سال ها از بسته شدن درهای ۲ ورزشگاه کشتی پهلوانی در محله های قلهک و اختیاریه می گذرد و امید جوانان دیروز و پیشکسوتان امروز ناامید شده است

كشتي

همشهری آنلاین- زهرا کریمی:‌حالا آنها مانده اند با یک بغل مدال و عکس های سیاه و سفید و چشمانی منتظر؛ منتظر بازگشایی مجدد درهای سالن و شنیدن صدای سوت مربیان و هیاهوی تمرین ورزشکاران. پیشکسوتان از ورزش کشتی حرف که نه، بلکه گلایه زیاد دارند؛ گلایه از بی توجهی مسئولان به ورزش کشتی در شمیران و فرجام تلخی که گریبانگیر ورزشگاه های معروف مناطق شمالی تهران شد. حالا بر یاد و خاطره روزهای اوج این ورزش با بسته شدن درهای سالن ورزشی گرد فراموشی نشسته است. طی سال های اخیر پیشکسوتان این ورزش کمر همت بسته اند و به هر دری می زنند تا بار دیگر شاهد رفت و آمد جوانان محله به آنجا باشند. این بار سراغ نشریه محلی همشهری آمدند و از خواسته ها و خاطراتشان صحبت کردند.

جوانان تقصیری ندارند

سال ۱۳۲۸ در شمیران به دنیا آمد. کشتی را از سال ۱۳۴۷ در باشگاه اسدی آغاز کرد و از سال ۱۳۵۴ عضو تیم ملی شد و چندین بار توانست مقام قهرمانی را در وزن های ۷۴ تا ۸۲ کیلوگرم از آن خود کند. «سید محمدرضا طاهری» فردی است که کشتی را زیر نظر مرحوم ناصر رحیمی  و علی عرب آموخت. او حالا بعد از کسب قهرمانی های متعدد از مسئولان ورزشی گلایه دارد و می گوید: «دوران جوانی شاد و سراسر افتخار داشتم. متأسفانه ورزش در این زمانه خیلی لاکچری شده. شاید برای جوانان امروز باورش سخت باشد که بگویم در ایام جوانی شب ها با بالش زیر سرم کشتی می گرفتم تا بتوانم سر تمرین رقیبم را حریف باشم. این پشتکارها به دلیل علاقه و رسیدن به سکوی قهرمانی و پیشرفت بود. زمان ما کجا بازی کامپیوتری و کلوپ بود؟ دغدغه آن روزهای ما روی تشک کشتی رضایت مربی بود. » او که سال ۱۳۵۴ عنوان قهرمانی را دریافت کرده است درباره جوانان قدیم و امروز می گوید: «به خوبی به خاطر می آورم که در دوران ما پدرها در مهمانی ها برای پسرهای فامیل بساط مسابقه و بازی کشتی برپا می کردند ولی الان بچه ها پای حرف پدرها می نشینند و از اقتصاد و سیاست حرف می زنند. » او ابراز امیدواری می کند دوباره روزی برسد که آوازه کشتی شمیران در شهر بپیچد: «۲ ورزشگاه کشتی شمیران سال ها تعطیل است. ورزشگاه های خصوصی هم شهریه های نجومی می گیرند. امیدوارم دوباره شاهد روزی باشیم که کشتی شمیران آوازه اش در همه شهر بپیچد. برای رسیدن به چنین روزی از مسئولان ورزشی انتظار توجه و حمایت داریم. »

صدایمان به گوش کسی نمی رسد

سال های ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۸ در وزن ۸۲ کیلوگرم کشتی گرفته است. «عباس عیوض خانی» ورزشکاری است که ورزش کشتی را از باشگاه اسدی در سه راه ضرابخانه شروع کرد و حالا از سالن کشتی امام علی (ع) و اسدی خاطرات زیادی برای گفتن دارد. او می گوید: «وقتی درهای ورزشگاه های کشتی منطقه شمیران بسته شد با وعده هایی که به ما طی سال ها دادند ریشه ورزش کشتی را خشک کردند. » عیوض خانی می گوید: «ورزشگاه امام علی(ع) یا صنایع دفاع سابق یک دره و اطرافش بیابان بود. دستگاه جوش آوردم و به کمک دوستان دست در دست هم اینجا را آباد کردیم. ابتدا اینجا انبار پیاز و سیب زمینی فروشگاه صنایع دفاع بود. بعدها با ساخت ورزشگاه تبدیل به پاتوق جوانان محله شد. متأسفانه از چند سال پیش تعطیل شده است. برای بازگشایی آن به همه مسئولان مربوطه نامه نوشته ایم تا درهای هر دو مجموعه باز شود اما تا الان صدای ما به گوش هیچ مسئولی نرسیده است. جوانان ما نیاز به این سالن ها دارند تا از ورزش فاصله نگیرند و سراغ تفریحاتی غیر از ورزش نروند. »

از تجربیات پیشکسوتان استفاده کنیم

«فریدون قربانپور» پیشکسوت ورزش کشتی است. او سال ۱۳۶۰ در وزن ۶۳ کیلوگرم عنوان قهرمان ارتش های ایران را دریافت کرد. می گوید: «کشتی گیران شمیران با کسب قهرمانی های متعدد در سال های متمادی به شمیران مهد کشتی داده بودند که مرکز اصلی آن سالن صنایع دفاع سابق بود. » قربانپور می گوید: «ما بچه های شمیران به عشق تماشای کشتی شمس الدین سید عباسی، قهرمان المپیک جهان در سالن صنایع دفاع جمع می شدیم. خاطرم است که سال ۱۳۵۲ اهالی از چهارراه پاسداران یا سلطنت آباد سابق تا قلهک برای قهرمانی او گاو و گوسفند قربانی کردند. آن زمان در گرمای تابستان و سرمای زمستان با موتورگازی، دوچرخه یا پیاده خودمان را به سالن کشتی می رساندیم. جوانان امروز ما بهترین موتورها و ماشین ها را دارند اما محل قرارهایشان از ورزشگاه ها به پاتوق های دیگر تغییر کرده است. دست اندرکاران این ورزش باید تلاش کنند تا دیر نشده فعالیت مجموعه های ورزشی از سر گرفته شود. چرا سراغی از ما پیشکسوتان کشتی نمی گیرند؟ چرا همه افتخاراتی را که برای ایران به ارمغان آورده ایم به این زودی فراموش کرده اند و از تجربیات ما استفاده نمی کنند؟ »

فراموش نکنیم شمیران مهد کشتی بود

«سید عادل موسوی» یکی دیگر از ورزشکاران رشته کشتی است. او ۵۹ سال پیش در محله رستم آباد به دنیا آمد. او که از همان کودکی به ورزش کشتی علاقه داشت اکنون حدود ۴۵ سال سابقه در ورزش کشتی و باستانی دارد. موسوی با توجه به علاقه ای که به ورزش در جامعه دارد در حال مطالعه و تحقیق درباره ورزش کشتی و به خصوص کشتی در شمیران است. تحقیقاتش با موضوع زورخانه های قدیم و جدید و ورزش کشتی شمیرانات به زودی به پایان می رسد و در یک جلد کتاب منتشر می شود. او می گوید: «از زمانی که یاد دارم کشتی شمیران با زحمات مربیان در بین سایر مناطق و شهرهای کشور همیشه حرف اول را می زد. متأسفانه تعطیلی ۲ ورزشگاه فعال و موفق  زحمات مربیان را به فراموشی سپرد. حیف است نام مربی بااخلاقی مانند مرحوم ناصر رحیمی را از ذهن ها پاک کنیم؛ در حالی که او و سایر مربیان در قهرمان پروری و کسب افتخار برای ایران نقش مؤثری داشتند. زمانی که تحقیقاتم را شروع کردم روز به روز روحیه ام  بهتر شد. چون همه ورزشکاران قدیمی و جوانان محله برای به نتیجه رسیدن تحقیقاتم کمک های خوبی کردند و اشتیاق آنها مشوق من شد. همه ما امیدواریم با ارائه این تحقیق به فرمانداری شمیرانات، اداره تربیت بدنی ورزش شمیران و فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای از دور شدن نسل های بعدی از این ۲ رشته ورزشی ملی و مذهبی جلوگیری کنیم و بتوانیم به صورت مکتوب و مستند ظرفیت های این رشته ورزشی را به مسئولان نشان دهیم. »

کد خبر 481877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha