با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز سال نو، کارهای خانه تکانی شروع می شود. علاوه بر شست و شو و رفت و روب و نظافت، این روزها مردم فرصتی می‌یابند تا خودشان را از دست وسایل بلااستفاده و کهنه خلاص کنند. ۳۸۴۶۵ سامانه ای است که هم به خلاص شدن شما از دست وسایل حجیم و اضافی کمک می کند هم امکان مشارکت در یک کار خیر را برایتان فراهم می کند.

طرح هبه برای کهریزک

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: خانه‌های شهری در گذر زمان کوچک و کوچکتر شده و می‌شوند. خانه‌هایی که عمودی قد کشیده‌اند و به اصطلاح قوطی کبریتی شده‌اند. در چنین خانه‌هایی بی شک برخی از وسایل قابل استفاده نیستند و در اصطلاح تنها جاگیر و مزاحم هستند. رهایی از دست این وسایل و یافتن مکان مطمئن برای اهدای آنها،به دغدغه این روز های شهروندان تبدیل می شود. سامانه ۳۸۴۶۵ که به همت موسسه کهریزک راه اندازی شده است، می‌تواند خط پایانی بر این دغدغه باشد.
به گفته «ایرج درزی»، مدیر حوزه جمع آوری لوازم دست دوم، کهریزک حدود ۳ هزار ساکن دارد که ۸۶ درصد هزینه‌های این مجموعه بزرگ و بی نظیر به همت مردم و خیران تأمین و تنها ۱۴ درصد هزینه‌ها از سوی نهادها و ارگان‌هایی چون بهزیستی پرداخت می‌شود: «طرح جمع آوری وسایل و لوازم دست دوم، اما قابل استفاده، با هدف فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر مردم در کارهای خیر و خداپسندانه اجرا می‌شود و در طول سال ادامه دارد، اما در آستانه بهار مشارکت مردم بیشتر می‌شود.»


مشارکت خوب مردم
طرح جمع آوری وسایل دست دوم، فرصتی است تا مردم فارغ از دغدغه‌های روزگار، برای رفاه همنوعان خود قدم بردارند. درزی با ابراز رضایت از مشارکت شهروندان در این طرح می‌گوید: «خوشبختانه مردم در کارهای خیر پیشقدم هستند و با اجرای این طرح، زمینه‌ای فراهم شده تا شهروندان با اهدای لوازم دست دوم و بلااستفاده منزل یا محل کارشان، بتوانند در امور خیریه مشارکت کنند.» ساکنان آسایشگاه کهریزک مانند هر شهروند دیگری احتیاجاتی مانند غذا، لباس، دارو و درمان و به تجهیزاتی چون تلویزیون، فرش، کمد، میز و یخچال نیاز دارند که بخشی از آن از طریق طرح اهدای لوازم دست دوم و قابل استفاده شهروندان تأمین می‌شود.
به گفته او ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می برد تا ماموران با خودروی آرمدار به نشانی ثبت شده مراجعه کنند و وسایل را تحویل بگیرند: «حدود ۶ دستگاه خودرو به این کار اختصاص داده‌ایم که با توجه به میزان مشارکت مردم، کم است و از این بابت به سبب طولانی شدن زمان حضور ماموران از شهروندان عذرخواهی می کنیم و قول می دهیم به زودی تعداد خودروها و ماموران را افزایش دهیم.»
مدیر حوزه جمع آوری لوازم دست دوم موسسه کهریزک، با بیان اینکه بیش از ۳ هزار نفر در کهریزک زندگی میکنند، ادامه می‌دهد: «شهروندان می‌توانند هر چیزی را که نیاز ندارند اما قابل استفاده هستند، مانند لوازم برقی سوخته و معیوب و لباس دست دوم و کیف و کفش و به طور کلی هرچیزی را که در محل کار و منزل مورد نیازشان نیست، اهدا کنند.»


تفکیک وسایل در دولت آباد
وسایل و لوازم پس از جمع آوری به انبار بزرگی در دولت آباد منتقل می‌شود تا از یکدیگر تفکیک شوند. درزی می‌گوید: «پس از جداسازی وسایلی که قابل استفاده هستند مانند لباس، کیف و کفش، لوازم برقی و چوبی، به انبار مرکزی در کهریزک منتقل و در بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود تا در دسترس سالمندان قرار بگیرند. لوازم برقی و چوبی هم که نیاز به تعمیر دارند به کارگاههایی که در کهریزک قرار دارند، منتقل و پس از تعمیر و بازسازی دوباره به بخش‌ها منتقل می‌شود.» به گفته او حدود  ۱۰ درصد لوازم و وسایل جمع آوری شده، غیر قابل استفاده هستند که معدوم می‌شوند. 


اشتغال مددجویان در کارگاه ها
برخی لوازم دست دوم برای اینکه قابل استفاده شوند، نیاز به تعمیرات دارند که برای این کار کارگاههایی در آسایشگاه کهریزک راه اندازی شده است. ایرج درزی می‌گوید: «کارگاه‌های تعیمر ولیچرهای دستی و برقی، یخچال، لباسشویی، چوب بری و آهنگری به همت مددجویان کهریزک اداره می‌شود. آن‌ها با رفع نواقص وسایل جمع آوری شده، وسایل بلااستفاده را دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردانند.» 


مسیرهای کمک رسانی شهروندان به آسایشگاه کهریزک
*اهدای کالاهای دست دوم و قابل استفاده با شماره‌های ۳۸۴۶۵ و ۳۳۳۸۶۵۸۶
*کمک‌های مردمی با شماره ۴۲۱۱۴
*پرداخت کمک از طریق کدهای دستوری #۴۲۱۱۴*۷۸۰* و #۱۰۰۰۱*۷۳۳* و #۳*۶*۷*
*دریافت کمک‌های مردمی موسسه از طریق حساب سپرده ۰۲۰۰۸۷۰۵۴۶۰۰۳بانک «صادرات» شعبه هفت تیر کد ۱۲۶۱ و حساب جاری ۰۱۰۲۷۰۸۳۴۰۰۰۶ بانک «ملی» شعبه ویلا کد ۴۵۲ و حساب جاری ۳۲۰۳۴۴۲۱ بانک «کشاورزی» شعبه هفت تیر کد ۱۵۰۳ و کارت مجازی ۶۰۳۷۶۹۱۱۹۹۵۰۰۱۵۸ بانک «صادرات»
 

کد خبر 481534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha