شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان‌های مازندران در شمال ایران است که برای رسیدن به آن باید از محور فیروزکوه عبور کنید. این منطقه جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی دارد.

جنگل راش

همشهری آنلاین: محور فیروزکوه یکی از محورهای دسترسی به مازندران است. برای رسیدن به مازندران از این محور باید از جاجرود، رودهن، دماوند و فیروزکوه بگذرید تا به گردنه گدوک برسید. سپس به سمت روستای ورسک و سوادکوه حرکت کنید.

شهرستان سوادکوه از سمت شمال به شهرستان سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم در شهرستان مهدیشهر محدود است. فاصله بین سوادکوه تا تهران ۲۰۳ کیلومتر است.

سوادکوه نقاط گردشگری منحصربه‌فردی دارد که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

پل و آبشار ورسک

پل معروف ورسک در شهرستان سوادکوه و ۱۸۰ کیلومتری تهران قرار دارد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند. پل ورسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران و از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید که در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید. بسیاری از گردشگران زیر این پل برای عکاسی توقف می‌کنند. چنانچه در بهار و تابستان برای دیدن این پل می‌روید، حتما سری هم به آبشار ورسک بزنید. این آبشار فصلی حدود۲۰ متر ارتفاع دارد که از یک دره به سمت روستای ورسک جاری می‌شود.

دریاچه شورمست

دریاچه طبیعی شورمست در ارتفاعات پل سفید و در دل جنگل توسکا با درختان کهنسال و مرتفع قرار دارد. هرساله در تمامی فصول گردشگران زیادی از این دریاچه بازدید می‌کنند. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی سوادکوه از یک جاده پرپیچ، اما با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد می‌گذرید.

آبشار سنگده و جنگل‌های راش

در قلب جنگل‌های هیرکانی در مازندران و در کنار شروین‌کوه و شهریارکوه روستایی به نام سنگده قرار دارد. اگر قصد جنگل‌نوردی دارید، بهترین انتخاب جنگل راش سنگده است. این جنگل به دلیل پاییز زیبایی که دارد، جایگاه ویژه‌ای بین طبیعت‌دوستان پیدا کرده است. در سفر به سنگده به هیچ عنوان بازدید از آبشار خزه‌ای و خاص اوبن را از دست ندهید.

آلاشت

آلاشت نیز از توابع شهرستان سوادکوه است. راه دسترسی به آلاشت جاده‌ فیروزکوه است. ۴ کیلومتر بعد از پل سفید، در سمت چپ جاده تابلوی آلاشت دیده می‌شود. آلاشت ارزش تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. در حال حاضر خانه پدری رضاشاه به عنوان موزه مردم‌شناسی آلاشت پذیرای گردشگران است. برای رسیدن به آلاشت از یک مسیر کوهستانی بسیار زیبا عبور می‌کنید و چند روستا را پشت سر می‌گذارید. آبشار نارم در روستای چرات واقع در سی و پنج کیلومتری جنوب غرب آلاشت، بافت تاریخی آلاشت، رصدخانه و کارگاه جاجیم‌بافی برخی از دیدنی‌های آلاشت هستند. اگر به دیدن دریای ابر هم علاقه‌مند هستید بسته به فصلی که به آلاشت سفر می‌کنید، می‌توانید از این پدیده هم لذت ببرید.

پارک جنگلی جوارم

پارک جنگلی جوارم بین زیراب و شیرگاه واقع شده است. برای رفتن به این پارک جنگلی از ورودی پارک وارد آن می‌شوید. سپس یک جاده پر پیچ و شیب‌دار را طی می‌کنید. جاده‌ای که در دو طرف آن انبوه درختان قرار دارند.

دریاچه و جنگل لفور

بی‌شک یکی از زیباترین نقاط دیدنی سوادکوه لفور است. ناحیه جنگلی لفور در مرکز دهستان لفور قرار دارد. این منطقه با دریاچه زیبایش چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. قدم زدن و حتی رانندگی در جاده جنگلی و بکر لفور در سوادکوه شمالی خالی از لطف نیست. این منطقه آبشارها و چشمه‌سارها فراوانی دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید هفت‌آبشار، آبشار گزو و آبشار جلسنگ انتخاب مناسبی است.

ارفه کوه

ارفه‌کوه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سوادکوه است که یک منطقه جنگلی بسیار زیباست. این جنگل چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. برای دیدن آبشارها و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی منطقه سوادکوه به این جنگل سفر کنید.

کد خبر 480267
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 0
    بسیارزیباست. واقعاباکمترین هزینه میشه بهترین خاطره روساخت