سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با کار سترگی که روی مجموعه آثارعطار کرد، بوی شعر و فکر عطار را در جامعه پراکند و به نوعی به آن رنگ و بویی تازه داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد علی موحد، مورخ و ادب پژوه نامدار معاصر در همایش عطار به روایت دکتر محمد رضاشفیعی کدکنی ، که بعد از ظهر سه شنبه،20 فروردین، در شهر کتاب مرکزی برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت: کار دکتر شفیعی از این جهت اهمیت دارد که بوی عطار را که سال ها فقط افراد خاصی آن را استشمام می‌کردند، بین بسیاری پراکند و طعم های دیگری از این بو را هم به دیگران معرفی کرد.

وی گفت:کار آقای شفیعی کدکنی سبب شد تا گره های متن آثار عطار برای افرادی چون من باز شود و همچنین برای خواننده عادی و دانشجویان نیز کار مطالعه روی آثار عطار آسان و روان شود.[گزارش همشهری آنلاین از رونمایی آثار شفیعی کدکنی درباره عطار]

دکتر موحد با اشاره به این که دکتر شفیعی آدم خوشبختی است که با بزرگانی چون ابوسعید ابی الخیر، بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی و به تازگی عطار نشست و برخاست دارد و از طعم ویژه سخن آنها مدام می چشد گفت:سال قبل دعا کردم که ای کاش فردی پیدا می شد و کاری سترگ روی الهی نامه عطار انجام می داد واکنون می شنوم که این کتاب تا چند روز دیگر منتشر خواهد شد.

دکتر موحد در تکمیل این سخن خود گفت اگر می دانستم که خداوند به این زودی دعایم را مستجاب می کند ، دعا می‌کردم که تورم پایین می‌آمد.

مصحح کتاب معروف مقالات شمس  و شارح فصوص الحکم ابن عربی [شرح فصوص الحکم در گفت و گو با دکتر محمد علی موحد] با اشاره به پژوهش های مستشرقان روی آثار عطار از هلموت ریتر به عنوان یکی از این پژوهشگران یاد کرد وگفت: انصافا ریتر روی آثار و اندیشه های عطار کار کرد واز این منظر و ی و همچنین نیکلسون را باید پیشتاز در عطار شناسی نام نهاد.

وی از عطار به عنوان شاعر و سخنسرای بساگو( زیادگو) یاد کردو گفت:عطار چه دز نظم و چه در نثر زیاد سخن گفته است وازاین منظر در میان همقرانان خود یگانه است ، اما وی در جایی گفته است که من بسا می گویم ، اما تو مشنو . آن قدر که دلت می خواهد گوش کن .

وی یکی از ویژگی های قهرمانان عطار را به دنبال گمشده گشتن ذکر کرد وگفت:آنها عمدتا به دنبال کسی هستند؛ از مرغان که به دنبال سی مرغند تا شیخ صنعان که به دنبال دختر ترسا است و ...

دکتر موحد عطار را مترجمی زبر دست نام دادکه برخی از برگردان هایش از کلام بزرگانی چون بایزید بسطامی ، حلاج و ابن سینا و بهره گیری ازانها در تذکره الاولیاء در حد شاهکارهای ترجمه است.

دکتر موحد از ویژگی‌های مهم دیگر عطار را قصه گویی وی ذکر کرد و گفت: من هیچ شاعر یا ادیبی را ندیده ام که به مانند عطار این همه قصه و حکایت در خاطر داشته باشد.
مولف کتاب شرح فصوص الحکم به پژوهش دکتر فروزانفر درباره میزان قصه های به کار رفته در آثار عطار اشاره کرد و گفت: درالهی نامه 282 قصه، در مصیبت نامه 347 قصه و در چهار مثنوی مجموعا 807 قصه گفته است و البته در خود تذکره الاولیاء‌هم 918 قصه وخکایت به کار رفته است.

وی درپایان به نگاه طنز آلود عطار در برخی از حکایت‌ها اشاره کرد و گفت: برای نمونه در داستان گدا و خانه خدا این طنز به خوبی عیان است.

وی این داستان را این گونه نقل کرد: گدایی بود که از دیگران گدایی می‌کرد و آنها به وی می‌گفتند خداوند به تو بدهد و او از این کار خسته می‌شود و به مسجد می‌رود و مدتی باخدای خود راز و نیاز می کند تا اینکه متوجه می‌شود پاسخی نمی‌آید. پس به خداوند می‌گوید که چون تو چیزی به من نمی‌دهی من یکی از فرش‌هایت را می‌برم که بفروشم و از آن غذایی تهیه کرده و شکمم را سیر کنم. پس فرشی را بلند کرده و به زیر بغل زده و از مسجد خارج می‌شود. جماعتی او را دستگیر می‌کنند  و می‌گویند این چه کاری بود که کردی؟ وی در پاسخ می‌گوید که شما که می‌گفتید خدا به شما بدهد من هم رفتم و از خدا گرفتم .جماعت خندیدند و حسابی سیرش کردند. در میانه غذا خوردن از وی پرسیدند که بالاخره از خدای خود غذایت را گرفتی که مرد گدا می‌گوید: آری ولی با هزار نوع گروکشی!

در ادامه این همایش دکتر احمد جلالی، مریم حسینی، دکتر محمود عابدی و دکتر مهدی محبتی، درباره ویژگی‌های کار شفیعی کدکنی و آثار عطار سخن گفتند که همشهری آنلاین این سخنان را به مرور انعکاس خواهد داد.

در ابتدای این مراسم هم علی اصغر محمدخانی نکاتی آماری را درباره آثار دکتر شفعیعی کدکنی بیان کرد.

کد خبر 48180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز