سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۶
۰ نفر

گـروه‌اقتـصادی: خشکسالی کم‌سابقه‌‌ای که امسال بسیاری از استان‌های مرکزی، جنوبی و شرقی کشور را دربرگرفته، باعث نگرانی شدید مردم و به ویژه کشاورزان و دامداران شده‌است.

به‌دلیل کاهش محسوس بارندگی‌ها در سال آبی اخیر در سراسر کشور، هم‌اکنون بسیاری از مناطق کشور با کمبود آب کشاورزی و حتی شرب مواجه هستند.

این بحران که در ماه‌های آینده آثار مخرب خود را همزمان با تشدید گرما و استفاده از ذخایر آبی گذشته نشان می‌دهد، به‌طور آشکاری بر روند تولید محصولات کشاورزی ودامداری، اشتغال و کسب‌درآمد مردم در مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی تاثیر گذاشته است.

گزارش‌های رسیده از مناطق مختلف کشور حاکی از این است که بسیاری از زمین‌های زیرکشت پاییزه که اختصاص به کشت گندم داشته به‌دلیل نبود بارش‌های بهاری و کمبود آب درحال خشک‌شدن است.

همچنین به‌دلیل نبود پوشش گیاهی مناسب و خشک‌بودن بیابان‌ها عملا کوچ‌های فصلی عشایر و دامداران به حالت تعلیق درآمده و احتمال تلف شدن بسیاری از دام‌ها نیز وجود دارد.

این شرایط نه‌تنها فراهم‌کننده زمینه بیکاری و مهاجرت نیروی‌کار است، بلکه روندتولید محصولات کشاورزی و دامی را که در شرایط عادی نیز دچار مشکل است، بحرانی‌تر می‌کند.

در عین حال تداوم طرح‌هایی همچون خودکفایی گندم و دیگر محصولات کشاورزی نیز در پرده‌ای از ابهام قرار گرفته‌است. به گفته معاون وزیرنیرو، هم‌اکنون 120 شهر و 6هزار روستا به‌دلیل خشکسالی نیاز به کمک فوری دارند.

رسول زرگر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کمک رسانی حداقل به 150‌میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، افزود: در 7‌ماهی که از سال آبی 87-86 گذشته، به لحاظ زمان و مکان بارش‌ها، وضعیت تبخیر و درجه حرارت و سایر عوامل میزان بارش در کشور نسبت به 40 سال گذشته کاهش داشته است.

وی تایید کرد این مسئله به خشک شدن کشت‌های‌دیم و نگرانی در مورد کشاورزی و تامین آب شرب در شهرها و روستاها منتهی می شود.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا قرار نیست آب در مناطق دارای مشکل جیره‌بندی شود.

وی تاکید کرد برنامه های خاصی برای ایجاد چاه‌های جدید آب و کف‌شکنی چاه‌ها‌ی موجود و تامین آب از دیگر مناطق برای شهر‌ها و روستاها پیش‌بینی شده است.

زرگر گفت: پیش‌بینی می‌شد که میزان بارش 20 درصد نسبت به سال‌ گذشته کاهش یابد ولی میزان کاهش تا 45 درصد افزایش یافته است.

زرگر گفت: تا اواخر بهمن ماه تا حدود 25 درصد کاهش نسبت به نرمال سالانه بارش در کشور رخ داد ولی از اسفند 86 تا حال خشک‌‌‌‌‌‌ترین مدت  در 40 سال گذشته را داشته‌ایم. او وقوع خشکسالی در ایران را بی‌سابقه ندانست و گفت: در طول 40‌سال گذشته، ما شاهد 15 سال ترسالی، 5‌سال عادی و 20 سال خشکسالی بوده‌ایم. براساس این آمارها؛ دوره‌های خشکسالی در ایران 5تا 7 سال ادامه داشته است.

وی با اشاره به پایان دوره خشکسالی در کشور گفت:2 سال است وارد مرحله ترسالی شده‌ایم و نباید خشکسالی اتفاق می‌افتاد و این بی‌سابقه‌است.

وی میزان بارش در 7 ماه گذشته را حدود 190 میلیارد متر مکعب اعلام کرد که معادل متوسط 115‌میلی‌متر بارش در گستره کشور است.

زرگر اعلام کرد این میزان بارندگی در مقایسه با میانگین دوره مشابه 39ساله 42 درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 44درصد کاهش یافته است.

تشکیل کار‌گروه ویژه تعیین مناطق خشکسالی

دولت برای مقابله با خشکسالی در کشور کار‌گروه ویژه‌ای را برای تعیین مناطقی که با خشکسالی مواجه هستند با عضویت وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، کشور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری تشکیل داده است.

بنابراین گزارش، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است نسبت به استمهال بدهی‌های بانکی کشاورزان و دامداران در مناطق یادشده اقدام و امکان دریافت مجدد وام توسط افراد یادشده را فراهم کند.

کد خبر 48190

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز