همشهری آنلاین: یونیسف در آستانه روز جهانی بهداشت، در مورد تاثیر تغییرات آب و هوا بر سلامت زنان و کودکان هشدار داد.

موضوع امسال روز جهانی بهداشت، "تغییرات آب و هوا و سلامت" است. روز جهانی بهداشت در واقع سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است.

آن ونمن، مدیر اجرایی یونیسف، به مناسبت این روز گفت: «حدود 10 میلیون کودک زیر پنج سال هر ساله به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهند.»

بسیاری از این بیماری‌های مهلک مثل مالاریا و اسهال به تغییرات آب و هوایی و بارندگی‌ها حساسند و در صورت بروز تغییرات آب و هوایی، بیشتر شیوع پیدا می‌کنند.

به علاوه طوفان‌ها و سیلابهایی که به گفته کارشناسان در سال‌های آتی شدت و دفعات آنها افزایش خواهد یافت، تاثیراتی بر زندگی زنان و کودکان بر جا می‌گذارند.

همچنین تخریب خانه‌ها، مدارس و مراکز بهداشتی به دلیل فجایع طبیعی، خانواده‌ها را از دریافت بسیاری از خدمات محروم می‌کند.

کارشناسان تغییرات آب و هوا پیش‌بینی می‌کنند که بارندگی‌های متغیر و گرم‌کننده هوا، بر تولید محصولات کشاورزی نیز تاثیر خواهند گذاشت و به کاهش میزان غذای در دنیا منجر خواهد شد.

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۶ درصد از کودکان سرتاسر جهان به کم وزنی شدید و یا متوسط مبتلا بودند.

سال گذشته گزارش میان دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا ثابت کرد که سوءتغذیه و اختلالات مربوط به آن، از جمله تاثیر منفی بر رشد و تکامل کودک، با تغییرات آب و هوا در سطح جهان افزایش خواهد یافت.

کاهش ذخایر آب سالم در برخی مناطق می‌تواند باری به دوش زنان و دخترانی باشد که مسوول آوردن آب برای آشپزی و شستشو هستند.

ونمن گفت: «صدای زنان و کودکان را باید شنید و نیازهایشان را به عنوان بخشی از واکنش جهانی به تغییرات آتی آب و هوا ارزیابی کرد. آنها باید به دانش و ابزار لازم برای حمایت از خود و جوامعشان مجهز شوند.»

کد خبر 48229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز