سازمان هواپیمایی گزارش اولیه‌ جزئیات سانحه هواپیمای ام دی ۸۸ هواپیمای کاسپین را منتشر کرد.

سقوط

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، پرواز شماره ۶۹۳۶ صبح امروز ساعت ۰۶:۴۲ شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بویینگ ام دی ۸۸ از تهران به ماهشهر برنامه‌ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی های پرواز این هواپیما با ۱۳۶ مسافر و ۸ خدمه پروازی در ساعت ۰۶:۴۲ از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود ۵۰ دقیقیه پرواز و اوج گیری تا ارتفاع ۳۲ هزار پایی، آماده فروند در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر شد.

در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۰۷:۳۶ به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی  در فاصله ۱۰۰ متری باند متوقف شده است.

تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است و فقط به دو نفر سرنشین اسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده‌اند.

طبق گزارش اولیه سازمان هواپیمایی باند ۳۱ به عنوان باند قابل استفاده در فرودگاه ماهشهر به خلبان اعلام شده است اما بر اساس درخواست خلبان، فرود هواپیما از باند ۱۳ صورت گرفته است.

بر اساس مشاهدات پرسنل فرودگاه، هواپیما مقداری طول باند را از دست داده و پس از فرود در باند ۱۳ پس از برخورد با فنس فرودگاه از محوطه خارج شده و در بلوار نزدیک فرودگاه متوقف شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: پرواز شماره ۶۶۳۶ مورخ ۰۷/ ۱۱ /۱۳۹۸ شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوینگ MD۸۳ به علامت ثبت EP - CPZ در ساعت ۰۶:۳۵ به وقت محلی از تهران به ماهشهر برنامه‌ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی‌های پرواز، این هواپیما با ۱۳۶ مسافر و ۸ خدمه پروازی در ساعت ۰۶:۴۲ دقیقه به وقت محلی از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز در آمده و پس از حدود ۵۰ دقیقه پرواز و اوج گیری تا ارتفاع ۳۲ هزار پایی، آماده فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر می شود. در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۰۷:۳۶ دقیقه به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی (ره) در فاصله حدود ۱۰۰ متری باند متوقف شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است. فقط به دو نفر سرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده اند. پرواز مذکور چارتر شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر بوده است.

 بخش دیگری از این گزارش اطلاعات اولیه درباره این رویداد را اینگونه شرح داده است که " اطلاعات اولیه ذیل به اطلاع دفتر بررسی سوانح و حوادث رسیده و هنوز تحلیلی از آن صورت نپذیرفته است.

- هوای حاضر فرودگاه خوب (CAVOK) گزارش شده و میزان باد ۲۸۰D/۰۶kt بوده است.

- باند قابل استفاده در فرودگاه ماهشهر با شماره ۳۱ (VOR/DME RWY۳۱) به خلبان اعلام گردیده ولیکن براساس درخواست خلبان فرود هواپیما از باند ۱۳ (VOR/DME RW X۱۳) صورت گرفته است. بر اساس مشاهدات پرسنل فرودگاه، هواپیما مقداری از طول باند را از دست داده و پس از فرود در باند ۱۳ پس از برخورد با فنس فرودگاه از محوطه فرودگاه خارج شده و در بلوار نزدیک فرودگاه متوقف شده است.

- بر اساس گزارش مدیر فرودگاه مجموعه نجات و آتش‌نشانی در کمتر از ۴ دقیقه پس از وقوع در محل سانحه حاضر و عملیات امداد و نجات، پیشگیری از آتش را مطابق رویه های طرح اضطراری فرودگاه انجام داده اند. تمامی امکانات جهت انتقال هواپیما به داخل فنس فرودگاه فراهم گردیده و با نظر کارشناسان بررسی سانحه و کارشناسان فنی شرکت هواپیمایی مذکور، اقدامات اولیه از قبیل تخلیه سوخت هواپیما و انتقال هواپیما به محل امن انجام گرفته است.

- در این گزارش خسارت به هواپیما در حد کلی (Destroyed) اعلام کرده و آورده است: پس از کسب اطلاع از وقوع سانحه، مدیریت بحران در شهر ماهشهر فعال شده و به طور همزمان کارگروه ویژه بحران مشتمل بر تیم واکنش اضطراری شرکت هواپیمایی کاسپین به همراه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در تهران تشکیل و برای اعزام به سایت سانحه آماده شدند و با هواپیمای جایگزین آن شرکت در ساعت ۱۱:۳۵ دقیقه به فرودگاه ماهشهر اعزام گردیدند مسافران پرواز برگشت با هواپیمای جایگزین به تهران انتقال داده شدند، اطلاع رسانی عمومی در خصوص وقوع سانحه انجام پذیرفت، وضعیت فرودگاه بررسی شده و عملیاتی بودن آن براساس شرایط موجود، وفق استانداردهای فرودگاهی اعلام گردید و جمع آوری مستندات اولیه و مصاحبه با خلبان و پرسنل فرودگاه انجام شده است.

همچنین در پایان این گزارش آمده است: "بررسی این سانحه برابر آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت و استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد پذیرفت و پس از جمع آوری اطلاعات اولیه؛ گزارش های تکمیلی تهیه و اعلام خواهد گردید.

کد خبر 480908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha