جمعی از نمایندگان تهران در تذکری به وزرای کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوارستار جلوگیری از فروش عمارت اقدسیه و انجام بررسی‌ها برای ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی شدند.

عمارت گلستان

به گزارش همشهری آنلاین، سیده فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی، پروانه سلحشوری، فریده اولادقباد و طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزرای کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار جلوگیری از فروش عمارت اقدسیه و انجام بررسی‌ها به منظور ثبت این اثر به عنوان میراث فرهنگی شدند. 

متن تذکر این نمایندگان به وزرای کشور و میراث فرهنگی و گردشگری به این شرح زیر است: «به لحاظ ساخت منحصر به فرد و معماری فاخر این امارت لازم است وزیر میراث فرهنگی ورود کند و چنانچه قابلیت ثبت به عنوان اثر فرهنگی را دارد، هر چه سریع‌تر اقدام نماید. وزیر کشور نیز باید توجه داشته باشد که شهرداری تهران نمی‌تواند بدون بررسی و کارشناسی لازم جهت تأمین بودجه خود از فروش چنین امارتی استفاده نماید. لازم است اطلاعات این امارت و نتیجه اقدام کارشناسی اعلام و حسب نتیجه اقدام لازم صورت گیرد.»

تذکر این نمایندگان مجلس در حالی است که پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران پیش از این اعلام نظر کرده بود: خانه شهرداران از نظر ثبت تاریخی و معنوی دارای ارزش ملی نیست و از نظر ثبت معماری و تزیینات مورد کارشناسی قرار می‌گیرد. خانه شهرداران باید دارای چند ویژگی باشد تا به ثبت ملی برسد. یک اینکه ویژگی تاریخی داشته باشد و دارای قدمت زیادی باشد و در این خانه قدمت تاریخی وجود ندارد و در سال ۵۴ مراحل ساخت آن آغاز شده و در سال ۷۰ پایان کار گرفته است و اواخر پهلوی دوم مراحل ساخت آغاز و بعد از انقلاب نیز تکمیل و پایان کار را دریافت کرده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران یادآور شده است: ویژگی دوم این خانه به لحاظ ثبت معنوی آن است و باید فرد خاصی مانند شهید مدرس، آیت‌الله هاشمی و یا دیگر افراد شاخص در کشور سال‌ها در آن خانه زندگی می‌کردند و به خاطر وجود آن فرد ارزش ثبت پیدا می‌کرد و این ویژگی در این خانه متصور نیست. بلکه یک فرد نظامی اواخر پهلوی خانه را ساخته و بعد از انقلاب هم شهرداران در آن ساکن بودند و اگر بخواهیم شهرداران را چهره‌های ملی بدانیم باید کل وزرا هم به عنوان چهره ملی بشناسیم. 

به گفته جانفشان، مورد سوم نیز این است که از نظر معماری ویژگی و طراحی خاصی داشته باشد که این موضوع باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد و از این منظر بتوانیم خانه را به ثبت ملی برسانیم. در مورد اول و دوم که ثبت تاریخی و معنوی است قطعاً نمی‌توان این خانه را ثبت کرد ولی از نظر معماری و تزیینات باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

بر طبق این گزارش، شهرداری تهران این خانه را که در محله اقدسیه قرار دارد و به خانه شهرداران معروف است برای فروش گذاشته است.

پیروز حناچی شهردار تهران در واکنش به انتقادها درباره تصمیم شهرداری تهران برای فروش این خانه، به فارس می‌گوید: اشتباه این است که فکر می‌کنید قرار است زیر این ساختمان بولدوزر بزنیم و آن را خراب کنیم. در حالی که اصلا قرار نیست این خانه تخریب شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که بالاخره اگر این خانه فروش برود طبیعی است که مالک آن می‌تواند خانه را تخریب کند، می‌گوید: تدبیری می‌اندیشیم که خانه را به کسی نفروشیم که آن را خراب کند.

وی ادامه می‌دهد: خانه را به افرادی می‌فروشیم که تمایل به حفظ این بنا به همین شکل را داشته باشند تا آن نگرانی‌ها نسبت به تخریب آن از بین برود.

کد خبر 481036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha