامه یافته است. برخی از اعتصاب کنندگانی که از مواضع رادیکال‌تری پیروی می‌کنند نیز راه را بر عبور و مرور کامیون‌های حامل گوشت و غلات در مسیر جاده مرزی که آرژانتین را به اورگوئه ، برزیل و پاراگوئه مرتبط می‌کند، بسته‌اند و از صادرات گوشت و غلات به خارج از کشور جلوگیری کرده‌اند.

ادامه اعتصابات نیز سبب کاهش ذخیره محصولات پایه در اغلب شهر‌های آرژانتین شده است. دولت بخش کشاورزی را مسوءل پدید آوردن چینین بحرانی در شهر‌ها قلمداد کرده است.

البرتو فرناندس رییس کابینه آرژانتین ادعا کرده است که به دلیل اتخاذ چنین تصمیمی(اعتصاب) از سوی کشاورزان، شهر‌ها با کمبود مواد غذایی مواجه شد‌ه‌اند. آن‌ها تنها مسوولان پدید آمدن چنین وضعیتی هستند.

فلورنسیو رانداسو وزیر کشور آرژانتین نیز خواستار آن شده است که بخش کشاورزی وضعیت را به حالت عادی بازگرداند.

مارتین لوستو وزیر اقتصاد آرژانتین نیز با اشاره به پیشنهاد رییس جمهوری آرژانتین مبنی به اختصاص سوبسید به کشاورزان کم درآمد گفت: راه بندان‌ها در جاده‌ها باید خاتمه یابد زیرا ما با تدابیری که پیشتر نیز اعلام شده‌اند وضعیت کشاورزان کم درآمد را تسهیل کرده‌ایم.

اعتصاب کشاورزان و زمینداران در آرژانتین تا کنون برای دولت این کشور 1.930 میلیون دلار خسارت به بار آورده است.

کد خبر 47440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز